Gå til innhold
Arkivverket

[#71536] Glasblåser Göbel, Sverige.


Gjest helen lypart møller
 Del

Recommended Posts

Gjest helen lypart møller

Kan nogen hjælpe mig med at finde disse i en husförhörslängd. Jeg vil gerne vide hvem deres forældre og søskende er.Glasblåser Janne Emil Göbel født 1870-71 i Forshem, Skaraborg. Han emigrerede 11/5 1888 til USA.Og glasblåser Frithjof P. Göbel født 25/1 1864 i Forshem, Skaraborg. Han emigrerede 26/3 1886 til USA. Han blev gift 1887 i USA med Emma Gustafsson, men det siges de allerede var gift i Sverige også (med hinanden).Jeg tror bestemt glasblåserne er brødre.på forhånd tak venlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Jo da disse to er som du tror brødre. Fra husforhør 1878-1894 for plassen Årnäs i Forshem, Skaraborg side 265:Glassblåser Johan Fredrik Göbel 12/7-35 Ed. Gift 19/11-1858 medAnna Lotta Andersson 2/10-37 Billefors. Død 12/10-1894Barn: Elvira Amalia 26/6-60 ForhemPaul Fritiof Göbel 25/1-64 HammarKarl Axel Gottrik 10/2-66 HammarTekla Milda Teresia 6/8-68 HammarJanne Emil 24/10-70 ForhemAnna Maria 26/12-72 ForshemMatilda Kristina 19/3-75 ForshemOskar Albin 20/9-78 ForshemPaul Fritiof emigrerte til Amerika i 1886. Det samme gjorde søskenene Tekla Milda Teresia og Janne Emil i 1888.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Et lite supplement til husforhøret som Anne Lene bidro med.Fra kirkeboka ved dåp 4 feb 1864 av Paul Frithiof og 5 nov 1870 av Janne Emil. Paul Frithiof ble døpt i Hammars församling i Strengnäs Stift, Örebro län, ikke i Forshem församling Skarraborgs län som sin bror Janne Emil. 6-tallet ved Janne Emil er kanskje prestens måte å anmerke at dette er deres barn nr 6 og det stemmer jo godt med den husforhörslengden Anne Lene har gjengitt.Helen, jeg er litt nyfiken på å vite og tillater meg å spørre om grunnen til at du valgte Brukerforum, Digitalarkivet i Norge for denne etterlysningen ?

bilete7424.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så fint at du supplerte litt og rettet opp en feil her Kjell.Ditt spørsmål til Helen er også jeg litt nysgjerrig på.Ellers har vi et barnebarn som skal ha sin fødselsdag her i dag, så jeg får nok ikke gjort så mye mer i dag, om det skulle være noe mer Helen ønsker å få klarlagt.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Til Anne Lene og Kjell.Allerførst, tusind tak for hjælpen til jer begge. Det var hvad jeg manglede for at få det til at give mening. - Og kirkebogskopierne er super. Det kan godt passe at præsten har markeret Janne Emil, som det 6. barn, for der kan meget vel være født et barn først på året 1859 eller ca. 1862. - Dette er ikke en opfordring til noget af jer om at begynde at lede efter det. -Jeg har for nylig læst mig til at Anne Lene ikke i sin vildeste fantasi havde forestillet sig at hendes tilbud om hjælp med opslag i svenske kilder ville få det omfang, som det nu har fået.Men jeg kan da sagtens forstå, Anne Lene er populær. Det må jo betyde at der er mange, der, ligesom jeg, synes at Sverige er et lukket land. I tråd nr. 52189 er indtil dato 3.145 indlæg og 50.857 mennesker har klikket sig ind der. Behovet er åbenlyst.Der har været andre, ligesom dig Kjell, der har suppleret og hjulpet alle os med behov for hjælp i denne tråd, for det har da helt klart været for meget arbejde for en person. Anne Lene skrev på et tidspunkt, at nu ville hun sætte en streg. Det har hun da heldigvis ikke overholdt.Jeg har valgt at bruge de muligheder, der gives i Brukerforum, fordi her er åbent, venligt, imødekommende, en god tone og jeg kan stort set forstå alt, hvad der skrives.Endnu en gang tusind tak og god barnebarns fødselsdag.Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Ja, jeg hadde vel en mistanke om at det var Anne Lenes store innsats siden høsten 2007 som du hadde lagt merke til og som gjorde at du valgte Brukerforum for din etterlysning.Jeg tror jeg fant navnet til det siste barnet da familien flyttet tilbake til Forshem fra Hammar i 1868, 'Inskrifningsdag 24/10'. Det litt vanskelig å lese, men jeg synes det står 'Son Joh. Gust. Reinhold'. De øvrige barn er oppgitt kronlogisk i forhold til fødselsår, og siden Thekla Milda Theresia ble født i august samme år som de flyttet, har jeg vansker med å forstå hvorfor Joh. Gust. Reinhold er oppført sist av barna - han er vel høyst sannsynlig født i de periodene du antyder, Helen ?Jeg tror kanskje dette må bli en oppgave for Anne Lene eller noen av de andre, dyktige hjelpere her i forumet !

bilete7427.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

I Sveriges Befolkning 1890 fant jeg dette:Post 3202211Göbel, Johan Gustaf Reinhold, glasblåsare, f. 1859 i Forshem (Skaraborgs län, Västergötland)Gift man, far i familjen, bosatt Årnäs, Forshem (Skaraborgs län, Västergötland)Födelseort i källan: Forshems.Bosatt sammen m/Andersson, Hulda Elisabet, f. 1862 i Forshem (Skaraborgs län, Västergötland) h. Gift kvinna, mor i familjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Dette er vel dåp av kona til Johan Gustaf Reinhold, Hulda Elisabeth med foreldre Glasblåsare Anders Gust. Andersson og Elisabeth Gjøbel i Forshem 30 juli 1862.

bilete7429.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Tusen takk for pene ord Helen. Ja, når det gjelder debatt 52189 så ble responsen helt enorm. Når jeg satt sluttstrek for debatten så var det bl.a etter en del signaler om at den begynnte å bli for lang og uoversiktelig. Jeg selv hadde også stor glede av debatten. Fortsatt får jeg mye private mailer og jeg svarer også på debatter her når det passer sånn.Jeg har nok gjort samme erfaring som du Helen at Sverige ofte oppfattes som litt lukket og vanskelig å finne sin slekt i. Det var igrunnen det som var utgangspunktet for debatten. Å kanskje få frem at Sverige er ikke vanskelig. Man må gjerne ha et abbonnement eller to og kanskje kjøpe et program eller to. Har man det, så er faktisk Sverige et veldig greit land å finne slekt i. Men, det er altså få ting som ligger åpent tilgjengelig slik som bl.a her i landet.Jeg har hatt moro av dette hele tiden, og håper og tror at det vil kunne fortsette slik.Tilbake til din etterlysning her Helen. Som dere var inne på 6 tallet bak navnet Janne Emil i dåpsboken, er en angivelse av hvilket nummer i barnerekken han var. Så fant jo Kjell navnet på det barn som manglet.Jeg vil begynne nå med å rette opp 2 småfeil. Rett skal være rett. 1) Anna Lotta Andersson var født i Bellefors og ikke i Billefors som jeg skrev. 2) Karl Axel Gottrik som jeg skrev, heter Karl Axel Göttrik.Da har jeg funnet disse menneskene dine igjen i folketellinger 1890 og 1900, og har funnet flg:Johan Fredrik og Anna Lotta bodde i 1890 på Årnäs i Forshem og hadde da barna Matilda Kristina og Oskar Albin boende hos seg. Så døde jo Anna Lotta i 1894. Om jeg så går til tellingen 1900, så var Johan Fredrik gift på nytt, med Klara Josefina Vilhelmina Funke f 1847 Forshem. De hadde fostersønnen Adolf Fredrik Fogelqvist f 1881 Forshem.Videre har jeg funnet Johan Gustaf Reinhold f 1859 i 1890 og 1900 tellingen, begge gangene på Årnes. Gift med Hulda Elisabet Andersdotter f 1862 Forshem. De hadde barna Märta Teresia f 1894, Bertil Leonard Reinhold f 1896 og Johan Gustaf Herbert f 1900. Barna født i Forshem.Elvira Amelia fant jeg også i 1890 og 1900 tellingen, også hun på Årnes. Gift med Frans Gustaf Dalwvist, glasblåsare, f 1886 Lämnhult. De hadde barna: Johan Manfred 1885, Gustaf Fritiof 1886, Erik Leonard 1891, Tyra Charlotta 1897 og Dagmar Matilda 1899. Barna født i Forshem.Karl Axel götrik f 1866 bor i 1890 på Årnes og er glassblåsare, ugift. I 1900 bor han på plass N:o 146-148, Kungelv, Göteborg og Bohus län. Fortsatt er han glassblåsare. Gift med Hussis Anna Persdotter f 1871 Vårmhus, Kopparberg län. De hadde barna: Ingeborg Maria Axelina 1893 Järnäs, Kopparberg, Axel Edvin 1894 Järnäs, Edit Anna Linnea 1896 Kungälv og Astra Hilda Regina 1899 Kungelv.Når det gjelder Anna Maria f 1872 bodde hun i 14 rote 87 i Gustavi Domkyrkoforsamling i 1890. Hun var piga og ugift.I innlegg 2 skrev jeg at 3 av barna emigrerte til Amerika. Det samme gjorde også Anna Maria. Hun emigrerte i 1892 fra den plassen hun bodde på i 1890 tellingen i Gøteborg.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Ja, så fik jeg jo hele familien på plads. Tak for oplysninger om også ægtefæller og børn. Jeg så lige på kopien at Hulda Elisabeth Andersson *1862's mor også hedder Gjöbel.Billefors/Bellefors/Bällefors og Gottrik/Göttrik - jeg havde regnet det ud, Anne Lene, men tak alligevel.Så kan jeg da føje til at Oskar Albin Göbel *1878 rejste over til sine søskende i 1903. Jeg finder en afrejse for ham igen 1908. Måske har han været hjemme i forbindelse med sin faders død (gæt). Paul Frithjof Göbel var hjemme kort før moderen døde.Tak for hjælpen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.