Gå til innhold
Arkivverket

[#71542] Anne Christensdatter Hougan, Vestfold. f. ca 1800? og Lars Olsen, Bothne f. ca ?


Gjest Hilde Nysæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Nysæter

Soker opplysninger om Anne Christensdatter Hougan, som i 1829? fikk en uekte sonn med Lars Olsen? i Bothne. Sonnen fikk navnet Christen Larsen. I kirkeboka er det oppfort flere navn i kolonnen for barnefar, men jeg regner med at Lars ble utpekt som den skydige, siden barnet fikk hans navn som etternavn. Faddere hadde navn som Hougan og Loyjord, men tyding er vanskelig. Har opplysninger framover, men ingenting bakover, takknemmelig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Rart, jeg tror jeg har blitt blind for jeg kan ikke finne noen Christen døpt i Botne i 1829. Jeg kan heller ikke finne noen Klokkerbok fra den tiden.Kan ikke du legge inn lenke til dåpen siden du vet hvor du finner den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Har søkt litt i 1801. Gjør et forsøk: Hvis vi ser på navna til fadderne, finner jeg en familie med en Anne Chrd som har bror HalvorLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Kan se ut som om det stemmer med navn og alder, men det er jo vanskelig a vite sikkert. Hougan er kansje ett plassnavn? Artig a hatt mer info om Hougan og Loyjord. Han Lars Olsen er jo ogsa en mulig ledetrad. Kan se ut som om han bodde i Bothne ogsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Lajord lå visst i 1801 under Botne prestegård, så den Gullik Løyjord som er fadder er nok sannsynligvis den samme som Gullich Truelsen her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010715&gardpostnr=1&personpostnr=29&merk=29#ovre>LenkeØverst på høyre side her får Gullik Truelsen og hans kone Lene Løyjord en datter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Åh, her har jeg en god kandidat til Anne Christensdatter, Hilde!Botne, Ministerialbok nr. 5 (1814-1836), Konfirmerte 1818, side 494-495. Permanent sidelenke: LenkeNederst på høyre side konfirmeres Anne Christensdatter 'tjener paa Bothne Prestegaard' i 1818! Det er en svært sannsynlig mor til et 'uekte' barn med faddere fra gårdene rundt. Resten lyder: '[far] Christen Svendsen paa Kongsberg, Døbt paa Kongsberg, efter for? attest'Dessverre står det ikke når, men de andre konfirmantene er født 1797-1803. Det er mulig at det går an å finne henne i Kongsberg, da?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Den Anne du fant i ft 1801 er døpt Anne Margrethe og ble konfirmert på Kongsberg [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=kf06041783&gardpostnr=1914&personpostnr=1914&merk=1914#ovre>LenkeDenne Anne Christensdt døpt 6/9 1794 Lenke kan jeg ikke finne konfirmert på Kongsberg.Her er hun i ft 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

takk for masse ny info! Spennende, jeg tror nok det kan stemme. Barnet, Christen, ble jo med presten videre til Telemark. Men hvorfor heter hun Hougan da? Hvis hun var fra Kongsberg og ikke fra Hougan? Noen gode forslag til barnefaren? Ser ut til at han bodde pa Bothne og ? Det siste klarer jeg ikke a tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Anne Tonby har rett :-) Det var jo også veldig gammelt å konfirmere seg i 40 års alderen...Hilde, hvis Anne Christensdatter bodde på Haugan og var tjenestejente der, kan hun ha hett Haugan etter navnet for å signalisere at det var der hun bodde, ikke at det var der hun var født.På Lars Olsen står det Bothne som du sier. Det neste er 'og pigen Anne Christensdatter...'.Lars Olsen er joet svært vanlig navn, så han blir nok veldig vanskelig å finne. I FT1801 er det tre som er i passende alder a. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010715&gardpostnr=3&personpostnr=87&merk=87#ovre>Lenke, b. Lenke og c. Lenke.a og b finnes ikke konfirmert i Botne fram til 1814. c er konfirmert i 1804 og kalles Lars Olsen Qvaaen, så jeg tror ikke det er rette mann.I konfirmasjonslisten 1809 finnes en fjerde Lars Olsen 'en søn af Ole Hillestad, fød i Todens sogn, gl. 16 aar' Konfirmerte 1809, uten sidenr. Permanent sidelenke: LenkeJeg har lett i 1792 og 1793 på Toten og den eneste Lars Olsen jeg kan finne er i Toten, Ministerialbok nr. 6 (1773-1793), Kronologisk liste 1792, side 337. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Til (17): Lars Olsen født og oppvokst på Kvån (1801 og 1804) KAN jo ha hett Lars Olsen Bothne i 1819, men jeg ville trodd at han het lars Olsen Kvån også dersom han giftet seg, for faren eide gården. Er det ikke mer sannsynlig at faren til det uekte barnet, Lars Olsen Bothne, var en som jobbet på Bothne prestegård? Kanskje en inflytter?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Det betyr altsa at Bothne ikke nodvendigvis indikerer hvor man var fodt, men tilholdsstedet eller bosted? Slik som ogsa Anne Christensdatter het Hougan. Ser jo at en av fadderne som heter Hougan, ogsa heter Olsdatter. Kan det kansje vere kona til Halvor, den mulige broren til Anne? Det er jo ett langt sprang mellom folketellingene i 1801 og 1865, sa det er jo ikke sikert de er registrert noen av plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.