Gå til innhold
Arkivverket

[#71543] Familien Olsen på Råmundstad - hvor ble de av ?


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Ole Steensen (f. 20/2-1802 på Vestre Næs Vegårshei) bodde som inderst på Råmundstad da han giftet seg på Vegårshei 23/7-1826 med Helje Gundersdatter fra Næs. De fikk 5 barn som vokste opp, hvorav sønnen Steen Olsen f. 1827 emigrerte til USA i 1869, etter å ha bodd i Barbu og Arendal noen år. Men hvor i all verden ble det av hans søsken: Gunder f. 1830, Peder f. 1835, Knud f. 1839 og Ingebor f. 1842. Finner de ikke noe sted i FT1865, men de kan da ikke bare 'bli borte' ? All hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette er nok en familie som har vært en del på flyttefot. Den er omtalt (relativt ufullstendig) i Hallvard Tveitens 'Vegårsheislektstavler'. Tveiten skriver at Ola Steinsen Nes var leilending på Vestre Nes til 1815(??). Da fikk han skilt ut plassen Nordbø i Romundstad. Gift med Helje Gunnarsdtr. Romundstad. Følgende barn er nevnt: Gunnar (1830), Ingebør (1831), Gunnar (1832), Peder (1835), Knut (1839), Ingebør (1842). Eldstesønnen Stein/Steen er uteglemt, og flere av barna er antakelig døde som små.Tveiten skriver så at Ola Steinsen og kona Helje flyttet til Tromøya i 1857 med den yngste Ingeborg (15 år gml.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Fantastisk hjelp, karer. Hvilket 'gjennombrudd'. Mine kontakter i USA takker dere på det varmeste. De har rota i dette i 10 år uten å komme noen vei.Mvh Helge B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ole Steensen Romundstad, kona Helge Gundersdtr. og dattera Ingeborg er registrert utflyttet fra Vegårshei til Tromø sogn 14. september 1857: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tømmermann Ole Stensen død 60 år gammel 14/7 1862 på Havstad i Tromøy sogn: Lenke Det må vel være 'din' mann Helge? Da har familien altså ikke bodd på selve Tromøya, men på fastlandet. Havstad ligger jo like øst for Arendal by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Big surprise, Carsten (visste ikke en gang at denne filen var tilgjengelig). Da bosatte Gunder seg på samme sted som broren Steen. Og Oddbjørn, det er helt sikkert rett Ole. Sønnen bodde da i Barbu. Takk igjen for fantastisk hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt på siden av tema: En av mine aner er Peder Olsen Nes-Uberg (f. 1788) - farbror til Ola Steinsen (Nes) Romundstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Forsåvidt relevant i alle fall, Oddbjørn. Jeg har faren Steen f.1775, hans søster Birte f.1783, og din Peder f. 1787. Var der en Lars også ? eller andre søsken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dessuten var der flere søsken som døde små: Rannei (f. 1777), Peder (f. 1779), Berte (f. 1780), Peder (f. 1781), Peder (f. 1782) og Peder (f. 1786)!Lars Olsen Nes Romundstad var ikke gift - og i 1850 testamenterte han Romundstad-bruket til Jørgen Jørgensen Romundstadstrand (jf. Hallvard Tveiten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk skal du ha, Oddbjørn. Jeg ser Lars døde ugift i 1858, så det er godt det var noen av barna som fikk vokse opp. Det er jo ellers fort gjort 'å gå i surr' i slektene på Vegårsheia, både for Tveiten og oss andre, men dette ser nå veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Tross fantastisk hjelp tidligere, dukker det opp gåte etter gåte med denne familien. Av søskenene nevnt i (1) gjenstår følgende spørsmål:Peder Olsen f. 1835 meldte utflytting til Kristiansand i 1855, men jeg finner ham ikke noe sted i 1865-tellingen ?Knud Olsen f. 1839 kan være identisk med den 9,5 årige gutten som døde 13/12-1848, men oppholdssted er da Lindtveit, men det skulle ha vært Råmundstad ?Gunder Olsen Nordbøe (Norboe) f. 1830, finnes med familie i 1865-tellingen i Tønsberg, og i Nebraska i 1880. Siden jeg ikke finner utvandringen, vet jeg ikke om hans mor Helje Gundersdatter f. 1806, som bodde hos ham, var med til USA, eller om hun døde i Tønsberg, og heller ikke skjebnen til Gunders søster Ingebor f.1842, som også bodde hos Gunder. Gunder hadde en slektning av hans svigerinne Thomine g.m. Steen, Torres Olsen f. 1833 i Mandal, som var fadder for hans 2 yngste barn, og trolig arbeidet sammen med ham som snekkerlærling. Torres dukker opp i Chicago i 1867, d.v.s. året etter han var gudfader i Tønsberg. Jeg finner imidlertid heller ikke hans utreise.. Kan de ha emigrert sammen ?Gunders hustru var dansk, men jeg har kun fornavn, Andrea Kirstine, f. omkring 1834, trolig i Gunderup, men jeg finner henne ikke i Gunderups kirkebøker. Heller ikke sønnen Jens Alfred f. 1856, som trolig er hennes sønn, muligens født i Danmark, siden han er 6 år yngre enn Gunders første barn med Andrea i Tønsberg.Som vanlig - hver lille bit hjelper når man selv har sett seg blind på ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Her er Gunder og Andrea med følge innflyttere til Tønsberg i april 1861 (øverst til venstre). Så vidt jeg kan lese er de ikke gift på dette tidspunkt, eller tar jeg feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skriften er litt 'krøkkete', men når det gjelder hensikten med flyttingen, står det muligens 'for her at søge(?) borgerskab(?)'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Jeg ser det nå, viet 13/7-1856. Og det er Gunder nr. 2 vi snakker om, f. 1832, han født i 1830 må ha dødd liten. Og det er Andrea Christensdatter, med foreldre Christen Andersen og Else Marie Nilsdatter fra Gunderup vi snakker om. Datoene i 1848 og 1849 er vel respektive konfirmasjonsdatoer, men kan du lese tekstrubikkene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og det er det i så fall en logisk sammenheng i, siden Gunder i ft. 1865 tituleres 'Snedkerborger'. Yrkesbetegnelsen ved flyttingen i 1861 er 'Snedker'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Innlegg 22 var en oppfølging av innlegg 19.I tekstrubrikkene står det (tror jeg):Om Gunder: 'født, døbt og konfirmeret i Wegaardsheien Annex til Gierrestad (viede i Kirke???).Om Andrea: 'født, døbt og konfirmeret i Aalborg'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder Andreas opphav, er hun altså fra Gunderup. Nå er det flere steder i Danmark som heter Gunderup, men i dette tilfellet må det nok være snakk om Gunderup i Aalborg sogn (jf. at Aalborg er oppgitt som sted for kirkelige handlinger knyttet til Andrea).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.