Gå til innhold
Arkivverket

[#71543] Familien Olsen på Råmundstad - hvor ble de av ?


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

Leonore blir døpt i Tønsberg 5-8-1866 og her er det en snekker Nordby med kone og 4 barn som reiser fra Kristiania 25-4-1867 (nr.151).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Andrea Kirstine Gunderup ble født 8/9 1834 i Aalborg og hjemmedøpt to dager senere. Dåpen stadfestet i Budolfi kirke 12. oktober. Foreldre: Arbeidsmand Christen Andersen Gunderup og Hustrue Else Marie Nielsdatter i Sy....? Gade. Kilde: Arkivalieronline, Ålborg Budolfi, Fleskum, Ålborg - oppslag 183, dåp nr. 49.Du vil også finne fødselsopplysningene i FS.Arbeidsmand Christen Andersen Gunderup er nevnt i ft. 1834 i Ålborg købstad. Han er gift, men øvrige familiemedlemmer er ikke navngitt.I ft. 1845 er Else Marie Nielsdtr. enke med to døtre:Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Vestergade, , 34 a, 66, FT-1845 Else Marie Nielsdatter 43 Enke(mand) lever af Vaskning og Fattighjelp, f. Aggersborg [Hjørring]Andrea Gunderup 10 - hendes Barn AalborgInger Gunderup 6 - hendes Barn Aalborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk igjen, Oddbjørn. Da håpte jeg vielsen til Gunder og Andrea skulle dukke opp i distriktet, 13/7-1856, men 'no such luck'. Jeg har sendt deg en e-mail om et problem jeg har møtt med Tromøy kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har fått mail tilbake - og når det gjelder vielsen til Gunder og Andrea, har vel den mest sannsynlig foregått i Danmark (Aalborg-området). I hvert fall har sønnen Jens Alfred (som må være født rett etter (eller rett før?)) vielsen fått oppgitt samme fødested som mora ved innflyttingen til Tønsberg ('Gondrup').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Enig, Oddbjørn. Jeg håpte de ble gift i Arendal, men får gå tilbake til Ålborg. Når det gjelder (15) dukker den nevnte Torres også opp i Nebraska i 1880, gift med Ingebor 32 år. Det er overveiende sannsynlig at dette er Gunders søster Ingebor, og at de ble gift i 1866, og reiste til USA 1866-67, siden han dukker opp i Chicago i 1867. Igjen har jeg imidlertid mislykkes med å finne både bryllup og utreise. Kanskje på tide å gi meg med dette nå.. Men det er jo interessant hvordan store deler av Olsen-familien på Råmundstad etterhvert samler seg i Spring Creek, Nebraska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

En liten oppdatering. Mine søk etter både ekteskapet til Gunder og Andrea i danske arkiver - antatt dato 13/7-1856, og etter fødselen til sønnen Jens Alfred (1855-57), har vært resultatløse. Likeledes hara jeg mislykkes med å finne ekteskap og utreise til Torres Olsen og hans Ingebor 1865-67. You can't win them all..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Flott! Jeg har flere ganger fått svært god hjelp i DIS-forum - og også privat av danske slektsentusiaster, etter at jeg har lagt ut en etterlysning i dansk DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helge Berntsen

En liten oppdatering på denne tråden: Ref. (2) - Mens Gunder og hans familie utvandret til USA, synes det som hans mor Helje f. 1806 ble igjen hjemme. Men jeg finner ikke når/hvor hun døde. Ref. (4) - Kan ikke se at Peder Olsen er registrert bosatt i Kristiansand-distriktet etter 1855. Ref. (35) - Det er mulig Torres og Ingebor emigrerte samtidig med Gunder og hans familie, feilregistrert som P. Olsen, istedet for T. Olsen. Men vielsen i 1865-66 i Norge forblir uoppdaget. Torres er heller ikke i folketellingen for Tønsberg, selv om han var fadder for 2 av Gunders barn i Tønsberg, og trolig arbeidet sammen med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.