Gå til innhold
Arkivverket

[#71545] Forfatter av jøssingsang?


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

En av jøssingsangene under krigen var: 'Lille hirdmann, tjukk i huet, har du faatt deg ny dress? Har du faatt den av Quisling for å stå i NS?' Vet noen hvem forfatteren er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er noe rart med spørsmålet. Er ikke jøssing-begrepet et NS-vokabular ? Sangen er dermed overlevert i NS-kretser.(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Tore(2): I setelarkivet til Norsk Ordbok 2014 ligg eit utklipp frå Arbeiderbladet 1961 med forklaring på ordet 'jøssing'. Det heiter mellom anna at det vart først brukt i 1941 av ei svensk nazi-avis '... og de norske nazister tok det opp som skjellsord for motstandere av deres regime [..] Men så gikk det som det så ofte går - de utskjelte opptok skjellsordet som et hedersnavn.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Ad #2 og 3: Kilde Wikipedia: Jøssing http://no.wikipedia.org/wiki/Jøssing var et navn på antinazistiske nordmenn under andre verdenskrig. Navnet kommer av Altmark-saken i Jøssingfjorden den 16. februar 1940.Betegnelsen ble opprinnelig brukt som et skjellsord av Nasjonal Samling-avisen Fritt Folk (les: norsk avis), men fremstøtet slo fullstendig feil; ordet ble raskt tatt i bruk av folk flest som en hedersbetegnelse.Faktisk gjorde -ing-formen at betegnelsen jøssing egnet seg godt som motstykke til quisling, som i Norge ble benyttet om norske kollaboratører med fienden.Det oppstod også en illegal motstandsavis ved navn Jøssingposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og Jøssingposten kom ut første gang - sammenfallende med det aller, aller meste av motstandsarbeidet - etter at krigslykken hadde begynt å snu seg mot nazi-Tyskland (eller for kommunistenes vedkommende - og det motstandsarbeidet var kanskje det som voldte okkupantene mest bry - etter angrepet mot Sovjet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Det utsagnet(2) undrer jeg meg også på. Det fantes jo mange rim og vers som jeg vil kalle jøssingsanger, også vi ungene snappet jo opp mange av dem,nynnet på dem og lærte dem videre i all hemmelighet.F.eks. 'Sett kongen på rette plass, hiv han Quisling ned i dass. Trekk i snora , skyll han bort, NS, NS, bare lort.'Og 'kongesangen' vår som jeg likte best. 'Haakon den syvende, gid han kom flyvende over vår by,Jaga ut hirden og rampane, tyskern og slampane, Haakon den syvende, Han er kongen vår.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kan ikke huske å ha sett mye trykte ord fra krigen der jøssing brukes som uttrykk av antinazister. Men jeg tar altså feil, vises det i flere innlegg. Og da er det ikke lenge rlogisk at denne sangen må ha vært overlevet via NS-kretser. Kanskje sangen står i Jøssingposten, da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Og så var det en sangstrofe jeg hverken kan huske begynnelsen eller slutten på, men refrenget sitter fast - kanskje det ikke var mer: 'Fy, fy for en skam norske jenter har bragt for sitt land, men jeg håper og tror, at når krigen er endt, vi får dem til Bjørnøya sendt.' Var det noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Geir (6) viser til at det meste motstandarbeidet tok seg opp etter at krigslykken begynte å snu. Illegale aviser kom vel helst i kjølvannet av at radioene ble beslaglagt i juni 1941.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, men i særlig omfang først senere såvidt jeg vet. Omtalte Jøssingposten etter hukommelsen august/september 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.