Gå til innhold
Arkivverket

[#71548] Gunder Jacobsen, f. ca. 1750-60 i Kautokeino


Gjest erna olavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest erna olavsen

Er det noen der ute som kan hjelpe meg å finne de riktige foreldrene til han? Har søkt på Familysearch og der er Johan Ganander og Anna Michelsdatter oppført som foreldre. Jeg lurer imidlertid på om dette er riktig da hans etternavn er JACOBSEN. Dette tyder på at hans fars fornavn burde være Jacob. Finner en Gunnar f. 28.01.1755 i Kauto. med disse foreldrene, men er det samme personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Gunder og Gunnar er vel samme navn, bare skrevet på to forskjellige måter.Imidlertid: Jeg tror den Gunnar du viser til, døpt 28.01.1755, er ført med feil foreldre i Familysearch. Det står Nils Olsen Bolsi och H. Gunna Jørans drs Barn Gunnar. Testes Studiosus Joh. Ganander og H. Anne Mikelsdat., Olof Korvatus osv.For meg ser det altså ut til at Johan Ganander ikke var far, men fadder til denne Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erna olavsen

Takker for svar. Det ser ut som du har rett i det at de var faddere. Tror imidlertid ikke at det er den riktige Gunder jeg er på jakt etter. Når han var født er ikke sikkert å si, men hans 1. barn, Inger Gundersdatter ble født ca. 1790. Gunder Jacobsen var skolemester i Kautokeino, gift med Elen Michelsdatter. Han var min 3-tipp-oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erna olavsen

Begynner å tvile på at han var født i Kautokeino. Tok bare utgangspunkt i det som sto i Familysearch. Har gått gjennom kirkebøker fra Kautokeino uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Erna.Gunder skal ifølge Strømstad/Fors være sønn av Jacob Jonsen og Elen Gundersdatter fra Hårvik i Porsanger. Han ble konfirmert i Kistrand 1771, 17 år gammel.Hans kone Ellen var datter av Mickel Andersen Kemi født 20.des 1699. Gift i Karesuando 23.mars 1756 med Inger Clemetsdatter, født 17.januar 1730, datter av Clemet Eriksson og Birgitta Jonsdotter i Karesuando.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Inger Clemetsdatter kan følges langt tilbake i tid, da hun var av den såkalte Karesuandoslekten.Ja helt tilbake til den kjente birlkarlen Måns Hindersson i Juoksengi, som i år 1553 skattla samene i Naone fiering(Kvænangen).Søker du på nett etter Karesuandoslekten finner du mere.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erna olavsen

Tusen takk til dere. Dere har vært til stor hjelp. Lurer på det Odd A. Tangen skriver om Naone fiering (Kvænangen). Kan du fortelle litt mer om det? Ble veldig nysgjerrig da jeg er født i Kvænangen. Har syslet med litt slektsforskning derfra, og er veldig interessert i historie, særlig fra denne kommunen, da det ikke finnes så veldig mye som er nedtegnet, særlig fra tidligere tider. Denne Måns Hindersson, var han en av forfedrene til den nåværende Hætta-slekten? Har vært borti navnet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Nei Erna. Det er vel Henrik Larsson Rahtu(Hetta) som regnes som stamfaren til Hettaslekten.Han var husbonde på Rahtu-Hetta i Matarinki. Stedet kalles idag Øvertorneå.Han var sønn av Lars Rahtu som trolig var birlkarl og husbonde på Rahtu gård i slutten av 1400-tallet.Måns Hindersson kan ikke knyttes til Hetta, men det er flere slekter som har han som forfar.Både Toolainen, Kuttainen, Mauno, Gunnari(Kunnari), Inga og Niva kan vel knyttest til han.Du kan finne mye interessant stoff på Erik Johansson Kuoksu sin hjemmeside.Også det svenske Anbytarforum anbefales.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

En stor del av Kvænangens befolkning stammer fra folk innkommet fra Tornedalen (Kvæner) fra først på 1700-tallet og utover.Før det var det stort sett samer og nordmenn som hadde fast bosted i Kvænangen.Jeg har også forfedre/mødre fra Kvænangen, men har ikke så mye historie derfra annet det som står i bygdeboka Fjordfolket.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Til Odd Annar Tangens innlegg (7)Gunder ble konfirmert i Kistrand 1771, 17 år gammel. Noe stemmer ikke helt, hvis han døde i 1815 - 64 år, men det er vel ikke alltid alt stemmer når det gjeder alder, har jeg erfart.Så står det videre: Hans kone Ellen var datter av Mickel Andersen Kemi født 20.des 1699. I min base har jeg at Michel Andersen er født i 1731 i Kautokeino. Er det i basen min det er feil, eller var Michel over 30 år eldre enn Inger C.?Videre: Gift i Karesuando 23.mars 1756 - Lenken her fra Kautokeino Ministerialbok, noe av det som står der klarer jeg ikke tyde, men for meg ser det ut som de er gift i Kautokeino - eller hva?Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kautokeino, Ministerialbok nr. 1 (1723-1776), Ekteviede 1752-1757, side 348-349. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9772&idx_id=9772&uid=ny&idx_side=-59>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Inger.Du har rett. Jeg blingset nok.Skulle vært Inger Clemetsdatter født 17.januar 1730 i Karesuando.Alderen på Mickel skal være hentet fra Husforhørslisten 1750-1754.Mine opplysninger har jeg fra Alf Strømstad/Kristian Fors sin bok ' Slekter i indre Finnmark, de eldste generasjoner ' ISBN: 82-996598-1-7 Hvalstad 2006.Anbefales.Det fantes også en annen Mickel Andersen i området med etternavn Manga(Mangu). Er ikke sikker på når han er født, men lenge før 1731.Kanskje var det flere med dette navn i Kautokeno.Strømstad/Fors mener det har vært mye sammenblanding i tidligere litteratur av de to.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erna olavsen

Hei Inger Jeg har også de samme opplysningene om Mickel og Ellen (Elen). Ser ut som han var noe eldre enn henne, men det var ikke så uvanlig på den tiden i allefall. Ser ut som de giftet seg i Kautokeino. Mener det står 'klokker' Michael Anderson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei Erna!Kommentar til innlegg (3)Jeg lurer på om Inger f. ca 1790 døde ung. Jeg prøvde å lete etter det dødsfallet, men det mangler noen år for dødsfall, men så fant jeg tilfeldigvis Inger Clemetsdatters dødsdato: Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kautokeino, Karasjok i Kistrand, Ministerialbok nr. 9 (1805-1821), Døde og begravede 1805-1807, side 563. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9773&idx_id=9773&uid=ny&idx_side=-39>Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg har Inger Gundersdatter d.y. - døpt, det står Gunder Johansen, men det må være skrivefeil: Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kautokeino, Karasjok i Kistrand, Ministerialbok nr. 9 (1805-1821), Fødte og døpte 1811, side 146-147. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erna olavsen

Hei Inger Vet du noe om hvor lenge hun var gift med Abraham? Har en Inger Gundersdatter født på samme tid, fra Kautok., som fikk uekte barn med Johannes Mathisen Hætta i 1839. Kan det være samme personen? Barnets navn var Johannes Johannesen Hætta, f. 27.06.1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei Erna!Ettersom de hadde to Inger, trodde jeg at den første kanskje var død, for de pleide jo å oppkalle barn etter avdøde barn.Inger G og Abraham gifter seg: s 388 nr 2Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kautokeino, Karasjok i Kistrand, Ministerialbok nr. 10 (1821-1842), Ekteviede 1836, side 388-389. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9776&idx_id=9776&uid=ny&idx_side=-132>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Konfirmajon til Inger Gundersdtr: nr 4Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kautokeino, Karasjok i Kistrand, Klokkerbok nr. 1 (1821-1829), Konfirmerte 1825, side 460-461. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeNei jeg vet ikke hvor lenge Inger og Abrahem var gift, men jeg har en sønn født 23.07.1844, konfirmert 07.04.1861 Kautokeino. Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kautokeino, Ministerialbok nr. 2 (1843-1861), Konfirmerte 1861, side 126. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei igjen!Hmm.... Jeg mener jeg har søkt her før, men ikke funnet noe. På Family Search finner jeg nå Abraham Johannessen MUOTKA og Inger GUNDERSDATTER.Barn: Brita Karoline f.1850 i Talvik, Johan Abraham f. 1843, Inger Marie f. 1847, Britha Gretha f.1840 og Anne f 1845, født i Kaafjord, Alta.Dette må jeg sjekke nærmere, men ikke i kveld..Da er spørsmålet hvor Johannes Johannesen Hætta hører til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei igjen!Hmm.... Jeg mener jeg har søkt her før, men ikke funnet noe. På Family Search finner jeg nå Abraham Johannessen MUOTKA og Inger GUNDERSDATTER.Barn: Brita Karoline f.1850 i Talvik, Johan Abraham f. 1843, Inger Marie f. 1847, Britha Gretha f.1840 og Anne f 1845, født i Kaafjord, Alta.Dette må jeg sjekke nærmere, men ikke i kveld..Da er spørsmålet hvor Johannes Johannesen Hætta hører til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei igjen!Hmm.... Jeg mener jeg har søkt her før, men ikke funnet noe. På Family Search finner jeg nå Abraham Johannessen MUOTKA og Inger GUNDERSDATTER.Barn: Brita Karoline f.1850 i Talvik, Johan Abraham f. 1843, Inger Marie f. 1847, Britha Gretha f.1840 og Anne f 1845, født i Kaafjord, Alta.Dette må jeg sjekke nærmere, men ikke i kveld..Da er spørsmålet hvor Johannes Johannesen Hætta hører til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Johannes Johannesen Hætta (1839-1923) gift 4.mai 1862 med Marit Persdatter Pentha var sønn Johannes Mathisen Hætta og Inger Gundersdatter.Johannes var sønn av Mathis Mathisen Hætta (1765-1834) og Inger Johannesdatter Kemi (ca.1777-1823). Hun var datter av Johannes Mikkelsen Kemi og Inger Johannesdatter.Mathis var sønn av Matz(Mathis) Henriksen Hætta(1725-1784) og Brita Olofsdatter Tornensis (datter av Olof Andersson Tornensis og Margrethe Olsdatter).Matz(Mathis) var sønn av Henrich Henriksson Hetta d.y. og Carin Johansdotter.Henrich var sønn av Henrik Henriksson d.e. sønn av Henrik Nilsson Rahtu(Hetta) sønn av Nils Henriksson Rahtu(Hetta), sønn av Henrik Larsson Rahtu (Hetta), sønn av Lars Rahtu, trolig birlkarl og bonde i slutten av 1400-tallet på Rahtu gård i Lumijoki.V.h. Odd AnnarP.s. Birlkarler var privilierte handelsmenn, men de mistet sine privilegier da Torneå stad ble opprettet i 1621.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.