Gå til innhold
Arkivverket

[#71551] Peder Aanonsen Ljøstad-eie, Vegårshei, f. ca 1740 - f. i Gjøvdal?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Per Tores notat om Åre(t) under Løvnes (og presentasjonen av Ommund Vestlendings slekt) har jeg lest med stor interesse.Jeg velger her i tråden nå å gå tilbake til resonnementet rundt Peder Aanonsen Ljøstad-eies mulige opphav (innlegg 17 og tidligere innlegg). Er det noen som har støtt på noe mer informasjon om den Aanon Pedersen 'Oneland' (Gjøvdal), som altså fikk sønnen Peder Aanonsen døpt i 1740? Jeg har foreløpig bl.a. ikke greid å identifisere kona hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

I Gjøvdalsboka side 243 under Oland er det nevnt at en Olav Ånonsen Trydal i Gjerstad eide 1/2 hud i Oland 'på hustruens vegne' i 1624. Jeg vet ikke hvor relevant denne opplysninga er med henblikk på Aanon Pedersen Oneland. Men kanskje kunne det være et spor å gå den motsatte veien. Hva sier Gjerstadboka om Olav Ånonsen og tilknytninga til Oland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Gjerstadboka : I 1624 hadde Ola Amundsen (Ånonsen?)Trydal sin kone odel til 1/2 hud i Omland, Gjøvdal ( etter jordeboka om odelsgods)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Både Gjøvdalsboka og Gjerstadboka har da Odelsmanntallet 1624 som kilde:Olluff Annonndzen Trøgdall (...) Hanns quindes oedell i Oennlannd i Omblj prestegield i Raabiugdelagitt 1/2 h.Finnes det opplysninger i Gjerstadboka om noen senere tilknytning mellom Trydal i Gjerstad og Oland i Gjøvdal, Anne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Et annet sted står det at Ola Ånonsen Trydal var trolig far til Marte Olsdatter Trydal som ble gift med Gisle Nilsen Trydal (46 år i 1666) Gisle skulle være før 1650 være kommet fra Epletveit i Åmli. Ola Ånonsen er nevnt som odelsmann og eier til 2 huder i Trydal i 1666. Den 3. huden hadde Anders Lauve,Vegårshei. Gisle og ætta hans brukte denne huden i flere slektsledd. Gisle skal og ha eid 5 1/2 skinn i Epletveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Ja har du sett på maken ! Og enda er det noen som synes slektgransking er kjedelig :)Har og slekt på Trydal,Vestøl,Melås bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Og Vegårshei og Holt og har lest litt i bygdebøker for nevnte distriket i tillegg til Dypvåg boka. Blir litt ør innimellom ja , men er jo spennenede !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Visst er det spennende! Og så får jeg jo legge til - siden jeg nevnte Tonje Gislesdtr. (innlegg 33) - at 'gåten' antakelig likevel er løst, og at Trydal der var et feilspor (jf. de siste innleggene i den tillenkede tråden) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilbake til utgangspunktet: H. Tveiten hevder altså at Peder Aanonsen Ljøstad-eie var sønn til en Aanon Pedersen Myklebustad og Gro Alvsdtr. (Ljøstad-Våje).Det fantes to Aanon Myklebustad som fikk barn i perioden 1720-årene - 1740-årene, men ingen dem var sønn til en Peder:1. Aanon Andersen Myklebustad g. 1724 m. Gro Alvsdtr. Ljøstad-Våje.2. Aanon Thorsen Myklebustad (kalles Rosseland ved vielsen) g. 1728 med Marthe Mortensdtr. Myklebustad.Ingen av disse hadde noen sønn med navnet Peder.En mulig forklaring på H. Tveitens misforståelse kan være at Peder Aanonsen Ljøstad-eie ble gift med Allaug Kittelsdtr. Ljøstad - og hun var datter til Kittel Alvsen Ljøstad, som igjen var halvbror til Gro Alvsdtr. Ljøstad-Våje. Peder Aanonsen Ljøstad-eies kone var m.a.o. niese til Aanon Andersen Myklebustads kone.Noen hver kan bli forvirret av dette, og Tveiten kan ha trukket konklusjoner/gjettet på et Myklebustad-opphav for Peder Aanonsen med utgangspunkt i navn (Aanon) og en indirekte Myklebustad-kobling. Men han har altså samtidig gjort seg skyld i å gi Aanon Myklebustad feil patronym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Åmli Kirkebok 26.nov 1761, Trolovede: Salve Aamonsøn Aarøe og Ragnhild Aanonsdatter Kleivene. Trolovelsen gir flere opplysninger, men de er vanskelig å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha.Jeg leser teksten slik:Den velagte unge Karl Salve Aamonsøn Aarøe af Hejens Menighed og den gudfrygtige pige Ragnhild Aanonsdaatter Klevene af Omblie Sogn kand uden nogen Hinder enten for Slegtskab eller i andre maader indlade sig i ægteskab med hin andre, be....er Vi undertegnede, som Caution Mænd Omblie d. 26 Nov: 1761. ARS Aslag Reyers Gisletved. KKS Knud Knuds Upsvatten.Jeg ser at H. Tveiten hevder følgende slektssammenheng: Ragnhild Aanonsdtr. var datter til Ånon Gunsteinsen Ufsvatn og Gundborg Reiersdtr. Kleivane fra Åmli. Forloveren Aslak Reiersen Gisletveit var Ragnhilds morbror (og hadde også vært hennes verge). Forloveren Knud Knudsen Ufsvatten må være identisk med han som var gift med Guro Gunsteinsdtr. Ufsvatn (Ragnhilds faster).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.