Gå til innhold
Arkivverket

[#71557] Bygdebok for Strand Rogaland?


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Er det ei bygdebok for Strand Rogaland? Jeg prøver å hjelpe en dame her i USA som er etterkommer. Jeg er interessert i sidene om to familier: Halvor Iversen (1827-1903) g. 1850 Gjøa Karine Nielsdtr. (1828-1914) Bjoland Skjold. Halvor sønn av Iver Ingebrigtsen og Synneve Larsdtr. Bjoland, Gjøa dtr. av Niels Nielsen og Ranvig Halvorsdtr. Eide/Østerlie Skjold.Elias Torgersen (1844-1932) g. 1869 Mari Nielsdtr. (1834-) Eide, seinere Østerlie. Elias sønn av Torger Eliassen og Berthe Carlsdtr. Bredal, og Mari dtr. av Niels Nielsen og Ranvig Halvorsdtr. Eide/Østerlie.Hva sier boka om disse? Hvis noen kunne skanne inn sidene og sende dem til meg på margaretmiller4@charter.net ville jeg vaere meget takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Det finnes bygdebøker for Strand ,' Folk i Strand 'av Jan Alsvik 3 bind .Under Tou Brug , side 332 i bind 1 finner jeg ; Halvard Ivarsen f ca 1828 i Skjold . gift med Gjøa Katrine Nilsdatter f ca 1829 i Skjold Barn , Synnøve f 1849, Ivar f 1853, Nils f ca 1856, Ragnhild Serine f 1860, Henrik Laurits f 1863, Gjøa Karine f 1865, Halvar f 1870, død 1872 av eit 'broktilfælde, på Holta . Halvard og Gjøa budde på Ikdal i Skjold då dei tre eldste barna ble fødde.I 1860 finn me dei som innarster på Tausjøen, og i 1863 er Halvard kalla arbeidsmann ved Tou Brug.Halvard var bryggeri arbeidar i 1865.I 1872 buddde dei på Holta. Finn ikke mer om dem på Holta. Den andre familien har jeg ikke fått tid til å lete etter .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Bjoland og Austerli (Østerli)er å finne i Tysvær 4 (Ikke Strand). Jeg skal scanne sidene til deg litt senere i dag. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Vel, da misforsto jeg litt hva du egentlig var på jakt etter. Da er det vel ikke noe om familien i Skjold du hadde interresse av. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg forstaar ikke Johan Arthur. Hva om Tysvaer boka? Kan folk i Tau vaere interessert i hva ble av familien i Amerika? (mer imorgen. Det er seint her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Elias Torgersen (1844-1932) g. 1869 Mari Nielsdtr. (1834-) Eide, seinere Østerlie. Elias sønn av Torger Eliassen og Berthe Carlsdtr. Bredal, og Mari dtr. av Niels Nielsen og Ranvig Halvorsdtr. Eide/Østerlie Som Johan Arthur sier så hører disse til i Skjold,Tysvær kommune. De har ikke noe med Tau, Strand å gjøre. Det står noe om de i Tysvær 4, side 597 og 598. Det var dette Johan Arthur ville skanne til deg. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

TUSEN TAKK til alle tre! Nå har jeg de skannede sidene som er helt fantastik! Jeg kan si at familien kom til Illinois i USA i 1872 og bodde i Roots Creek, Livingston Illinois. De tok etternavnet Buland i Amerika. Jeg så ikke at sonnen Halvor døde i Norge, men etter 1880 tok han navnet Oliver. Han ble gift og hadde ingen barn. Henrik Laurits ble gift med hans kusine Ellen Easterlie (Elen Maria Nilsdtr. Austerlie)! De kalte seg Lewis og Ellen Buland og flyttet til Forest City Iowa. 6 barn. Halvor Iversen Buland d. 1903, Gjøa died 1914, Lewis d. 1944. Ivar f. 1853 d. 1937 Livingston.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.