Gå til innhold
Arkivverket

[#71559] Omvankende hesteskjærer Hans Andreassen og kona Karen Olsdtr.


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Hans er nevnt som kursmed ved dåpen til sønnen Andreas Henrik Olaus f. 29.11.1841 og døpt 01.01.1842 i Ibestad: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9661&idx_id=9661&uid=ny&idx_side=-53>LenkeDa sønnen Carl Martin(us) f. 09.01.1845, ble døpt i Børsa 19.01.1845 er Hans (sannsynligvis feilaktig innført som Andreas Hansen) omtalt som omvankende hesteskjærer fra Gudbrandsdalen. Jeg har funnet en vielse i Ibestad den 04.10.1845, nr. 10 her: Lenke som jeg mener må være mellom denne Hans Andreassen og sønnenes mor Karen Olsdatter.I Eilert Sundts Fantefortegnelse fra 1845 finner jeg faktisk denne familien omtalt her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Se kfm. for Karl Martinius fra Kretsfengslet i Trondhjem i 1882 . Han er ført inn som Karl Martin Hansen StavKildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Kretsfengselet i Trondheim, Ministerialbok nr. 624A03 (1870-1918), Konfirmerte 1877-1883, side 6. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6573&idx_id=6573&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg er veldig glad for innspill uansett, så tusen takk Arne!Du har lagt ut et svært interessant utdrag av Walnums notater. Jeg går ut ifra at disse ikke finnes skannet eller på annen måte tilgjengelige på nettet?Det er gjennom Karl Martins bror Andreas Henrik Olaus f. 1841 jeg har kommet bakover til Hans og Karen. Derfor var opplysningene om Karl Martin ukjent for meg, men absolutt av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

HeiDette tror jeg kan bli en interessant debatt. Jeg har følge informasjon å komme med, som det er verdt å sjekke ut videre: Karen Olsdatter Lien, f. ca. 1817. Datter av Ole Hansen og Karen Ana Klemmetsdatter (kalt 'Kari Lian' og 'Karen Øbrækken'), f. ca.1779 i Trondheim.Karen Olsdatter Lien skal ha hatt en bror som het Olaus Olsen og en søster som het Johanne Olsdatter (kalt 'Nåle-Johanne'), f. ca. 1816 (I fantefortegnelsen 1845 er hun datter av Karen Øbrækken under Øvergaard). Johanne ble gift med Anders Pedersen Holan. De fikk i sammen datteren Johanne Marie Andersdatter Holan, f. 1846. Hun ble visstnok sammen med Andreas Henrik Olaus Hansen Stav, f. 1841. Håper dette ga noen mening. Med hilsen Kai-Samuel Vigardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

HeiDette tror jeg kan bli en interessant debatt. Jeg har følge informasjon å komme med, som det er verdt å sjekke ut videre: Karen Olsdatter Lien, f. ca. 1817. Datter av Ole Hansen og Karen Ana Klemmetsdatter (kalt 'Kari Lian' og 'Karen Øbrækken'), f. ca.1779 i Trondheim.Karen Olsdatter Lien skal ha hatt en bror som het Olaus Olsen og en søster som het Johanne Olsdatter (kalt 'Nåle-Johanne'), f. ca. 1816 (I fantefortegnelsen 1845 er hun datter av Karen Øbrækken under Øvergaard). Johanne ble gift med Anders Pedersen Holan. De fikk i sammen datteren Johanne Marie Andersdatter Holan, f. 1846. Hun ble visstnok sammen med Andreas Henrik Olaus Hansen Stav, f. 1841. Håper dette ga noen mening. Med hilsen Kai-Samuel Vigardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Så absolutt, Kai-Samuel, dette ga i høyeste grad mening. Takker så mye for innspill fra deg også!For å ta det siste først; du skriver at Johanne Marie Andersdtr. Holan visstnok ble sammen med Andreas Henrik Olaus Hansen Stav, f. 1841. Jeg har faktisk funnet vielsen mellom disse to. De giftet seg 07.10.1875 i Nærøy. Nr. 31 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2524&idx_id=2524&uid=ny&idx_side=-249>LenkeOm Andreas Henrik Olaus har jeg notert følgende: Vi finner ham først som 'losjerende Tater' på gården Dyrviken i Kolvereid i 1865, sammen med Johanna Marie og et fosterbarn; Lydianna Sevaldsdtr. 6 år gammel, født i Kolvereid: Lenke I 1900 var Andreas gårdbruker, selveier og blikkenslager på gården 'Hestøen' i Vikna. Foruten han og kona, samt datteren Alfrida Henriette Lovise som enda bodde hjemme, finner vi på Hestøen i 1900 også datteren Karen Anna med ektemann og tre barn, og datteren Alvilde Marie Lykke som var gift med fisker Jørgen Hartvik Johansen og hadde seks barn. Det bodde altså tre huslyder på gården under denne tellinga, i alt 16 personer: Lenke Om Johanna Marie har jeg dette: født 16.07.1843 på Skille i Brønnøy, døpt 21.08.1843 i Brønnøy. Nr. 30 her: Lenke Her kalles faren Anders Pedersen Hægsan fra Holtaalen og mor er pige Johanne Olsdtr. Blaksæt fra Eivindvik. Jeg er ikke 100% sikker på at dette er riktig Johanne Marie, men både i 1865 og i 1900 står hun oppført som født i Brønnøy, og dette er den nærmeste Johanne Marie jeg kommer.Det er via datteren Karen Anna jeg har kommet bakover til Andreas Henrik Olaus og Johanna Marie. Karen Anna ble født 08.06.1874 på Marøstrand i Nærøy, døpt 29.06.1874 i Nærøy. Nr. 63 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Kan dette være dåpen til Karen, nr 41 her?Det står at de er husmannsfolk, så om det er de foreldrene du søker er jo ikke sikkert, men siden navnene er de samme legger jeg de inn her.Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A04 (1816-1822), Fødte og døpte 1820, side 138-139. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16420&idx_id=16420&uid=ny&idx_side=-74>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for spennende innlegg, Kirsti!Dette skal jeg se mere på. Om jeg hadde funnet en sønn Olaus og en datter Johanne med disse foreldrene, så hadde det ikke vært mye tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

På FS finner jeg en Olaus Olsen som skal være født 29 september 1823, døpt 11 desember 1823, med foreldre med samme navn. Nå ser det ut til at kirkeboka hopper rett fra 1822 til 1831 når det gjelder døpte i Inderøy. Jeg finner ialle fall ikke døpte i den perioden.Imidlertid dukket det opp en Gurina i Skogn med samme navn på foreldrene, nr 26 her Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A04 /1 (1816-1825), Fødte og døpte 1818, side 14-15. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2468&idx_id=2468&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dette begynner å likne noe, Kirsti, tusen takk for tips om Olaus, link til Gurina, og for at du bruker tid på dette her!Jeg søkte i Sakshaug etter Olaus bare for å ha sjekket det ut, og gjett da; Olaus nr. 87 her: LenkeVed dåpen til Gurina står foreldrene oppført som bosatt på Holansvaldet hvis jeg leser riktig. Kai-Samuel skriver at Anders Pedersen - mannen til Johanne Olsdatter - hadde Holan til etternavn. Her er det noe som etter mitt skjønn øker muligheten enda mer for at du er på riktig spor Kirsti. Glimrende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Denne Anders Pedersen Holand er tippoldefar hele tre ganger til min stemor. Å gifte seg innad i slekten er ganske normalt for romanifolket.Kjempe spennende å følge med i debatten.Anders Pedersen Holand giftet seg seg borgelig den 20.juni 1893 i Tingvoll med Nicoline Larsdatter Rosenberg. Disse fikk tilsammens 7 barn. Disse er forfedre til mange tusen romanifolk i Skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Fant vigselen mellom Ole Hansen og Karen Anna, 20 juli 1815,regner med det er riktig par. Hun står som født i Trondheim.Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Ytterøy, Ministerialbok nr. 722A03 (1756-1816), Kronologisk liste 1815, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16411&idx_id=16411&uid=ny&idx_side=-188>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Du er dyktig, Kirsti! Kan ikke skjønne annet enn at du har funnet de riktige foreldrene til søsknene Karen, Johanne og Olaus, og attpåtil funnet enda en søster av dem. Skikkelig moro, og tusen takk for god hjelp!Kai-Samuel; kjenner du noe til opphavet til Anders Pedersen Holan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei AudJeg har følgende barn på Andreas Henrik og Johanne Marie:Anthon Løkke, f. 25.11.1862, døpt 19.04.1863 i Nærøy krk. NTAlvilde Marie Lykke, f. 11.05.1867, døpt 19.05.1867 i Fosnæs krk., NT , Hun gifter seg 30.09.1890 i Vikna krk., NT med jørgen Hartvik JohansenEdvin Haakon Kristian, f. 03.04.1870 (Rørvikeneg), konf. 17.07.1887 i Vikna krk., død 03.02.1895 på Ramstad i Vikna, gravlagt 10.02.1895 på Vikna kirkegård, NTKaren Anna 'Kaja', f. 08.06.1874, døpt 29.06.1874 i Nærøy, konf. 06.07.1890 i Vikna krk og viet 13.10.1895 i Vikna med Nikolai Mathæus JohansenJohanne Ghjertine, f. 05.11.1876, døpt 06.05.1877, konf. 15.07.1893 i Vikna krk. viet 29.10.1899 i Vikna krk med Petter JohansenAlfred Ingvald, f. 1882Alfryda Henriette Lovise, f. 30.11.1883, døpt 11.05.1884, konf. 08.09.1899 i Vikna krk., viet 03.05.1908 i Vikna med Frerik Ingvald PaulsenMange av disse opplysningen har jeg fra Jacob Wallnums Cirkulære av 1894, som gikk ut til alle lensmenn og prester i Norge. Dette var opplysninger fra dem fra de siste 5 år, på døpte, konf., viede og døde.Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei igjenDu spurte om navnet 'Fark-Johanne' Dee er den samme personen som blir nevnt med da både 'Naal-Johanne' og 'Fark-Johanne'Datteren Johanne Marie blir også ofte betegnet med 'Fark-Marie'Når det gjelder Karen Olsdatter Lien og Hans Andreassen (Andreas Hansen) Stavn har jeg følgende barn:Andreas Henrik Olai (viser til innlegg 14)Karl Marin 'Stivfor-Karl', f. 09.01.0845, gift 05.03.1893 i Bakklandet krk, Trondhjem, ST med Fredrikke Fredriksdatter Rosenberg, f. 06.08.1829 i Gausdal, OP (hun hadde først 7 barn med Aleksander Pedersen Nystuen) og 4 barn med Karl MartinKarsten Hans Jørgen,f. 1848 i Bindalen, gidt 29.10.1873 i Tromsø krk. i Troms med Petrine Sofie Pedersdtater, f. 1854Johan Anton Hansen, f. 1852Johan Andreas, f. 01.08.1857, gift 16.10.1882 i Tromsøysund krk. med Jonette Margretyhe Henriksdatter, f. 27.11.1864 i Misvær, NOMvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Så fint at du kunne supplere søskenflokken i disse to generasjonene, Inger, og at du kunne bekrefte at Nåle-Johanne og Fark-Johanne er samme person. Jeg registrerer også at datteren gikk under navnet Fark-Marie. Tusen takk for mange og nyttige opplysninger!Når det gjelder Nåle-Johanne, sitter jeg med en følelse av at dåpen hennes kanskje ikke lar seg finne. Hun skal ifølge ft-1865 være født ca. 1816. (49 år gammel i 1865.) Foreldrene giftet seg i Ytterøy i 1815, og da er det nærliggende å tro at Johanne ble født og døpt i Ytterøy i 1816. Imidlertid skriver presten Hans Bernhoft som ble innsatt i Ytterøy prestegjeld i 1822, at hans forgjenger R. P. Drejer ikke hadde ført kirkeboka lenger enn til 1814. For årene 1815 og 1816 var intet innført, derimot fantes en mengde 'løse sedler' med opplysninger. Det ble besluttet at disse skulle føres inn i kirkeboka etter beste evne av Bernhoft. Det blir understreket at kirkeboka for årene 1815 - 1820 derfor er svært mangelfull. Men man kan jo håpe på at Johanne slett ikke ble døpt i Ytterøy, eller at hun finnes konfirmert et sted.Kai-Samuel: Først nå har jeg fått kikket på opplysningen i ditt innlegg (11) om Anders Pedersen Holan som giftet seg med Nicoline Larsdtr. Rosenberg i 1893. Ved å se på vielsen i kirkeboka, oppdaget jeg at der ligger jo svaret på spørsmålet mitt i innlegg 13) om opphavet til Anders Pedersen. Beklager at jeg ikke så det før nå. Tusen takk for en viktig opplysning som nå har ført meg enda litt videre:Dåpen til Anders Pedersen f. 01.05.1817 og døpt i Jevnaker 04.05.1817. Nr. 25 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9337&idx_id=9337&uid=ny&idx_side=-8>Lenke Foreldrene er Peder Johannesen og kona Karen Andersdatter, omvankende fra Slidre prestegjeld. Dette må være Per Hesteskjærer (Farke-Per) og Kari med kjeften, gift i Fron 23.04.1811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Hans Andersen Stav, dpt.10-7-1806 i Fet i Akershus – ”Enchen Martha Carine Hansdtr fra Eger Præstegield fødte under sin Omvandring paa Holen u: Winland et Barn, der bleve døbt … Mand Andreas Iversen Tiör skal for ½ Aar være død sammesteds”. Noe uklart med teksten, men navnene Marta Karina Hansdatter og Anders Iversen skulle være greie. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dette var en skikkelig overraskelse! Hjertelig takk for en opplysning jeg aldri ville kommet over selv, Jonny!Jeg leser også Tiör som etternavn på Andreas. Tenkte først at det kunne være svensk eller dansk, men det finnes faktisk en øygruppe utenfor Sola som heter Tjør, så navnet finnes jo som norsk stedsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har forstått det slik at Anders Pedersen Holan (1817-1904) skal ha hatt tilsammen 11 barn, 4 i sitt forhold med Nåle-Johanne/Fark-Johanne, og syv barn sammen med Nikoline Larsdtr. Rosenberg som han ble gift med i 1893. (Se innlegg 11.)Datteren Johanne Marie f. 16.07.1843, døpt 21.08.1843 i Brønnøy er den eneste jeg har funnet med Nåle-Johanne som mor.Av det andre særkullet med Nikoline Larsdtr. som mor har jeg kun funnet to sønner:Johan Peter f. 30.05.1861, døpt 16.06.1861 i Roan, Bjørnør. Nr. 55 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2388&idx_id=2388&uid=ny&idx_side=-54>Lenkeog Fredrik f. 26.04.1873, døpt 18.05.1873 i Bjørnør. Nr. 52 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Du gir deg ikke, du Kirsti! Nå har jeg lett i flere dager etter disse søsknene, og du finner to på noen timer, jeg skjønner ikke den teften du har!Hjertelig tusen takk for link til Anna Lovisa og Magdalena Gustava!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Nei, gi oss gjør vi jo ikke, er jo moro å finne ut av flokene.Finner ikke flere barn av Anders i denne omgang, men jeg fant Magdalena som mor i 1896. Nå er ikke dette noe du spurte etter så vet ikke om det er interessant, men legger det inn siden det dukket opp.Mor til Ludvig her. Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Hjørundfjord, Klokkerbok nr. 515C02 (1884-1906), Fødte og døpte 1896, side 69. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2309&idx_id=2309&uid=ny&idx_side=-70>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Så absolutt, Kristi, jeg er kjempetakknemlig for disse opplysningene også.Jeg leser at Ludvig er født i ekteskap, og at selveste sognepresten og frue var blant fadderene. Det er jo en veldig sterk indikasjon på at Magdalena og Kristoffer faktisk var gifte.Tusen hjertelig takk nok en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.