Gå til innhold
Arkivverket

[#71560] Kristen (Christen) Andersen, f. 1790 i Eidsberg


Gjest Hanne-H. Ihlen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne-H. Ihlen

Leter etter hva som hendte min tippx2 oldefar Kristen Andersen f. 24.1.1790 på Østre-Garsegg i Eidsberg, med foreldre Anders Olsen og Christine Michelsdtr. samt 3 søsken. Har noen oppslag til giftemål og bosetting - stort sett videre livet hans. Jeg har stoppet opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne-H. Ihlen

Hei, jeg har funnet det jeg vet, delvis av Bygdebok for Eidsberg og Mysen, bind 1 under Garsegg, FS og noe fra tidligere linjer av familie. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til Christen her i Eidsberg 1790. se. 1. kolonne , 2 s. nr. 4 nedenfra. LenkeHan bor sammen med mor og stefar, i 1801 forstår jeg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen også fra mormonerdatabasen, her kan du finne flere opplysninger om du klikker på Family: LenkeHar prøvd å finne om Christen Andersen gifter seg, kan hende du kan finne han på konfirmantlister i kirkebøker for Eidsberg?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne-H. Ihlen

Hei igjen, ja gården stemmer også at dette er hans stefar da moren giftet seg på nytt, døpen hans er også stadfestet. Jeg har også prøvd på giftemål, men fant ikke noe - etter at øynene værket! Men skal prøve konfirmasjon - var de rundt 14-16 år gamle den tiden? Takk for hjelpen så langt iallefall. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Christen Andersens konfirmert i Eidsberg, 16 år gammel. Se 2. rubrikk, nr. 5 på listen fra toppen. Ser at det øverst på listen står en Anders Olsen fra samme gård, 15 år gammel? Kan det muligens være en halvbror?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser nå at det nok er på nabogården Anders Olsen fra samme konfitmantkull bor. Halvbroren Anders Olsen er for ung . ser jeg av 1801-tellingen.Da spørs det om det finnes utflytterlister som er digitalisert?Litt mye arbeid med leting i kirkebøker , men kan jo håpe at noen kjenner til hvor han havnet senere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Christen Andersen giftet seg 12.11. 1818 i Eidsberg med enken Kari Hansdtr. LenkeSiden du har flere av opplysningene dine fra gårdshistorie 1 for Eidsberg, vil du finne mer i samme boka under Garseg, bl. a. s. 690, 684 og 679.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne-H. Ihlen

Tusen takk Øyvind, dette hadde gått meg hus forbi, da jeg ikke fant han igjen. Nå kan jeg nøste litt skjønner du. På en eller annen måte hadde jeg fått han gift med 'Else Evensdatter' - og dette stemte slett ikke! Nå snakker vi jobb! Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du Øivind fant vielsen, og her ser det ut til ved foreldresøk på mormonerdatabasen at paret har i alle fall fått 4 barn i Eidsberg. Legger en lenke her til 1. barn:f. 1819 LenkeNeste Anne Kristine døpt 1821 Ole Chriatian dpt 16 mai 1822 Hans Peter døpt 19 mai 1825.Håper de kan finnes igjen i kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da stemte i alle fall første datter, Oline Marias dåp ger 1819, Se dåp nr. 23 høyre s. kirkeboka, Eidsberg. LenkeDa håper jeg du kan nøste vidre her:-)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Christen Andersen er en bror av min 2.tipp - således er vi i slekt via felles 3.dje tipper. Jeg har at din Christen døde fra Eek gård i Askim 23.mai 1853, med begravelse Askim kirke 31.mai s.å. Jeg har ikke forsket på din del av etterkommere av Anders Olsen og Christine Michelsdatter. Kanskje vi burde opprette nærmere kontakt?Jeg kan i så fall nåes her: kuusamo(krøllalfa)start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Henning Andersen

Svarer på innlegg (6) her: Mormonerenes base er fin å bruke, men man må se etter selv i kirkebøkene. De som har registrert disse opplysningene har ikke sjekket med kirkebøkenes 1.side der det klart går fram at presten fører dåpsdagen og morens introduksjonsdato. Registranten har trodd dette er fødsels- og dåpsdato. Slikt skaper unøaktigheter, som i hver fall jeg misliker sterkt.Oppfordringen blir å sjekke OM man kan finne hva presten egentlig fører - og ofte finner man dette på 1.side av kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.