Gå til innhold
Arkivverket

[#71565] Wexel Nielsen og Inger Jacobsdtr Nordby i Skedsmo


Gjest Marie Viken
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Viken

Wexel Nielsen ble gift ca 1784 med enke Inger Jacobsdtr. Nordby i Skedsmo. Hun var født 1752 på Slattum i Nittedal. Wexel Nielsen brukte Nordby til han solgte sin gårdpart i 1789. Disse opplysningene er fra Skedsmo bygdebok III s. 863. Kjenner noen til hvor det ble av denne familien og hva som videre skjedde med dem? En av mine aner er Anne Wexelsdtr. Jeg antar at hun er datter av ovennevnte par. Ifølge opplysning i folketellingen i 1801 var hun tjener på Bjertnæs i Jevnaker 10 år gammel (Anne Vefelsdtr). Hovedgrunnen til at jeg antar at Anne er datter av Inger Jacobsdtr. er at konen på Bjertnæs i 1801 var Ingers søster. Hun het Berte og var født på Slattum i Nittedal i 1757. Wexel Nielsen har jeg ikke funnet ved å søke i folketellingene for 1801, så han var antagelig død. Jeg har funnet en Inger Jacobsdtr som kan være ovennevnte. Da er hun i tilfelle gift for tredje gang. Ektemannen heter Gulbrand Pedersen og er husmann under Hellerud, Østre i Aker. Kjenner noen til disse?Marie Viken, Gran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Hei Marie! - Anne Wexelsdatter Bierk(?)næs 16 år er konfirmert i Jevnaker i 1806: Lenke (som nr. 16). Men jeg kan ikke finne dåpen hennes der i tidsrommet 1790-92. (Du har sikkert trålet kirkebøkene du også, men det kan vel ikke skade at flere forsøker seg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Dragon Wexel Nielsen Haneborg og enken Inger Jacobsdtr. Nordbye ble trolovet i Skedsmo 27. januar 1784 og inngikk ekteskap 2. april 1784: Lenke (nr. 3). - Men det ser ut til at dåp i Skedsmo mangler for det aktuelle tidsrommet, ifall Anne skulle være døpt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.