Gå til innhold
Arkivverket

[#71567] Niels (Michelsen) Holm, viet i Bragernes januar 1714 (med Karen Findboe)


Gjest Jan Holm Thomsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Holm Thomsen

HeiKan nogen mon hjælpe os med yderligere oplysninger om vores forfader Niels Holm: hvornår han er født, fødested mm.Niels Holm er ifølge kirkebogen for Brakernes, s. 139 viet med Karen findboe d. 18/1-1714Vi regner med at Niels Holm er den samme som er begravet i Bragernes d. 1. juli 1745, med mellemnavnet Michelsen ?Det skulle glæde os om nogen kan hjælpe os, evt. give os en retning at gå i.På forhånd tak !Med venlig hilsenJan Holm Thomsen Hobro Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig det kan være noe hjelp i skifter i Drammen , under Buskerud, Drammen, finnes denne kildekopi: LenkeHer kan være nevnt etterkommere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er kirkeboksiden med Niels Michelsen Holms dødsfall. 2.s. midt på siden. 1745 som nevnt: LenkeDessverre har jeg ikke funnet skiftet etter denne mannen i digitale kilder her under databaseveljaren.( øverst her i blått felt) Buskerud, Drammen . Skifter.Heller ikke vielsen fant jeg i farten i kirkebok for Bragernes 1714, men jeg kan ha oversett dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager, her fant jeg vielsen som nevnt s. 139 likevel: LenkeSkal se om jeg kan finne flere opplysninger. Paret har tydligvis oppholdt seg i Drammensområdet en del år.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Findboenavnet finner jeg i nyere tid her i Bamle i Telemark. LenkeMulig oppkalling etter den Karen Findboe som gifter seg i Bragernes?Vanskelig å finne opphav i så gamle kilder i Norge, er jeg redd.Kan hende noen eksperter her kan hjelpe med dette?Kommer tilbake om jeg finner noe ved søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, det er sønnesønnen Niels Caspersen Holm. Jeg kjenner ikke opphavet til de etterlyste (men kjenner deres 'eksistens'). Husk at Findboe kan være en feilskrevet Fyn(d)boe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Holm Thomsen

Hei Gunn og Geir.Tak for jeres hjælp, som jeg vil kigge nærmere på.Et enkelt spørgsmål til Gunn: du skriver at 'parret tydeligvis har opholdt sig i Drammensområdet en del år'.Har du evt. mulighed for at konkretisere dette, da det kan hjælpe os en del i den videre søgning, også da vi på et tidspunkt regner med at skulle til Drammen og til Statsarkivet i Kongsberg for at lede ?Med venlig hilsenJan Holm Thomsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre vet jeg ikke om det kan dokumenteres at paret har oppholdt seg i Drammensområdet en del år,men både vielsen 1714 og dødsfallet til Nils Michelsen Holm er jo funnet i kirkebøker i Bragernes, så det er bare en logisk teori, den uttalelsen min :Kan jo tenkes barndåper kan finnes her i området?Kan hende Geir har forslag her?Kan godt lete litt i digitale kirkebokkopier.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Drammen skifter dukker set opp ganske mange med Holm navn. Flere her kan muligens være etterkommere av slekten? LenkeHåper eksperter på eldre klder kan hjelpe deg med dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Holm Thomsen

Hei GunnJeg har ledt en del også efter Niels Holm i diverse kirkebøger: Bragernes, Strømsø mm.Det er rigtig at Niels (Michelsen) Holm samt Karen F(i)(y)ndboe er begravet i Bragernes, hvilket deres søn Michel også er (født 1717, begravet1731)samt deres anden søn Caspar (Nielsen) Holm, formand for de første 6 eligerede (født 1714, død 1776)Så det synes som om familien i meget lang tid - ihvertfald efterfølgende har haft bopæl i Bragernes.Hvis Niels Michelsen Holm Skulle være kommet 'udefra: er der nogen steder man vedrørende det tidspunkt kan se tilflyttere ?MvhJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Også i Kongsbergskifter finner jeg en del Holm navn. Vet ikke om dette er av interesse? Ikke så lang avstand mellom Kongsberg og Bragernes.Lenke:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Holm-navnet kan også muligens stamme fra gårdsnavn Holm. I Øvre Eiker finnes Holmnavnet ved verket? LenkeHeller ikke dette er langt unna. Men dette blir løse teorier bare. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.