Gå til innhold
Arkivverket

[#71586] Degernes, Gudmund Grimsrud hans etterkommere nevnt 1737, litt tydehjelp


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

På Grimsrud i Degernes 14 juli 1737 er etterkommere etter Gudmund Torkildsen Grimsrud nevnt. Det er salg av gården til eldste sønn Johannes Gudmundsen, forlangt av Ingeborg Gudmundsdatter.: s 182 b og 183 a og b : [url="http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20463&uid=ny&idx_side=-186>Lenke Selgerne er Hans Hansen Kiølen i Rokke sogn på sin hustru Thore Gudmundsdatter. Niels Torkildsen ......sogn på sin hustru Berte(?)Gudmundsdatter. Ingeborg Gudmundsdatter ..... på egne vegne. (lenger nede nevner hun at hennes mands broder er Søren Olsen Lille Hejer, hendes mand er nevt som Lars Olsen ) Niels Joensen Velund på sin hustru Marthe Gudmundsdatter, Carl Klever på sin hustru Ingeborg Gudmundsdatter og Torkild Gudmundsen.Det er 2 som heter Ingeborg. Kan noen hjelpe meg med å tyde ......Jeg holder på med bla. denne slekten i tema 35404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg mener å ha tydet det jeg søkte hjelp til som : Ingeborg Gudmundsdatter i sverige. Niels Torkildsen Børt i Skjeberg sogn.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

A propos Niels Torkildsen Børt:Antagelig var Niels Torkildsen og Johannes Gudmundsen Grimsrud (1713-1778) 'dobbelt-svogere' - gift med hverandres søster.Niels Torkildsen og Berthe Gudmundsdatter Grimsrud viet i Skjeberg 20. s. e. Trinit., 1731. Caut.: Karl Klefver (Degernes, nabo m. Langsholt, Skjeberg) og Olle Langsholt (nærmeste nabo til Børt i Skjeberg).Johannes Gudmundsen Grimsrud og Marthe Torchildsd. (ca. 1695-98 -1762) viet i Degernes 2. des., 1731. Caut.: Carl Klever og Søren Langsholt (Skjeberg).(Dette var gjerne 2 fornufts-ekteskap ettersom Langsholt- og Grimsrud-skogene går over i hverandre. Forøvrig er jo dette områder rett under Høgnipen med landets lengste bosettingshistorie.)Men hvem var Marthes og Niels' far Torkil? Har en stund lett etter denne Torkil - kanskje fra Langsholt. Vi har altså disse forloverne fra Langsholt i 1731, Søren (ant. Olsen, i så fall, ca. 1689-1773) og Olle - som kanskje er Sørens far???Jeg har en hypotese - som jeg ikke vet om kan bevises - at Ole (Olle) også er en Torkildsen og en (eldre) bror av Marthe og Niels. Ole har sønnen (ikke sikker på om jeg har 100 % bevis) Torkil Olsen Langsholt/Grimsøe (1710-1783).Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest John B. Gautestad

Dette er kanskje fortsatt litt på siden av det opprinnelige tema, men det finnes en Torkel Børt.Han døper bl.a. Nils i 1702, Berthe 3.8.1704,Anne 14.8.1707. Det er stadig faddere fra Langholt.Hans kone er også fadder ved flere anledninger, men angis kun som Torkel Børtes kvinne.I ekstraskatten 1711 for Skjeberg er det også en Torkel Børt.Flere opplysninger har jeg ikke, men kanskje andre vet noe mer?John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.