Gå til innhold
Arkivverket

[#71588] Hjelp til tyding av kirkebok, har jeg funnet riktig person?


Gjest Øyvind Kallstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Kallstad

Hei, jeg leter etter Aaslaug Sveinsdatter (1825-1917) og lurer på om jeg har funnet henne her: Lenke (Nr. 14)I mine papirer er hennes foreldre Svein Hansson og Liv Halvorsdatter, men jeg har litt vanskelig for å tyde alt som står i kirkeboka. Men for meg så ser det i hvertfall ut som at foreldrene het Svein og Liv. Er det noen som kan hjelpe meg å tyde det som står? Har jeg funnet riktig person?På forhånd takk!Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Tusen takk! :)I klokkerboken så ser det ut til at hun ble født 17. mai og døpt 11. juni. (Noen som kan bekrefte det?)Men i ministeralboka så synes jeg at det står ? juni på fødselsdato? Eller er det bare veldig slurvete skrevet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Tusen takk for hjelpen. Som du sikkert skjønner er jeg ikke så flink til å 'tyde' gamle håndskrifter :sMen jeg tror jeg har dummet meg ut her. Jeg tror ikke dette er riktig Aaslaug Sveinsdatter! Det er denn Aaslaug jeg er ute etter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f00828&gardpostnr=320&personpostnr=1822#nedre>LenkeSom du ser av folketellingen i 1900 er hun født i 1824 og ikke i 1825. Og hun er født i Bø, og ikke i Seljord.Jeg fant informasjon om denne familien i boka Seljord V - Ættesoge for Flatdal og Åmotsdal (s. 137), og fant der at hun døde i 1917. Jeg fant nettopp henne i kirkeboka for Flatdal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Tusen takk for hjelpen. Som du sikkert skjønner er jeg ikke så flink til å 'tyde' gamle håndskrifter :sMen jeg tror jeg har dummet meg ut her. Jeg tror ikke dette er riktig Aaslaug Sveinsdatter! Det er denn Aaslaug jeg er ute etter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f00828&gardpostnr=320&personpostnr=1822#nedre>LenkeSom du ser av folketellingen i 1900 er hun født i 1824 og ikke i 1825. Og hun er født i Bø, og ikke i Seljord.Jeg fant informasjon om denne familien i boka Seljord V - Ættesoge for Flatdal og Åmotsdal (s. 137), og fant der at hun døde i 1917. Jeg fant nettopp henne i kirkeboka for Flatdal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Her er giftet mellom Halvor Sørensen og Aaslaug Sveinsdatter: Lenke (Nr. 34)Men kanskje dette også er feil? For det var nok denne som ledet meg på feil spor med tanke på Aaslaug, for her står det da at denne Aaslaug er født på Laavold gjør det ikke?Nå er jeg lettere forvirret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Og her blir datteren Margit født: Lenke (Nr. 27).Ser at etternavnet til moren er strøket over der. Klarer noen å tyde hva det står?Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Det var bare tilfeldig at jeg så på denne debatten. Det lureste er å bruke navn og sted i tittelen!Vi er i et område der kommunegrensa mellom Bø og Seljord er flytta, en gang mellom 1875 og 1900. Lovald (Laavald) lå tidligere i Seljord, idag i Bø. Det er nok forklaringa på at du finner Aaslaug med fødested både Seljord og Bø.Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.