Gå til innhold
Arkivverket

[#71592] Ingeborg Toresdtr. Under-Berge, Forsand - av lagmannsætt


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

På side 88 i Forsandboka (bind 2)står det om brukeren Tore Gardson på Under-Berge, født ca. 1481. Av barna hans er tre kjent : Tore og Gard, samt ei datter.Datterens navn er usikkert, men i følge boka tror P.Valand at navnet hennes var Ingeborg, og at hun var gift med Morten Fotland i Egersund. Morten skal ha kommet fra Vikesdal i Bjerkreim (Bjerkreimsboka s.1084, bind 2)Finnes det flere opplysninger om denne datteren, som viser at P.Valands teori stemmer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det finnes ingen opplysninger i samtidskildene om at folket på Berge på 1500-tallet ættet fra lagmann Gard Toresson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

de juksa litt (og det var ikke så uvanlig)F eks hevdet de at den Tore på Berge, som er nevnt 1468, skulle ha hett Tore Gardsson. Ved å dele ut ekstranavn til personer nevnt i kildene, og deretter påstå at de er i slekt, kan man enkelt få til en imponerende anetavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Liv Aker

Jeg har en slektsliste fra 1949 som fører tilbake Tore Gardsen på Underberge som var gift med Ragnhild Eivindsdatter, og videre til Gard Toresen og Ramborg Knutsdatter. Dette har jeg etterhvert oppdaget er feil!På samme slektsliste har jeg en Geirmund Anundsen (sønn av Anund Geirmundsen nevnt på Bjerkreim i 1519) gift med Margrete Eivindsdatter.Videre står det at søstrene Margrete, Ragnhild, Sigrid og Gyrid Eivindsdøtre ga en part av Voster i Strand til Domkirken i Stavanger for sjelefred til sine foreldre.Eivind Ogmundsen står oppført som far til døtrene. Også kalt Eivind Ommundsen/Amundsen?Kan noen vennligst hjelpe meg med å finne utav hvem som er foreldrene til Eivind Ogmundsen/Ommundsen/Amundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.