Gå til innhold
Arkivverket

[#71601] Guro Olsdtr. trolig fra Kvam i Hardanger, Hordaland.


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Jeg søker opplysninger om Guro Olsdtr. (ca. 1695 - 1763). Hun døde på Apalvik, Bjoa i Fjelberg prestegj. og var da enke etter Lars Larssen Apalvik (ca. 1686 - 1756). Det ble holdt skifte etter henne i 1665. Hun hadde ikke barn i live og ble arvet av søsken og deres etterkommere. Arvingene var:1) Ola Olsen Fixe,2) Nils Olsen, død etterladt: Jon Nilsen Skåre, Ole Nilsen Fagerland, Torbjørn Nilsen, Erik Nilsen Nestvik i Hardanger og Ingelev Nilsdtr. Gm. Hugne Flæschear3) Johannes Olsen Skålen, død og hadde etterlatt: Ola J. Skålem, Anna J. Gm. Sjur Bjoe, Brita J. Ely J, Elsebe J. gm. Johannes Indre Håvik, Ingeborg J. og Kristi J.4) Sjur Olsen, død, og etterlatt: Erik Sjursen Fixe, Peder S. Fixe, Guro S. gm. Lars Gjøne og Ingeleiv gm. Helge Sjursen Fjøsås.5) Ranveig Olsdtr., død og etterlatt: Omund Ellingsen Lien og Sissela E.6) Inger Olsdtr., død og etterlatt: Ole Olsen Fixe, Lars O. Moe? Brikt O. Nedre Vik, Odd O. Fosse? og Eli O. gm. Johannes Rychen.Hvor var Guro født og Hvem var foreldrene? Når og hvor ble Guro og Lars gift? Hvem var Lars sine foreldre?Mvh. Arne D. Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Guro var trolig datter til Ola Jonsen Fykse i Øystese. Jeg vet fortsatt ikke navnet på mora og når og hvor hun ble gift med Lars Larssen.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Når Ole Jonsen Fixe døper sønnen Ole den 5. august 1697 heter kona Anna Eriksdatter. Jeg har ført henne som en mulig datter av Erik Nilsson Steinstø. Se nederst høyre side:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Øystese i Kvam, Ministerialbok nr. A 1 (1690-1741), Kronologisk liste 1698, side 26. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11538&idx_id=11538&uid=ny&idx_side=-29>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ole Jonsen og sønnene i MT1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk skal du ha. Jeg hadde oversett denne dåpen. Det gjenstår nå finne dåpen til Guro og vielsen med Lars Larssen.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Guro Olsdtr. ble gift i Øystese 1720 med Lars Larssen Hofland. Jeg har ikke klart å finne Lars i 1701 mantallet. Jeg vet heller ikke om det menes Haugland eller Hovland og hvor denne garden finnes.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Tar med at det finnes skifte etter en Anna Eriksdatter Fixen med følgende ref: Skipsr/Tgl: Øystese, Protokoll: A.c.5b, Fol: 334b.Dersom hun er kona til Ole Jonson er trolig barna er nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Skifte etter Anna Eriksdtr. Fykse ble hodt 1741. Blant arvingene far Guro Olsdtr. gift med Lars Bjoa (Arkivforumet, tema 71638). Dermed er Hennes opphav bekreftet.Lars Larsen kom trolig fra Hovland i Øystese. Garden var en del av Baronigodset og det ser ikke ut til at den er med i 1701 manntallet. De bodde trolig der til de flyttet til Bjoa. Lars Hoflands kone ble introdusert mot slutten av 1721. Det var kanskje Lars Larsen som døde 19 år, 4 uker og 4 dager gammel på Utbjoa i 1741 som ble født da.Er det noen som har bygdebok for Øystese og kan sjekke hva som står om Lars Larssen på Hovland?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hovland i Kvam. Lars Asgautson Hovland f. 1654 g. Madli Arnesdatter Ytre Ålvik d. 1697. Sønn Lars, busett på Fosse.Under garden Fosse i Kvam. Lars Larsen fødd på Hovland, men oppvaksen i Ytre Ålvik, var husmann på Fosse kring 1720. Seinare flytta han og kona til Bjoa i Fjellberg. Lars var gift med Guro Olavsdatter Fykse f. 1687.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 10, siste avsnitt, er alt som står om ekteparet Lars og Guri. Boka henviser til ekteparet sine foreldre.Innlegg 10, første avsnitt. Lars er eneste barn nevnt til dette paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Det var Lars og Guro sine eventuelle barn jeg mente i innlegg 11. Jeg skrev i innlegg 9 at en Lars Larsen døde 19 år, 4 uker og 4 dager gammel på Utbjoa i 1741. Jeg spekulerte i at dette kunne være deres sønn.Det var nevnt to brukere med navnet Lars Larssen på Utbjoa rundt 1730. Den ene var fra Utåker i Skånevik og var gift med enka Dordi Tollaksdtr. Utbjoa. Denne ble det holdt skifte etter i 1733. Det var ikke barn i live etter han. Derfor antar jeg at Lars Larssen fra Hovland kanskje var far til den som døde 19 år gammel i 1741. Lars Hovland fikk skjøte på et bruk på Utbjoa i 1728 og var bruker der til han solgte i 1747 til Sjur Eriksen Nedre Hauge som var gift med brordattera til Lars. Deretter flyttet Lars og Guro til Apalvik.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.