Gå til innhold
Arkivverket

[#71603] Karl Oskar Karlsen f.1899 og Berit Mikkalsdtr Aune f 1903 Rindal


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Karl Oskar Karlsen(Lysgård) f 11-8-1899 Klæbu. Som barn var Karl Oskar trolig bortsatt i Lensvika.29/4-1920,Orkdal kirke , gift med:Berit Mikkalsdtr Aune,f.4-10-1903 i Rindal.F.t. tjenestepike 'Jandås??'.Hennes far:Mikkel Olsen Solem.De fikk en datter Mathilde Josefine f.15-2-1920 Haugen. Døpt 28-3-1920 i Orkdal kirke.Skulle gjerne hatt flere opplysninger om både Berit Mikalsdtr f. 1903 og hennes dtr Mathilde.Det er blitt sagt at Berit Mikalsdtr døde i barsel-når??Datteren Mathilde kan være gift Aasgaard, det er nemlig en person begravet Hov/Sunndal 27-10-1956, kalt Mathilde Aasgaard,- og hun har samme fødselsdato som Mathilde Josefine.. Men det kan jo være en helt annen person også. Her står jeg fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

En annen opplysning jeg kan ta med er at Karl Oskar ble g.2)....når(?) med Johanne Mathilde......? , Begravet på Tiller /Trondheim 22-10-1966.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei,Du har nok feil fødselsdato på Berit Mikalsdatter, det du har er konfirmasjonsdatoen. Rett fødselsdato er 23.12.1887. I Rindalsboka står det at Berit døde ugift, men dette er altså feil, som vi ser av dine innlegg.Før ho var gift, hadde Berit og Sigvart Øyamo fra Orkdal sønnen Jon, f. 1912. Han var ugift, og kjøpte i 1957 Asphaugstuggu i Rindal, der han bodde til sin død i 1988.Berit var fra plassen Melen under Aune i Rindal. Foreldre var Mali Olsdotter Aune, f. 1848, ho var fra Melen, og mannen Mikkel Olson Solem, f. 1848 på Solemsmelen i Surnadal. Foreldra til Mali Olsdotter var og rindalinger. Det var Ola Arntson Aune, f. 1812 i Oppistua på Aune,der han og var eigar og brukar ei tid, og kona Brit Jonsdotter, f. 1815 i Austistua på Tørset. De hadde 6 born. Foreldra til Mikkel Olson var Ola Jonson Solem, f.1812 på Solemsmelen i Surnadal, og kona Gjertrud Alvsdotter Almberg, f. 1818 i Oppistua på Almberg i Rindal. De hadde 7 barn. Ætta videre bakover skal være grei å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Tusen takk Erling!Ja, du har helt rett, hadde skrevet konfirmasjonsdato i stedet for fødselsdato. LenkeFint å få retta dette opp.Men går det an å finne ut når Berit døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Skal prøve å oppsumere alt jeg vet om disse personene, da kan det kanskje bli lettere for andre å se om de har mer å komme med.1.Karl Oskar Karlsen(Lysgård) f 11-8-1899,døpt 13-8.1899 Klæbu. Som barn var Karl Oskar trolig bortsatt i Lensvika.(Karl Oskar var sønn av Karl Olaus Johansen Lysgård f.1871 og kone Kristiane Karlsdtr f.1878 Mora, Sverige).2. Karl Oskar konfirmert 11-4-1915 på Ekne/Skogn.Konfirmasjonen viser at han da var elev ved Falstad skolehjem.3.Vielse 29/4-1920,Orkdal kirke , gift med: Berit Mikkalsdtr Aune,f.4-10-1903 i Rindal.F.t. tjenestepike 'Jandås??'.Hennes far:Mikkel Olsen Solem. Ved vielsen oppgis det at Karl Oskar er gårdskar på Aunemo? Er Aunemo i Orkdal eller er det i Rindal? Jeg ville trodd det var i Orkdalen, siden vielsen ble holdt der..4.Dåpen av deres barn,Mathilde Josefine f.15-2-1920 HAUGEN er også i Orkdalen 28-3-1920.5.Finner ingen flere spor av Berit Mikalsdtr... Finner heller ikke mer om Mathilde Josefine f 1920..6.Karl Olaus gifter seg på nytt-(når/hvor?) med Johanne Mathilde (ukjent etternavn..)Hun er begravet 22-10-1966 Tiller/Trondheim.Karl Oskar er begravet 14-6-1988 Tiller/Trondheim. Opplysninger om barn her i andre ekteskap mangler også.Dersom det er noen som har lyst til å sende meg informasjon uten å skrive det her på DA, så er e-posten: bje.vei@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Tusen takk Aud! Det er et steg vidre. Holmeide, kan det være i Møre og Romsdal? Har kikka etter dåp i Surnadal, Sunndal og Rindal, men uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Holmeide er i Tingvoll. Men du vil også finne utflytta Holmeidefolk bl.a. i Trondheim og Kristiansund, og sikkert flere plasser.Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Takk Erling! Da kan en konkludere med at Karl Oskar si andre kone, Johanne Mathilde Holmeide er f.4-2-1888, døpt sansynligvis i Trondheim, dersom foreldra er utflytta- eller de kan jo være reisende de også.(Fann ikke dåp av henne i Tingvoll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Berit ble vel skilt fra Karl. Jeg finner ei Berit Aune gravlagt i Rindal i 1953 på DIS gravminner. Fødselsdato stemmer, men årstallet er oppgitt til 1888. I alle fall vet jeg at Berit bodde i Rindal; opplyst av min meget oppegående tante på 87 år som husker henne.Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Ja, dette er nok henne. Det at det ikke står dato for fødsel på DIS-men bare 1888 som årstall, tyder vel på at det er 'sånn sirka' angivelse..Da har vi at Beret Mikalsdtr og Karl Oskar ble skilt en gang etter 1920.Og Beret reiste tilbake til Rindal, og hennse datter Mathilde Josefine ble vel med henne.. Beret Mikalsdtr død/begravet 23-12-1953 Rindal.Og hennes datter Mathilde Josefine gift Aasgaard(?), kan vere henne som er begravet Hov/Sunndal som Mathilde Aasgaard, f.15-2-1920, død 21-10-1956.Antagelig hadde ikke Karl og Beret flere barn sammen. Er det noen som vet mer her, så er det fint å få høre om det!Det er blitt meg fortalt at Karl Oskar og Beret reiste rundt sammen,antakelig i hovedsak i sørtrønderlag?Men en gang senere, på 1920 eller 1930 tallet?? blir så Karl Oskar gift med Johanne Mathilde Holmeide f.4-2-1888. Både hun og Karl Oskar blir begravet på Tiller/S-Trønderlag.. Har ikke klart å finne hverken Beret Mikalsdtr eller Johanne Mathilde Holmeide på 1900 tellinga.. Og hvor/når desse to er døpt har jeg heller ikke funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Ja, dette må vel være blink igjen det Aud.Takk igjen, denne hadde jeg nok ikke klart uten din hjelp. På DA tellinga 1900 er det med litt flere opplysninger, Berit Mikkalsd. Aune k b Fattiglem ug bortsat til Forpleining 1887 -dette viser at det er riktig person. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Bjørn Even! Det som kommer frem i innlegg 6-9 er for så vidt rett, men navnet Holmeide har hun tatt etter stedet hun ble født. Karl oskar ble 2) gift borgerlig 29-3-1927 i Kristiansund med Johanne Mathilde Karlsen av Silk'ane, f.4-2-1887 i Tingvoll, konf.5-10-1902 s.s. Far hennes Karl Anders Andersson Silk, f.7-9-1841 i Östmark, er bror til Johan Fredrik Andersson Silk, f.13-2-1844 i Gräsmark som er min morfars farfars far - altså tipptippoldefar :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Til Aud-takker så mye igjen!! Og det samme til Jonny-takk! Det at Karl Oskar og Johanne Mathilde ble viet borgelig i Kr.sund-betyr det at dette ikke er inført i kirkeboka, fant ikke vielsen innført...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Bjørn Even Håper du har fått emailene mine ? Berit Aune bodde på Tiset i Rindal i kommunal bolig. Da er hun sikkert gravlagt ved kapellet der, ikke ved hovedkirka i Rindal sentrum. Mathilde visste ikke tante mer om; trodde hun flyttet ut tidlig - kanskje til Oslo ?- men det kan like gjerne være henne du fant gravlagt i Sunndal siden fødselsopplysningene stemmer.Johanne Mathildes andre barn er alle døpt i Tingvoll mellom 1907 og 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Foretar her en oppsummering av alle innlegg-og med all den hjelp jeg har fått.Det er imidlertid Karl Oskar som er min slektning, slik at det er hans giftemål/barn som blir mitt fokus.At en av de han ble gift med hadde barn fra før blir således ikke belyst i detalj her.1.Karl Oskar Karlsen(Lysgård) f 11-8-1899,døpt 13-8.1899 Klæbu. Som barn var Karl Oskar trolig bortsatt i Lensvika.(Karl Oskar var sønn av Karl Olaus Johansen Lysgård f.1871 og kone Kristiane Karlsdtr f.1878 Mora, Sverige).2. Karl Oskar konfirmert 11-4-1915 på Ekne/Skogn. Konfirmasjonen viser at han da var elev ved Falstad skolehjem.3.Vielse 29/4-1920,Orkdal kirke , gift med: Berit Mikkalsdtr Aune,f.23-12-1887Røen i Rindal.F.t. tjenestepike 'Jandås??'.Hennes far:Mikkel Olsen Solem. Ved vielsen oppgis det at Karl Oskar er gårdskar på Aunemo,Rinndal.4.Dåpen av deres barn,Mathilde Josefine f.15-2-1920 HAUGEN er også i Orkdalen 28-3-1920. ”Mathilde kom som spebarn på barnehjem, og 13 år gammel til Tomter.”(K: Jonny Mydland).5.Berit Mikkalsdtr Aune,Karl Oskar Lysgård si første kone var altså f. 1887 Røen i Rindal.Hun ble døpt 29-1-1888 Rindak Kirke.(K:Rindal 1882-85 s.46).Hennes foreldre: ”Mali Olsdotter Aune, f. 1848, ho var fra Melen, og mannen Mikkel Olson Solem, f. 1848 på Solemsmelen i Surnadal”(K: Erling Myrbostad, Kvanne).6.På 1900 tellinga,Grøset:Som fattiglem, ”bortsatt til forpleining”.7.Konfirmert Rindal 4-10-1903.(K:Rindal 1896-1919 s.145).Ved sin konf. Er Bolme oppgitt som hennes oppholdssted.Far:Mikkel Olsen Røen f.1846 og kone Mali Olsdtr f.1848.8.Et skilsmissebrev av 18-6-1926-(se under avsnittet for Johanne Mathilde Karlsdtr.)-viser at Karl Oskar og Berit Mikalsdtr ble skilt, og det var vel i realiteten en god stund før 1926.9.Berit Aune bodde på Tiset i Rindal i kommunal bolig. Da er hun sikkert gravlagt ved kapellet der, ikke ved hovedkirka i Rindal sentrum.(K: Aud Marion Røen, Ørlandet).10.Berit Mikalsdtr ble boende i Rindal til hun døde des. 1953.Begravelse Rindal 23-12-1953. Karl Oskar Lysgård f.1899 og Johanne Mathilde Karlsen av Silk'ane, f.4-2-1887 i Tingvoll.Johanne Mathilde Karlsen ,f.4-2-1887,Holmeide/Tingvoll. Dåp.Hun er hjemmedøpt, og den er ikke innført i kirkeboka. Konfirmert 5-10-1902 Tingvoll.(Tingvoll/Tingvoll 1893-1905)s.112. Bopæl ved konfirmasjonen:Kringstad.Hennes far: Karl Andresson Silk f.7-9-1841 Østmark. Mor: pige Guro Johammsedtr Dalen. (En bror av Karl Andrersson f.1841 er Johan Fredrik Andresson f.13-2-1844 Gråsmark).Kjenner til to barn av Karl Oskar og Johanne Mathilde:1.Anna Sofie f.6-2-1924 Veigbo(?).Døpt 5-7-1924 Tingvoll (uægte).2.Jørgine Charlotte f.14-7-1926. Døpt 25-9-1926 Rindal.(uægte). Ved dåpen står det at foreldrenes bopæl er Orkdalen.Vidre at Karl Oskar er blikkenslager, og at det er skilsmissebrev fra 18-6-1926.Vidre at mor Johanne Mathilde Karlsdtr har 7 uekte barn, de to siste med Karl O Lysgård.Kilder:1.(Tingvoll/Tingvoll 1919-27,Klokkerbok s.42)-2-(Tingvoll/Tingvoll klokkerbok 1919-27 s.55)-3-(Rindal klokkerbok 1909-1927 s.117). På DIS finner jeg en Jørgine Charlotte Gellein f.14-7-1926 som jeg tror er henne.Hun døde 24-8-1996, og er begravet Moholt/Trondheim 30-8-1996. Hvem var hun i så fall gift med?Karl Oskar f.1899 og Johane Mathilde Karlsdtr f.1887 ble borgelig viet i Kristiansand 29-3-1927.Johanne Mathilde Karldtr er begravet Tiller/Trondheim 22-10-1966. Karl Oskar er begravet 14-6-1988 Tiller/Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.