Gå til innhold
Arkivverket

[#71618] Hjelp til søk i amerikanske kilder angående brødre fra vestfold


Gjest Marie Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Martinsen

Julius og Hans Mathisen var brødre. Jeg har funnet ut at de dro over til amerika på begynnelsen av 1900-tallet: I 1903 dro de sammen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&personpostnr=150884&merk=150884>Lenke Hans må ha kommet tilbake til Norge, fordi han giftet seg i vestfold i 1905: Lenke I 1906 dro Hans tilbake til Amerika, men jeg ikke har funnet kona på samme skipet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

HeiDu forteller ikke så mye om disse brødrene, når de er født osv. men kanskje jeg har funnet Julius her?? Boston Passenger Lists, 1820-1943 about Julius A Mathisen Name: Julius A Mathisen Arrival Date: 21 Apr 1909 Age: 32 Years Estimated Birth Year: abt 1877 Gender: Male Ethnic Background: Scandinavian Port of Departure: Glasgow, Scotland Ship Name: Hesperian Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: Peter Tobiassen Last Residence: Norway Birthplace: Svelnik, Norway Microfilm Roll Number: 132MvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Julius Mathison [Julius Mathisen] Age in 1910: 33 Estimated Birth Year: abt 1877 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Brooklyn Ward 17, Kings, New York Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1903Household Members: Name Age Julius Mathison 33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens Julius???1930 United States Federal CensusName: Julius Mathisen Home in 1930: Queens, Queens, New York View Map Age: 51 Estimated Birth Year: abt 1879 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Burghild Race: WhiteHousehold Members: Name Age Julius Mathisen 51 Burghild Mathisen 40 Robert Mathisen 19 George Mathisen 14Gift i 20 år. Burghild (Borghild?) imm 1910 fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I 1909 når Julius ankommer USA, står det at nærmeste slektning i Norge er broren Hans Mathisen, Svelvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Julus Mathisen Home in 1920: Queens Assembly District 2, Queens, New York Age: 43 years Estimated Birth Year: abt 1877 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Borghild Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1918 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 966Household Members: Name Age Julus Mathisen 43 Borghild Mathisen 30 Robert Mathisen 9 George Mathisen 4 Sigfid Fredericksen 31Det står ikke 1918 som imm.år på image. Det står 190x, greier ikke lese da det er skrevet over flere ganger. Borghild imm 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fra NY city death index på italiangen.orgSurname Given Name Age Month Day Year Certificate Number County SoundexMathisen Borghild 51 y Dec 15 1940 8564 Queens M325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Hans Reinhard Mathesen Arrival Date: 13 Apr 1906 Estimated Birth Year: abt 1884 Age: 22 Gender: Male Port of Departure: Glasgow, Scotland Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Astoria Port of Arrival: New York, New York Line: 7 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_691 Page Number: 35Det står stemplet 'non im alien' på Hans. Det betyr at han ikke skulle bosette seg i USA. Skal til venn Henry Pettersen i Brooklyn. Står at han har vært i USA tidligere, 1902-1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Hans R Mathesen Arrival Date: 11 May 1903 Estimated Birth Year: abt 1884 Age: 19 Gender: Male Port of Departure: Glasgow, Scotland Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Anchoria Port of Arrival: New York, New York Line: 9 Microfilm Serial: 15 Microfilm Roll: T715_354 Page Number: 25Ankomst USA for Hans og Julius. De skal til venn Olaus Seltersen/Settersen (?) i Brooklyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg tror muligens jeg har funnet ham i Alaska.Her har jeg funnet en Hans M. ved grensepassering Canada-USA:Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956 about Hans Mathisen Name: Hans Mathisen Arrival Date: 24 Jun 1914 Age: 31 Birth Date: abt 1883 Birth Country: Norway Gender: Male Race/Nationality: ScandinavianPort of Arrival: Vancouver, British Columbia, Canada Her er en Hans M. ved Folketelling 1930:1930 United States Federal Census about Hans Mathisen Name: Hans Mathisen Home in 1930: Cordova, Third Judicial District, Alaska Territory View Map Age: 46 Estimated Birth Year: abt 1884 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Race: White Occupation:Education:Military service:Rent/home value:Age at first marriage:Parents' birthplace: View image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Hans Mathisen 46Her er Hans Reinhardt registrert i forbindelse med 1.verdenskrig (reg.kort fra 1917-1918)Hustru Marie er nevnt på kortet.Håper linken virker:Lenke Reinhardt&ln=Mathisen&st=r&ssrc=&pid=15688149World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 about Hans Reinhardt Mathisen Name: Hans Reinhardt Mathisen City: Brooklyn County: Kings State: New York Birth Date: 1 Nov 1883 Race: White FHL Roll Number: 1754492 DraftBoard: 55 Age:Occupation:Nearest Relative:Height/Build:Color of Eyes/Hair:Signature: View imageLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Marie Martinsen

Takk skal du ha :) Hans Rinnhart som var registrert i forbindelse med 1. verdenskrig er ganske sikkert 'min' Hans (Jeg fikk ikke opp linken, må være abonnement). Jeg vet at Hans fikk minst to barn, vil de i tilfelle være registrert noe sted sammen med foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Det er nok din Hans Reinhardt, da fødselsdato stemmer.World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Hans Reinhardt Mathisen City: Brooklyn County: Kings State: New York Birth Date: 1 Nov 1883 Race: White FHL Roll Number: 1754492 DraftBoard: 55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Det er en Hans R. Mathisen som gifter seg i New York i 1920:Mathisen Hans R Jan 31 1920 KingsLenkeMen din Hans R var gift med Marie i 1917, så enten er dette ikke din Hans R, eller så er han oppatt gift.Det er ikke registrert info om bruden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Hanne Line og Lisbeth.Dette var veldig interessant for meg som har mye slekt i USA og som har jobbet en del med det. I den anledning lurer jeg på hvor dere finner bl.a. 'Grensepassering' og FT etter 1900 for USA? Er det tilgjengelig på Ancestry.com hvis man har abonnenement?Takk for info om italiangen.com - den visste jeg heller ikke om!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei GuroJeg abonnerer på Ancestry. Det er flere typer abonnement. Man må gjerne se hva de forskjellige 'gir' for å se hva som passer deg, og lommeboka.Jo mer man er villig til å betale jo mer får man tilgang til. Jeg prøvde meg først med billigste alternativ, men ble etterhvert så nysgjerrig at jeg utvidet. Etter litt trening har jeg fått veldig stort utbytte.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei. I første omgang kun følgende spørsmål: Har du kjennskap til om denne Hans R. Mathisen har sine aner fra Tjølling ?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.