Gå til innhold
Arkivverket

[#71619] Svend Taraldsen og Christine Johansdtr., gift Enebakk 1794


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Svend og Christine gifter seg 29-02-1794 i Enebakk [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7561&idx_id=7561&uid=ny&idx_side=-53>Lenke (nest nederst)Forloverne er Johannes Rustad og Johannes Hobøl tror jeg det står, det ser ut til å være to nabobruk.Er det noen med en bygdebok for Enebakk som kan gjøre et oppslag for meg å se om Christine er datter av en av de nevnte Johannes?Eller om noen sitter med andre opplysninger om parets opphav?Ved søk på FS finner jeg en Svend Taraldsen i rett alder født i Hemnes i Høland. Spørsmålet er om det kan være samme Svend?Parets videre eskapader er noenlunde kjent fra tidligere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Svend Taraldsen kan svært gjerne være sønn av Tarald Guldbrandsen og Karen Brynildsdatter i Høland (de hadde fryktelig mange barn), men det er vel også gunn til å påpeke at det fantes en husmann Gunner Taraldsen på TARM i Enebak Lenke som i alder kan passe som Svends bror.Han var antakelig sønn av Tarval Gundersen (Soliaas?) og Ingeborg Andersdatter i Enebak, og skal ha hatt 5 søsken i følge en FS-kilde. (Men ingen Svend er nevnt).(Når det gjelder FS-søk på Tarald/Taraldsen, kan det i dette tilfellet også være lurt å smette inn en V, - så det blir Tarvaldsen. Navnet bikker faktisk faktisk over til å bli Torvald! )IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Å finne ut hvilken Tarald/Tarvald som kan være far Svend Taraldsen er visst litt av en utfordring.Hølands-alternativet i innlegg 1 er jo meget interessant. Jeg tror faktisk at det foreligger en Enebak-forbindelse i anene til Tarald Guldbrandsen, uten at dette nødvendigvis kan forklare den sammenhengen vi er ute etter her.Men enda mer interessant at en Johannes Rustad er forlover ved ekteskapsinngåelsen til Svend og Christine i 1794 (innlegg 1). Etter all sannsynlighet er det Johannes Hansen Rustad, 39 år [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f18010229&gardpostnr=11&personpostnr=422&merk=422#ovre>Lenke som er odelsgutt til denne relativt store gården, men for ung til å være Christines far.(Den andre forloveren, Johannes Hobøl er antakelig identisk med Johannes Ellefs Hobbel, 41 år i 1801 Lenke med en alder som også her indikerer at han neppe kan være far til CHRISTINE) Når man ser lenger ned på lista over Rustad-gårdens hus-stander, ser vi at det er ei enke (Ingrid Christoffersdatter, 62 år) som åpenbart har vært gift med en TORVAL.Denne TORVAL (Tarval) har GUNDERsen som patronymikon ved dåpen til sønnen Halvor 28 mai 1780. (Se 1801-lista på Rustad, og kontrollsjekk gjerne kirkeboka)Da har vi Torval/Tarval/Tarald nr.1 i Enebak som døde før 1801 som må kalles GUNDERSEN.Men på gåreden Siljaas i Enebak lever det i 1801 en annen Tarval Gunnersen 51 år, som er gift med Maren Johannisdatter Lenke .Denne Tarval er far ved dåp 1772, 1776, 1781 og 1783 (tvillinger). Ved disse dåpene ser det ut til å ha vært to forskjellige mødre (NB: Men ikke Maren Johannisdatter). A: Med Ingeborg Andersdatter (ekteskap inngått i 1768) og B: Med Ingrid Christophersdatter (ekteskap inngått i 1778). (FS-kilder med kirkeboka som utgangspunkt)Man skal vel ikke se helt bort fra at ektefelle A kan ha vært ektefellen til den Tarval som dør før 1801, men da er det noe rart med gårdsnavnet Siljaas.Jeg har ikke rukket å gjøre noe manuelt søk i Enebaks kirkebøker etter hovedpersonen SVEND, - om han kan høre hjemme som sønn hos en av de to nevnte Taralder. Han bør være født ca. 1772 (ut fra 1801-tellinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det ser ikke ut til å være noe spor etter Svend Tar(v)aldsens dåp eller konfirmasjon i Enebakks kirkebøker før han stiller som brudgom i 1794.Derfor blir den Svend Tarvaldsen fra Hemnes i Høland som Tore nevner i innlegg 1 desto mer interessant. Hans far (Tarvald Guldbrandsen) var blant de 5 som ble gravlagt i Høland 11.oktober 1772 (NB!:Sammen med sin 17,5 år gamle datter?), da Svend var kun 4 år (Høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=179&uid=127646&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke ).13 år senere ble Svend konfirmert (1785 nr.31 Lenke ) og holder til på gården Tønneborg/Tønneberg (i Hemnes sogn, Høland presegjeld). – Nabogard til Søndre Hemnes.Men etter dette har det ikke vært mulig å finne spor etter ham i Høland.– Så sjansen for at han ”emigrerte” til Enebak (hvor jeg tror han hadde familie) er så avgjort til stede. I så fall var han antakelig var han ikke den eneste forbindelsen mellom Tønneberg i Hemnes og Enebakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Hei Iver, her var det mye god logikk. Jeg tor og BB for Høland må til her. Om denne linken fungerer Lenke så ser vi at denne Svend i Høland er yngst av 10 søsken så familien må være omtalt i BB.Og ettersom Svend dør 44 år gammel i 1811 så passer han godt med alderen.Men en annen ting, militære ruller for Enebakk 1794 er kanskje også en mulighet om det finnesMvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott med denne lenken til de 10 Tarvaldsen-barna i Høland.Svends søster, Birte ,døde neppe 3 år før hun ble født, (Hun er vel født ca 1755) men den som har avlevert disse dataene har i alle fall klart å tyde at familien (hvertfall inntill familiefar Tarvald og søster Birte døde i 1772) at de antakelig holdt til på KNUTBYE. (Se lenken for dødsfallene i 1772 i innlegg 5)Det ser ut til at Svend Taraldsens mor (Karen Brynildsdatter-Knutbye), i meget voksen alder, forlot sin enkestand 1.nov.1775 for å inngå (et barnløst) ekteskap med Svend Christoffersen (nederst til venstre Lenke ), med Simon Soprim og Svend Braate (ex-mannens familie) som forlovere.Her ligger antakelig også forklaringen på at konfirmanten Svend Tarvaldsen har Tønneberg som hjemsted i 1785. Siden mora skulle være over 60 år på dette tidspunktet, er det meget stor sjanse for at unge Svend ble foreldreløs ganske tidlig.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Jeg finner også en Hans Traldsen gift i Enebakk 4 feb 1806, uten at jer ser hvor han kommer fra, eller alder. LenkeSvend hadde jo en bror som het Hans.Jeg raste avsted til biblioteket i sted, men det var stengt så Hølandsboka får jeg ikke tak i før i morgen.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Bygdeboka for Høland ga intet svar på hvor det ble av Svend Taraldsen. Dette sto om familien der:Tarald Gulbrandsen f. ca. 1712, d. 1772 på Sundby, giftet seg i 1746 med Karen Brynilds- dtr. f. 1724 på Studsrud. De kom til Haugen u. Nordre Evenby før 1755 og forlot plassen en gang straks etter 1762. Tidligere hadde de hatt husvær på Moserud av Lund fra omkring 1746 til 1752, og senere var de å finne på Sundby av Soprim fra 1765 til 1775. Karen blir senere, i 1775, gift med Svend Kristoffersen. Han hadde selv vært gift to ganger tidligere; i 1741 med Lisbet Nilsdtr., se Stenhaugen av Berger, gnr. 27, og i 1764 med Ragnhild Jørgensdtr. Barn: a. Gulbrand f. 1747, d. 1748 på Lundb. Brynild f. 1748, gift 1777 på Stones med Gunhild Hansdtr.c. Elen f. 1750, d. 1832 på Sørli, se Sørby av Krog Nedre, gnr. 101d. Gulbrand f. 1752, d. 1772 på Soprime. Berte f. 1755, d. 1772 på Sundbyf. Marie f. 1757, se Trinberg av Kollerud, gnr. 118, bnr. 5g. Berger f. 1760h. Hans f. 1762i. Ole f. 1765, d. 1772 på Sundbyj. Svend f. 1768Berger, Hans og Svend er det ikke redgort videre for, noe som kanskje kan tyde på at de flyttet fra Høland.En mulighet er kanskje å sjekke denne Hans Taraldsen og se om Svend kan være brukt som fadder til hans barn.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott! Kanskje vi nærmer oss. -Selv om det blir heller tvilsomt om Hans Tharaldsen i Enebakk kan komme fra Høland.En FS-kilde gjør Hans til sønn av Tarald Olsen Tingsrud fra Fet og Martha Hansdatter, og gir ham fødselsdatoen 15.juli 1781.Kirkeboka i Fet: Andre ovenfra på høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7598&idx_id=7598&uid=ny&idx_side=-50>Lenke .Kilden gjør ham identisk med den Hans Taraldsen Barbol som inngår ekteskap i Enebak med Kirsti Torkildsen Wennevold i 1806 (Nr.7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Denne Hans Taraldsen i Enebakk kan vi se bort fra, det finnes og en i Sørum ser jeg som jeg ikke har fått sett nærmere på enda.Jeg har sjekket dåpen til Marie Taraldsdtr.'s barn med Kristoffer Julsen, men ingen Svend som fadder der.Jeg tror en gjenomgang av bygdebøkene for Enebakk må til, for om mulig og kanskje finne noe om Christine Johansdr.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.