Gå til innhold
Arkivverket

[#71622] Tingvoll og Bolsøy M & R også Sortland


Gjest Thore Eilertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thore Eilertsen

Oluf Anton Pedersen, døpt 17 aug 1884 i Sortland kirke av foreldre murer Ole Pedersen Strande, Fron i Gudbrandsdalen og pige Anne Hansd. f 1851, Tingvoll M&R. Hennes 4.lejermål. Hun hadde 3 barn i Tingvoll med 3 forskjellige menn. Oluf var fosterbarn på gården Balstad i Lødingen (Tjeldsund). Ole var g. tidl. for i 1865 på gården Strandhagen, Bolsøy, M&R bor han med kone Anne Mortensd og to døtre. I 1900 bor Ole Pedersen Strandhagen og hustru Anne Hansd i Melø i Nordland på gården Digermulen også kalt Strandhagen. De giftet seg i Melø 31 des 1892. De bodde en stund i Sjøvegan i Salangen der deres to sønner er født i 1889 og 1891.Hva skjedde egentlig med A. Mortensd. Døde hun før Ole fikk barn med A. Hansdatter eller 'rømte' Ole og Anne Hansd da hun ble gravid? Hvorfor ble Oluf 'satt igjen' på Balstad, moren hadde jo med seg datteren Ellen, født i 1881 i Tingvoll (Ellen ble senere g. i Gildeskål )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kanskje du bør sjekke kirkebøkene f.eks. for Bolsøy for å se om Anne Mortensdatter kan være død i 1884. Hun har tross alt ganske langt opp i årene allerede i 1865. Hilsen Torgeir (som lurer litt på hvor i Tingvoll denne Anne Hansdatter kom fra...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Jeg har sjekket kirkebøker både i Bolsøy, Tingvoll og Fron uten resultat. Det er derfor jeg undrer på om de begge dro nordover. Anne Hansdatter var datter av Hans Olson Vågbø på Geilhaugen og Gunnhild Kittelsdatter fra Kittelhaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thore Eilertsen

Er det noen som kan sjekke i bygdeboken for Bolsøy ? De skulle bo på Strandhagen el. Lillestykket i 1865. Kanskje noen som kan sjekke i Sortland bygdebok om Ole er nevnt her. Alle bind for Sortland er vel ikke kommet ut ennå, men--. Med hilsen Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

På Slektsforum i fjor var det også en som leita etter Anne Hansdatter og Ole Pedersen Strande i fjor: LenkeJeg ser at du bor i Stavanger. Både Stavanger bibliotek og Statsarkivet i Stavanger har masse bygdebøker. Kanskje de har Bolsøybøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Tusen takk for dette! Har sett igjennom Bolsøy-boken, men Ole Pedersen er ikke nevnt der. Iflg ft 1865 bodde han på Strandhagen Lillestykket som husmann med jord. (5) den var jeg ikke OBS på! (6) denne datteren er også ny for meg. Gift mand er nok riktig. Tyder det på at første kona, Anne Mortensdatter ennå lever ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Tja, presten har skrevet spørsmålstegn i parentes, og det kan kanskje bety at han ikke var sikker.Men da Ole og Anne gifter seg i Meløy i Nordland nyttårsaften i 1892, var hun i hvert fall død. Det står i merknaden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Siden attesten fra 1892 er fra Bolsøy betyr det vel at Ann Mortensdatter døde her, men jeg kan ikke finne henne død i kirkebøkene mellom 1865 og 1892, men hun dukker kanskje opp engang. Ønsker bare å få vite om Ole 'rømte' med den mye yngre Anne Hansdatter eller om han da var enkemann. Noen ide om hvor jeg kan lete ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Kleive sogn hørte også til Bolsøy prestegjeld. Har du sjekket der? Hva med Reknes hospital? Kanskje hun var spedalsk og døde der.Hva med FT1875. Har du sjekket om hun var i live da? Bolsøy er ikke lagt ut på internett ennå, men den er mikrofilmet, og du kan fjernlåne mikrofilm fra fylkesbiblioteket i Ålesund til ditt lokale bibliotek.Hva med å se etter hvor det ble av barna til Ole Pedersen og Anne Mortensdatter? Fikk de barn og står Anne Mortensdatter som fadder for noen barnebarn?Dødsmeldingsprotokoll for Romsdal sorenskriverembete kan også være et alternativ. Den finnes forhåpentligvis i Statsarkivet i Trondheim. Forhåpentligvis, fordi det var noen store branner i Molde, i 1916 bl.a., som ødela noe av arkivene. Om sorenskriverarkivet er bevart fra denne tida, vet jeg ikke. Men det vet SAT.Det henvises til en melding fra lensmannen da Ole og Anne giftet seg. Det var vel en flyttemelding. Finnes det bevart flyttemeldinger fra dette lensmannsdistriktet i Statsarkivet i Trondheim?Det skulle være straff for å få så mange barn utenfor ekteskap som Anne fikk. Står det noe i justisprotokollene fra de stedene der hun har vært? Kanskje det står noe om Ole Pedersen og hans familieforhold også. Kanskje Ole Pedersen også har egen sak på seg i justisprotokollene?Hva med inn- og utflyttingslistene på 1880-tallet i de kirkebøkene der de var? Står de nevnt der? Kan du finne en innflytting i ei kirkebok hvor det står henvist til en attest med en dato, kan det hjelpe deg videre i leitinga.Det er disse tipsene jeg kommer på i farten. :) Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Takk for tipsene. Har sjekket inn-og utflytting uten resultat, men skal ta en ny sjekk. Har ikke sett på Kleive og Reknes, men tar fatt der nå. Takk igjen. mvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.