Gå til innhold
Arkivverket

[#71629] Tjøtta - Fredine Emelie Olsdatter - Skålvær - Kilvær


Gjest Åsmund Skjeldnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Åsmund Skjeldnes

Søker først og fremst hennes begravelse, og evt. mer om hennes foreldre. Fredine var født 7 mars 1840 Skålvær, Alstahaug. Døpt Tjøtta, Alstahaug 17. mai 1840. Foreldre var Ole Pedersen og Karen Marie Torvelsdatter. Hun giftet seg med Ludvig Simeon Gjertsen 22. juli 1863 i Tjøtta, var bosatt på Kilvær og så vidt jeg vet hadde de 4 barn:Lina Mathea f. 1864, Didrik Georg f. 1865, Josefine Oline Kristine f. 1867 og Anette Sofie f. 1870. Siste spor av Fredine finner jeg i skifte etter Ludvig på Kilvær i 1906. Har bladd kirkebok for Tjøtta fram til 1917 uten hell. Noen som har kjennskap til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åsmund Skjeldnes

Tusen takk, Bjørg! Nye røtter funnet. Flott! Jeg tyder foreldrene, men kirkedagen og fadderne har jeg problem med. Åsmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det er vel en feil i folketellingen. Ved Fredines dåp heter mora Karen Marie Fordelsdatter.Ved dåpen til Karen Maria i 1817 heter faren Fordel Johansen, mora Elen Pedersd. Faddere: Hans Monsen Stokka??, Joen Jacobsen Stero??, Doreth Fladøe, Andrea J. Hestøe og Karen Aspvig??. (Har problemer med stedsnavnene.)Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Prøver meg litt på teksten: ' 1817 4.de S. e.tref. (4 søndag etter trefoldighet, dvs.: 29. juni 1817). Døbt Karen Maria. 4 Uger. par. Fordel Johansen Alstahaug og Elen Pedersd. Indl. (Innledet). Testes (Faddere). Hans Monsen Stokka, Joen Jacobsen Stero, Doreth Fladøe, Andrea J.(?) Hestøe, Karen Offersø (?).'Fordel Johannessen var fra Stor-Alteren, Rana i Nordland. Født 1791, død 2. april 1872 på Karvskjæret, Alstahaug i Nordland. (Skjæret ligger like ved dagens Stokka Flyplass, Sandnessjøen).Foreldre: Johannes Olsen, f.1761 Ørtfjellet, Rana i Nordland, død 8. mai 1822, Seljeli, Rana i Nordland. Og Ingeborg Joensdatter f. 1765, Seljeli, Rana i Nordland. Kona til Fordel het Elen Johanna Pedersdatter, f. ca. 1792, død 29. april 1850, Karveskjæret, Alstahaug i Nordland. Det ble holdt skifte etter Elen i 1851, sakset dette ut fra Svein Edvardsens skiftesamlinger : 'Skifter for Alstahaug 1846 - 1880, s.26Karveskjær; Alstahaug / 1851Elen Johanna Pedersdatter, Hovedperson. Fordel Johansen, Ektefelle. Johan Christian Fordelsen, 34, sønn. Peder Andreas Fordelsen, 28, Sønn. Fredrich Bech Fordelsen, Gift, Sønn; Skaga i Herø. Ingeborg Anna Fordelsdatter, 35, Datter. Karen Marie Fordelsdatter, Gift, 31, Datter; Ole Pedersen, Skaalvær. Ane Fordelsdatter, Gift, Datter; Anders Pedersen, Øksningen. Elen Fordelsdatter, 26, Datter. Johanna Fordelsdatter, Gift, 24, Datter; Johan Larsen, Skaga.' Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åsmund Skjeldnes

Dette var overveldende! Mange takk Geir og Terje! Synd jeg er nødt å få noen timer søvn. Veldig spennende... Hilsen Åsmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åsmund Skjeldnes

Jeg må bare takke nok en gang, dere har gitt meg så mye informasjon og mange nye røtter å lete videre på. Har bare lyst til å gjenta det jeg spurte etter om først: Vet noen når Fredine døde? Hilsen Åsmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.