Gå til innhold
Arkivverket

[#71631] Peder Andersen Hanslien, Gausdal


Gjest Magne Bårdslien
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Bårdslien

14/4-1790 ble gården Hanslien i Gausdal solgt til 'Peder Andersen Sundgaarden af Froens Prestegield'. Peder er 60 år i 1801,Han er gift med Mari Tostensdtr. 58 år, begge i første ekteskap. Deres barn er: Anders 28, Peder 22, Tosten 26, Iver 20, Ole 17, og Anne 24. Alle disse folkene er muligens født på Fron, men siden kirkebøkene for Fron ikke går lenger bak enn til 1799,så lurer jeg på om noen kan ha opplysninger om disse folkene fra andre kilder, f.eks skifter. Peder Andersen Hanslien er død 18/10-1809, 68 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg tok en kikk på SAH i dag, men jeg kunne ikke finne skifte etter Peder Andersen Hanslien.Jeg så et skifte etter en Peder men det var i 1855, så det må sikkert være hans sønn.På Sundgarden i Fron (en gård i Sør-Fron og en i Nord-Fron) fant jeg heller ikke skifte etter Peders foreldre. (Det eldste skifte på Sundgarden var for øvrig fra 1600-tallet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og hvis jeg ikke husker feil het konen til Peder (skiftet i 1855) Kirsti?Og hun må ha flyttet til Bårdslien da det ble avholdt skifte etter henne derKan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Bårdslien

Hei! Skiftet i 1855 må være etter hans sønn Peder Pedersen Hanslien, han er død 6/9-1854. Han var gift med Mari Christensdtr. Sønstegård. Tilbake til Peder Anderssen Hanslien, hans kone heter Mari Tostensdtr. I føderådskontrakten av 4/6-1808 fra Peder P. Hanslien til sine foreldre Peder A.og Mari Tostensdtr. Hanslien. Når Mari Tostensdtr døde vet jeg ikke. Hvem denne Kirsti er, vet jeg ikke, og skiftet i Bårdslien er ukjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

MagneDu har rett. Det var nok Mari, ikke Kirsti det var skifte etter på Bårdslien noen år etter hennes mann Peder var død (1854). På skiftekortet på Hanslien når det gjelder Mari står det: 'se Bårdslien', så da er det vel naturlig å tenke at hun bodde/oppholdt seg der ved dødsfallet.Skiftet finnes i sin helhet på SAH, og hvis du vil ha det er det bare å sende meg en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Bårdslien

Hei!Jeg vil gjerne ha det skiftet, hvis du kan sende det til meg. Adr. er m-baardkrøllalfafrisurfdottno.Tusen takk for hjelpa så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg regner med at du kanskje mener begge skiftene, både på Hanslien og Bårdslien?Og har du sett denne?

bilete7468.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.