Gå til innhold
Arkivverket

[#71635] Hjelp til tyding av et ord i kirkebok for Halse (Mandal) 1737.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg er ikke særlig kjent med kirkebøkene fra Halse, og trenger hjelp til å tyde ordet som står bak navnet Bjørn Salvesen både ved trolovelsen til Todne/Thone Bentsdatter fra Kristiansand, og ved dåp av dere sønn Salve nedenfor. Jeg tror det må være en yrkestittel siden det står 'i boderne' eller lignende.Finner ordet etter andre menns navn også.Setter stor pris på hjelp her!Trolovelse 8 februar nest øverst på venstre side:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9598&idx_id=9598&uid=ny&idx_side=-48>Lenke Sønn Salve døpes her - nr. 6 nedenfra fra venstre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

'Boderne' bør vel her si noe om bostedet (stedsnavnet) til familien, som i annen skriftform kan være 'Bue/Buen/Buene' i nyere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Fra Store norske leksikon: 'Buane, Bodene, De danske boder, navn på tidlig bebyggelse ved Mandalselva, det senere Mandal, Vest-Agder.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

I bodene betyr i Mandal ' De danske boder'Dvs det bebyggelsen ved vestre munning av Mandalselven fra slutten av 1500-tallet?1738 synes noe sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

I bodene betyr i Mandal ' De danske boder'Dvs det bebyggelsen ved vestre munning av Mandalselven fra slutten av 1500-tallet?1738 synes noe sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tror du kanskje at det gamle navnet på bebyggelsen i området kan ha 'hengt' igjen? Hvis du ser på lenkene (1) så ser det ut som om det står 'bodene'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Ja, det kan vel ha både hengt igjen og vært 'offisielt' i 1738. Jeg var kanskje noe kjapp.Opprinnelig, omkr. 1600, lå bebyggelsen ved Mandalselvens utløp i Spidsbo som lå på Risørbank, dvs vest for Sjøsanden og med gode havneforhold. På Halse gårds grunn. Også kalt Vester Risør imotsetning til Øster Risør, som er dagens Risør i Aust AGder.Utover 1600-tallet forflyttet tyngdepunktet seg oppover til begge sider av elvemunningen med De danske boder på vestsiden, også på Halse gårds grunn.Jeg er ikke sikker på hvor lenge betegnelsen ble brukt, men det siste skiftekortet jeg har avfotografert er fra 1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Jens Bjørnsen blir født 'i boderne' i 1749 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9595&idx_id=9595&uid=ny&idx_side=-6>Lenke og konfirmert der i 1766 LenkeI konfirmantlistene ser det ut som 'i boderne' blir brukt som adresse fram til 1785. Da begynner de med 'Mandal' som adresse. Ole Thønnesedn Wathne 'i boderne' konfirmant 1785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.