Gå til innhold
Arkivverket

[#71639] Hoffmannsdråper


Gjest mari anne næsheim hall
 Del

Recommended Posts

Gjest mari anne næsheim hall

Hallo -jeg er krimforfatter og skal nå utgi alle mine gamle mord i USA- i den ene historien fra Bergen fra 1871 får en gravid kvinne Hoffmanns dråper ? Hva var det og hva brukte man det til ?Mari Anne frs Sandnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Eller Hoffmannsdråper som består av 1 del eter og 3 deler konsentrert spiritus som før ble brukt ved forskjellige former for illebefinnende. Oppkalt etter en tysk professor F. Hoffmann (1660 - 1742)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hoffmannsdråper ble brukt til mange ting. Da jeg for temmelig mange år siden falt sklei på båtdekket og fikk hjernerystelse brukte styrmansfruen - som var utdannet sykepleier Hoffmannsdråper til å smøre meg på halebeinet. Jeg klarte nemlig ikke å gå. Senere på dagen konkluderte legen at jeg hadde fått en kraftig hjernerystelse og sendte meg hjem! Hoffmannsdråpene gjorde at jeg kunne bevege meg igjen. I min oppvekst fikk jeg inntrykk av at Hoffmannsdråper kunne brukes til mange forskjellige ting.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.