Gå til innhold
Arkivverket

[#71642] Gransket i gårdsnavnet Holm ? Eiker? eller?, spec. i slutningen af 1600 tallet ?


Gjest Jan Holm Thomsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Holm Thomsen

HeiVores forfader Niels (Michelsen) Holm blev viet i Bragernes i 1714.Da han har været svær at finde meget mere om, sender jeg dette indlæg.Dette er en fortsættelse af mit tema nr. 71567Med venlig hilsenJan Holm Thomsen Hobro, dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Korte navn som Holm, Dahl, Berg, Moe har eg inntrykk av var typisk for folk fra landet som etablerte seg i byen på 17-1800 tallet. Eg har ein forfader Hans Johannesen som var skomaker på Tyholmen i Arendal. Da han flytta til Mandal omkring 1740 kalla han seg Hans Holm [url="http://gw1.geneanet.org/index.php3?b=hasto〈=en;iz=26;p=hans;n=holm>Lenke Ein Gunder Toresen fra Ramsdal/Kåfjordnes blei kjøpmann i Arendal og kalte seg Gunder Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg en Niels Michelsen under Vigerusts. kildeanvisninger. Se PK 1706-1707 CHRISTIANIA fra Krambodene , personnavn, Niels Michelsen ? LenkeVet ikke om dette kan være av interesse?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver å legge inn dåpen til Casper Nielsen , sønn av Niels Holm her, november 1714. Håper at faddere kan gi spor etter Niels Holms opphav?Se h. s. i kirkebok for Bragernes. November: LenkeFaddernavn ikke alle lettleste: Anne Hans Høyb.. Johanne T...dtr Philip Boy , Ole Lyche, Niels Nielsen Pop?Skal se etter sønnen Michels dåp i 1717, på samme vis lete i faddernavn etter spor.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er dåpen til sønen Michel fra 1717. Se v. s. August , nr 17. Lenke Faddernavn: Mari Hans Ørens, Mari Hansdtr Høybye, Niels Nielsen, Hendrich Madsen, Niels El..Vet ikke om dette er til hjelp? Finner ingen med Holm-navn. Kan det tyde på at han ikke er fra Bragernes, mon tro?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i skifter i Drammen finner jeg flere Høybye. Kan hende det er mulig å finne slektrelasjoner til Høyby her?LenkeSkal lete etter flere faddernavn i skifter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er muligens den Hendrich Madsen som er nevnt som fadder? LenkeIgjen ser det ut til at skifter kan vise mye, men om det er noe slektskap til Niels Holm har jeg dessverre ikke greid å finne ut av .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

At faddere ikke er i familie med barnet som døpes, forteller ikke at foreldrene ikke er fra Bragernes - bak valget av faddere lå ofte (vanligvis i denne gruppen) helt andre motiveringer.Jeg skal se om jeg finner noe i løpet av helgen, i bakhodet har jeg en vag fornemmelse av at moren (Findboe/Fyndboe) egentlig er født Hofgaard, men dette er så løst at det ikke engang burde vært nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er muligens noen faddere med navn Philip Boy( e) og Johanne T... Kan passe med navn fra dåpen til Caspar 1714? LenkeTror det vil lønne seg å lete nøyere i skiftene i Drammen etter spor!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at Geir kommer med hjelp her!Jeg ser at det fantes en gård Holm i Holmsbu, Røyken.' Her er nevnt en hovedbygning på gården fra 1650.Røyken er jo nokså nær Drammen, så her er også muligheter til hvor navnet kan komme fra? http://www.snl.no/HolmsbuMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finnes en Holmb gård i 1666, og en liten sønn Michel Andersen? 3år LenkeEneste Michel jeg finner på den tiden med tilknytning til gårdsnavn Holm(b) ??Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Geir. Ta en titt på dette skiftet. Her er nevnt en del Hofgård navn pluss Caspar Holm? LenkeVet ikke om dette kan ha en sammenheng med din vage fornemmelse om at Fyndboe skulle være f. Hofsgård?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Holm Thomsen

Allerførst megen tak til jer: Gunn, Geir og Harald Søren for jeres store hjælpsomhed, som jeg er meget taknemmelig for !Vedrørende Gunn's sidste indlæg(20) om skiftet, er det min opfattelse at Casper Holm er lig med Casper Nielsen Holm, født 1714 som søn af Niels (Michelsen)Holm og Karen F(i)(y)n(d)boe.Casper står nævnt som søstersønn til Andreas Hofgaard, ...så måske er dine 'vage' fornemmelser ikke så helt ved siden af, Geir !Det skulle glæde mig om du evt. finder ud af mere, Geir.Igen TakMed venlig hilsenJan (Holm Thomsen) Hobro DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nok et skifte med flere kjente navn fra Drammenskifter: LenkeHer dukker også navnet Hørbye fra fadderlisen opp?Håper noen kan finne familierelasjonene her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det har dessverre ikke blitt tid til å se nærmere på dette saken, men jeg har tatt en utskrift så den ikke skal gå i glemmeboken. I løpet av noen dager skal jeg gi en tilbakemelding, uavhengig av hvorvidt jeg har funnet noe eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.