Gå til innhold
Arkivverket

[#71643] Kaperfart - Kilder og litteratur


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har en ane der tradisjonen taler om kaperfart og en viss velstand etter - for dem - vellykket innsats. Hvordan kan jeg finne opplysninger om dette?Jeg ser sitert tønnessens bok fra 1955, og må titte i den. Må man vite skutenavn? - Eller kan man lete geografisk eller på personnavn? Er der andre kilder eller litteratur som er greit tilgjengelig?Min ane er Abraham Jansen Kjøstvedt (Høvåg/Lillesand). Han levde 1777-ca1845.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Du bør lese dei halvdokumentariske romanane og forteljingane av Constantius Flood om kapertida 1807-14: For otti Aar siden - Ritter & Co - Fra Listerlandet m.fl. Boka til Tønnessen er tung å kome gjennom, men bør absolutt lesast, har liste over kaperane. Elles har ein tobindsverket 'Norges sjøvæbning' av F. Beutlich som også kjem inn på temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Joh. N. Tønnessens bok Kaperfart og skipsfart 1807 - 1814 har både personregister og hjemstedsregister og er grei og benytte som en inngang til de utrykte kildene.Følgende kilder fra Statsarkivet i Kristiansand er nevnt i Tønnessens bok: 1) Priserettens protokoller 1-8, pakker med bilag. 2) Kristiansand stift pkr. 201, 374 fortegnelse over utstedte kaperbrev (med bilag). 3) Bytingsprotokoller for Risør, Arendal, Kristiansand. Notarialprot. for Kristiansand. Forhørs-, dom- og ekstrarettsprot. for Nedenes, Mandal, Lyngdal, Lister, Flekkefjord sorenskriverier. Auksjonsprotokoller. Kirkebøker. 4) Kristiansands stiftsoverretts dom-, voterings. og justisprot.; pakker med tilhørende saksdokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk til dere. Da er det SAK som blir stedet i første omgang, om ikke jeg kan få se/låne Tønnessens bok mer lokalt.Jeg hørte familietradisjon om dette for 15-20 år siden. Samtidig ville 'alle' høre om kaptein Sabeltann. Da tillot jeg meg å nevne for mine barn at vi hadde en 'sjørøver-Abraham' i slekta. Det synes de var spennende, og vi fabulerte litt om dette. Men nå er tiden overmoden for å finne mer faktisk stoff om ham.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Og ikkje minst dei ymse lokalhistoriske årbøkene og sogeskrifta på Agdesida. Her kan du nok finne gullkorn, om du tek deg tid å bla deg gjennom -.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.