Gå til innhold
Arkivverket

[#71653] Poul Pedersen


Gjest Ole Kristian Hage
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Kristian Hage

Hei! Lurte på om noen kunne hjelpe meg å finne foreldrene til Poul Pedersen. Han giftet seg 17/10-1751 i Aremark Østfold med Siri Swendsdatter. Sammen fikk dem sønnen Svend som er døpt 1753 i Aremark.Legger ved linken til giftermålet og dåpen.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7465&idx_id=7465&uid=ny&idx_side=-192>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg hjelper deg gjerne, men mangler for tiden den nye Gårdshistorien for ØYMARK Bind 2.Men den lar seg sikkert finne på et bibliotek i Askim eller Mysen, om ikke andre av Brukerforumets aktører kan bidra med et kjapt oppslag.Antakelig vil du finne Poul Pedersen Høgelund under hovedgården Kasbo. Så vidt jeg husker lå Høgelund under Kasbo, og cautionistene ved vielsen er en solid indikasjon på at dette må være rett.Men fordi jeg tror dette indirekte tenderer min egen anetavle, så lurer jeg på om Poul var egetlig var Rødenesing og kommer fra Wiig, event. Wiigs-ødegård. (NB:Med alle forbehold)-Så sjekk gjerne bygeboklitteraturen fra Rødenes også. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Tittet litt på egne notater, så jeg velger å lenke deg til den dåpen (På aller første side av kirkeboka for RØDENES, som muligens skal gjelde POUL PEDERSEN som havnet på Høgelund i Øymark.Peder Willumsen og Ingrid Amundsdatter står som foreldre. Rødenes 8.febr.1733: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7469&idx_id=7469&uid=ny&idx_side=-3>LenkeAt en MANN som er født i 1733 kan inngå ekteskap i 1751 (18 år gammel) kan jo virke tvilsomt. Men Poul Høgelund dør i 1762, - kun 29,5 år gammel (Midt på høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Paul Pedersen ca 1730 - 1761 gift med svenske Siri Pedersdatter fikk sønnen Svend i 1753, han døde 1753, 13 uker gammel, moren Siri døde under fødselen hans. Paul giftet seg i 1759 med Sigrid Østebo.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott, Rita!Er HØGELUND plassert geografisk i forhold til Kasbo i Gårdshistorien?Gårdshistorien sier altså ingenting om Pouls opphav. Da må vel Peder Willumsen og Ingrid Amundsdatter i Rødenes være bra kandidater.Poul Høgelund rakk altså å miste både sin første ektefelle og sitt eneste(?) barn, samt å inngå nytt ekteskap med ei ny Sigri/Siri (Øverst høyre Lenke ) før han ble 29,5 år og døde. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

OBS. Poul døde ikke barnløs likevelDen HALVOR som døpes som første-mann i Øymark i 1761 har da POVEL HØGELUND og BERTE(NB!) HØGELUND som foreldre. Høyre side Lenke(Det var da merkelig at ikke barnets mor het Sigri. Beror dette på feil i kirke-føringen, at barnet er født utenfor ekteskap eller kan det være tale om et tredje ekteskap for Poul?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

I 1762 mai døde Halvor Høglund 14 uger gl.? Jeg fant ingen flere som var døpt Halvor. Jeg tror at Sigri Østebo het Berthe og at hun er født 1738 datter av Halvor Halvorsen og Pernille Amundsdatter Østebo.Men om Ole Kristian leter etter en Svend Paulsen så døde han jo i 1753 ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nå er det vel ikke Svend Paulsen, som Ole Kristian leter etter, men først og fremst Paul Pedersens foreldre. - (Svends far-far og Far-mor, der jeg har foreslått Rødenes som en mulighet)Når Halvor Høgelund som iflg. kirkeboka dør 14 uker gammel i mai 1762 (Venstre Lenke ) , må han være 1 år og 14 uker gammel dersom han skal være identisk med Povel Høgelund gg Berte (Sigri?) Høgelund sin sønn (Halvor) som bæres til dåpen på nyåret (NB !)1761 (lenke innlegg 6).I alle fall skal det godt gjøres å finne etterkommere av Poul Pedersen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian Hage

Begynner faktisk å lure på om det er feil person. Kanskje Poul Pedersen fikk en sønn som han kalte Svend en gang til. For Svend Paulsen måtte vokse opp for han giftet seg med Maria Larsdatter Werland og fikk sønnen Mads Svendsen. Der kommer nemlig min tippoldefar inn. Jeg prøvde å gå bakover på Svend men har bare funnet en , og viss han døde 13 uker gammel da har jeg et problem hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Svend Paulsen (10) er født på Wesland. I Våler 1777 ble Svend Paulsen Wesland gift med Maria Larsdatter. - Dette må vel være den du søker.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ole Kristian Hage

Nå tror jeg faktisk du har funnet riktig person Rita. Faren heter Paul Madsen etter det jeg kan skjønne. Det må være riktig person det. Han fikk en del unger. Jeg har klart å finne faren til Paul Madsen også, men etter det ble det vanskelig fordi moren sitt navn sto ikke og jeg klarer ikke å finne noe mer på den personen. Tusen takk for all hjelp alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.