Gå til innhold
Arkivverket

[#71664] Svenske-Marja i Løten


Gjest Jan Myhrvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Myhrvold

Jeg håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om Svenske-Marja som i følge familietradisjonen kom vandrende fra Sverige til Løten i siste halvdel av 1800-tallet. Han jeg prøver å hjelpe vet ikke mer enn at han er etterkommer etter hennes datter Oline som var født i 1883, og at Sveske-Marja antagelig døde rundt 1930-40.I 1883 (23. april – døpt 6. januar 1884) finner jeg Oline Olsdatter f. utenfor ekteskap av foreldrene Maria Johansdatter f 1850 og far Ola Syverinsen. Maria var pige og bodde på Ingulstadeie mens Ola var ungkar og snekker fra Mørkhagen i Elverum. Presten har notert i margen at det er hans første og hennes fjerde leiermål, samt fødselsdato for de andre barna hennes: Mathea 20/10-71, Johan 16/4-75 og Kristine 6/5-78. Navnene og datoene stemmer med dåpsinnførslene.Mathea f. 20/10 1871: Mor: Pige Maria Johannesdatter Kaveldiket f. 1850. Far: Per Syverinusen Lillerogstad f 1843. Mathes bodde på Kaveldiket da hun ble konfirmert 3/10 1888. Hun ble gift med Kristian Kristoffersen fra Storberget i Elverum 3/1 1894. Ingen steder står det noe mer om mora.Johan f. 16/4 1875: Mor: Tjenestepige Maria Johannesdatter f. 1850. Far: Ungk. og arbeider Per Syverinsen Kaveldiket f. 1842. Johan ble konfirmert 6/10 1889 og bodde da på Klokkergården. Ingen ekstra opplysning om Maria.Kristine f. 6/5 1878: Mor: Pige Maria Johannesdatter Mattisrud. far: Jens Johannesen Langset østre. Kristine ble konfirmert 2. oktober 1892 og holdt da til på Kongstorp.I tillegg fikk MariaMina f. 5/11 1888: Mor: Maria Johannesdatter (i klokkerboka Johansdtr.) på Lienga f 1851. Far: Adolf Olsen på Rom søndre.Jeg har ikke funnet Maria (eller Mari/Marie/Maren) i folketellinga 1865 og hun er ikke konfirmert i Løten. Hun står heller ikke blant innflyttede. Av en eller annen grunn finner jeg henne heller ikke i folketellinga fra 1900. Det er mulig at opplysninger i kirkeboka ved begravelsen til Svenske-Marja kan si noe om hvor hun var født, men denne kirkeboka er sperret på Digitalarkivets sider.Jeg har ikke tilgang på bygdeboka for Løten. Har også sjekket de fleste sognene i Nord-Värmland uten å finne henne utflyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

FT 1875 kan gi svar på mye, men da må jeg til SA på Hamar og det blir kanskje over en måned til jeg rekker å dra dit. Har ikke tålmodighet til å vente....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Antagelig finner du ikke Maria på Kavlediket i 1875 dersom tellinga er i slutten av 1875. Faren til de 2 første barna Per (Peder) Syverinsen giftet seg 11/10 1875 med Matea Olsdatter og de står som brukere av Kavlediket fra 1875 i Løtenboka. Maria er ikke nevnt i Løtenboka det jeg kan finne, men du har utelatt en opplysning. Ved Mateas dåp 12/11 1871 i klokkerboka står det at Maria er født 1850 i Sverige. Det er en annen liten pussighet. Ikke langt fra Kavlediket ligger en eiendom som heter Koiebakken i dag, tidligere ble den kalt Mariakoien etter Svensk-Maria. Ut i fra de dataene du har og de jeg har om den andre Svensk-Maria er det to forskjellige personer. Min Svensk-Maria er født omkring 1820. I tillegg til at jeg ikke finner Maria igjen i 1900 finner jeg heller ikke konfirmasjonen til Oline. Dersom din venn nedstammer fra Oline så skulle hun vært konfirmert og hun skulle også finnes i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Tusen takk Sverre!Godt å få kontakt med noen som er kjent i traktene. Hade ikke utelatt opplysningen fra klokkerboka. Den var rett og slett ikke lest.... Og jeg som syns jeg hade vært grundig...Det er første gang jeg har fått bekreftet i de skriftlige kildene at hun var fra Sverige. Olines konfirmasjon fant jeg (den hadde jeg utelatt) 19/10 1897 på Sjølibakken. I 1900 er hun budeie på Bjørnstad i Åmot.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Det at det står 1851 det året gjør 1850-opplysningen mer usikker, og kan føre til at jeg må sjekke dobbelt så mange svenske Mariaer. Hvis enda alle inn- og utflyttingslister på begge sider av grensen hadde vært ført samvittighetsfullt, ville denne saken vært plankekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg vil tro Maria er i Sjølibakken i 1900 og at den ikke er med i tellinga av en eller annen grunn. Mina bor i Sjølibakken da hun blir konfirmert i 1903. Kristine bor i Sjølibakken da mun får sønnen Martin 13/1 1897 med Oluf Olufsen. Hun gifter seg 20/3 1899 på Hamar (innført i kirkeboka i Løten) med skomaker(-mester) Matias Eliasen). De bor i drengstua på Berg østre i 1900. Sjøli og Lien er nabogarder. Maria bodde hos noen av min kones forfedre da hun bodde i Lienengen, de er faddere til Mina. Stua eksisterer fortsatt, men er flyttet opp på tunet i Lien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Det var nesten så jeg trodde Maria bevisst holdt seg unna ei stund, men det du sier virker logisk. Oline f. 1883 kalles Sjølin i ft 1900 for Åmot. Siden dette brukes som navn, må det ha vært mer enn et tilfeldig oppholdssted i Løten før hun dro.Leif, som er etterkommeren, har flere ganger nevnt Svenske-Marja og nå i sommer bestemte jeg meg for å prøve å finne ut hvem hun var. Jeg har noen flere opplysninger fra 1900-tallet (hvem Oline var gift med osv.) som jeg ikke har nevnt ettersom jeg forsker på slekta hans på eget initiativ.Har sett på folketellinga 1875 for Furnes på DA og hvis det er tilsvarende i Løten er det håp. I Furnes er mange oppført med det sognet de kom fra i tillegg til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Denne Maria fikk altså fem barn utenfor ekteskap på 1870- og 1880-tallet. Dette var straffbart på denne tiden, og du vil ganske sikkert finne saker mot henne der hun ble tiltalt og dømt, og rettsprotokollen vil nok gi personaliaopplysninger som fødested og alder. Men da må du altså ta deg en tur til Statsarkivet på Hamar - man finner ikke alt på nettet..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Takk for hjelpa Tore!Var det straffbart allerede fra første leiermål?Statsarkivbesøk ser det ut til å bli etter hvert (som jeg nevnte i innlegg 3) hvis jeg ikke finner ut mer om hennes fødested i løpet av den første måneden. Hadde dette vært min egen ane, ville jeg prioritert et besøk litt høyere.På Statsarkivet vil jeg sannsynligvis kunne finne det jeg vil vite i noen av, eller alle disse kildene:1. Kirkeboka da hun ble gravlagt. 2. Folketellinga 1875. 3. Rettsprotokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HeiJeg har søkt etter henne i Emibas. Om jeg bruker flg søkerkriterier:fornavn begynner på : maEtternavn begynner på JOf.år 1850-1851. Kvinna, ugift og destinasjonsland: Norge.Da får jeg opp 9 resultater, ingen av dem til Løten, men det bør ikke bety noe av 2 grunner. 1) på flere av disse står det bare Norge og ikke noe stedsnavn, dermed kan det være Løten. 2) Det bør ikke være Løten hun først kom til i Norge.De jeg fant var:Anna Matilda Johannesdotter f 19/6-1850 Bärfendal, Gøbeborg og bohus län. Utv 3/10-1873 til Nøtterøy, Vestfold.Maria Johannesdotter f 4/1-1850 Stavnäs, Värmland. Utvandret 30/10-72 til Oslo fylke, Norge, fra Adolfsfors Bruk, Köla.Maria Johannesdotter 10/8-1850 Köla, Värmland . Utvandret 12/11-1877 til Oslo fylke, Norge, fra Bålstad,Köla.Maria Johansdotter, Jakobsdotter f 20/4-1850 i Foss, Gøteborg og Bohuslän. Utvandret 24/10-55 til Norge.Johanna Maria Johannesdotter 5/3-51 Mo, Gøteborg og Bohus län. utv 16/2-92 fra Oppen St.Östergat, Tanum, Gøteborg og Bohus til Fredrikstad, Østfold.Kerstin Maria Johansdotter f 11/11-50 Varnum, Älvsborg. utvandret 16/9-81 til Norge.Maria Stina Johansdotter 17/2-51 Fågelvik, Värmland. Utvandret 20/10-76 fra Dottervik, Arvika landsförs til Oslo fylke.Maria Johansdotter f 18/9-50 Östmark, Värmland. Utvandret 9/8-75 til Norge.Johanna Maria Luthander Johannesdotter f 28/12-51 Nykil, Östergötland. Utvandret 21/10-78 til Norge.Kan noen av disse være aktuelle tro ?Har aldri Maria fars navn fremkommet noe sted ? Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nr 4 på listen min Maria Johansdotter Jakobsdotter dro flyttet sammen med sine foreldre og iflg husfohør til Stokke, Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da Oline i 1900-tellingen? LenkeHyggelig med dine undersøkelser her, Anne Lene! Jeg pleier å følge med på spørsmål fra dette området også. :-) Lurer på om det går å følge vidre kandidater 2 og 3 fra din liste?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Lista til Anne Lene er et flott utgangspunkt for videre leting. Den kandidaten som peker seg ut er nummer 2, men flere av de andre er gode. På den tida Maria kom til Løten begynte utbyggingen av Ådalsbruk jernstøperi og det kom mange svensker hit. Erfaringen sier at de fleste kom fra nærområdene i Sverige og hadde med seg erfaring med slikt arbeid derifra. Derfor er alle fra Värmland gode kandidater.Til det siste innlegget fra Gunn. Det er 3 personer jeg ikke har funnet igjen i 1900-tellinga. Det er hovedpersonen Maria med dattera Mina som antagelig bodde sammen i Sjølibakken på det tidspunktet. Som nevnt tidligere ser det som de har falt ut av i hvert fall den digitaliserte utgaven av tellinga, det kan være lurt å kontrollere papirutgaven. I tillegg har jeg prøvd å finne igjen Matea som giftet seg med Kristian Kristoffersen i 1894. Her er det flere mulige stavemåter på navnene, men jeg har ikke lykkes å finne de. Jeg har ikke søkt på emigrasjonslister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, det er absolutt en sjans for at den som Jan Myhrvold søker finnes på listen.For å konsentrere seg om nr 2 på listen som Gunn og Sverre helt uavhengig av hverandre har pekt ut som mest aktuell.Det tyder på at hennes f.dato er den 11/1-1850 og ikke den 4/1 som jeg skrev tidligere. F.boken bekrefter at hun er født 11/1 og døpt 12/1 i Stavnäs. Foreldrene hennes er Johannes Olsson og hustrun Märtha Olsdotter 25 år.Bostedet deres var på Lilla Fjöle. Jeg finner familien der. Da er Johannes f 4/1-24 Stafnäs og Märtha f 1825 Gillberga. De har datteren Maria. Det Ser ikke ut som det blir flere barn heller.I husforhøret 1851-1855 (gid 525.40.64200) står det noen anmerkninger om familien som jeg ikke får tak i. Märtha og Maria flytter da til Stomme Säteri s 533 (gid nr 525.42.32800), der de begge er pigar. Der fremkommer det en anm på Märtha som jeg ikke får helt tak på. Noe om en dom og at hun er ledig från Johannes Olsson. (senere fremkommer det at de er fraskilt). Johannes dør den 10/6-57.Nå blir det litt flytting på damene. Foreløpig er jeg ferdig med å følge Maria t.o.m husforhøret som slutter i 1865.Så langt synes jeg ikke det har dukket opp noen verdens ting som taler for eller mot at dette er rett Maria. Så spørsmålet er vel åpent. Jeg hadde håpet å finne søsken til Maria. Sett hva de heter i forhold til hva etterkommere i NOrge heter, evt oppkalling.Jeg har også funnet Maria i det husforhør som dekker hennes utflytting. Men, også der står det bare at hun flyttet til Christiania. Hun kan jo fint ha flyttet videre derfra.Jeg ser litt mer senere i dag evt i morgen tidlig.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det er en svak støtte for at det er de rette. Ser en på navnene til de to første barna til Maria er den eldste kalt Matea som vel kan oppfattes som en norsk variant av Märta. Barn nummer to ble en gutt kalt Johan. Dette kan være oppkalling etter Marias foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Takk Anne Lene og Sverre for at dere bruker så mye tid på saken! Jeg har ikke tid til å se mer på saken før muligens i kveld. Det har kommet fram mye interessant informasjon her som jeg ville ha brukt meget lang tid på å komme fram til selv (hvis jeg noen gang ville kommet så langt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det et foreldresøk på Mormonerdatabasen fant jeg denne svenske damen som kunne passe med det forelslåtte foreldrepar? LenkeHåper det kan være mulig å finne kilder for denne Svenske Marjas flyttinger etter Christiania?Lykke til! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen.Ja det er rett par Gunn. Jeg hadde håpet å finne flere barn av paret, men det ble nok bare Maria.Sverre sier i innlegg at det er en svak støtte for at det kan være rett familie, i og med at første barn ble kalt Matea og neste barn ble hetende Johannes. Det er uansett sannsynlig at første gutt blir hetende Johannes, for uansett hvem familie det er snakk om så heter nok Marias far Johannes. At første barn ble hetende Matea er som du sier absolutt en indikasjon synes jeg. Selv hadde jeg i farten oversett den detaljen. Om man da tenker på hvordan man ofte kalte opp de første jente/guttebarna, så er det absolutt sannsynlig at Maria ville døpe en jente etter sin mor Märtha eller en variant av det.Jeg skal gå litt videre, men jeg kan ikke se for meg at det rundt den Maria fra innlegg 18 nå vil dukke opp noe som gir oss et tydelig svar, desverre ikke.Gunn nevnte kandidat nr 3 fra min liste i innlegg 14. Jeg kan ta en titt på den også. Gunns intuisjoner har jeg lært å ta på alvor, de stemmer ofte. Det er noen ganger jeg har tydd til Gunn når jeg står fast, og hun finner ofte ting jeg ikke har sett. Den skal du ha Gunn - du er flink og du er rå på å søke opp ting.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden jeg fikk så mye ros fra deg Anne Lene, så prøver jeg med denne damen også :-) LenkePasser vel bra på din kandidat nr. 3?Du gjør en kjempejobb du selv, Anne Lene, og vi har begge stor glede av denne flott hobby! Ha en fortsatt fin søndag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Prøvde også med foreldresøk på barn av Johannes Andersson og Karin Persdotter i Bårstad, Køla i Värmland:Fant en rekke barn f. mellom 1848 og 1865:Legger en lenke til den eldste: Lenkelister opp de andre bare:Maria f. 1850Stine f. 3 aug 1853Kristine f. 9 jan 1856Karin f. 16 jul 1858Per f. 11 mars 1862Jonas f. 3 apr. 1865 ( mulig oppkalt etter bror f. 1848?) alle disse på Bårstad, Køla, i Värmland.Muligens også flere?Med forbehold om rett avskrift i farten. Vet ikke om du Anne Lene kan ha nytte av dette i din leting. :-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg prøver meg litt på kandidat nr 3 på listen, som også Gunn fant noe om.De bodde på Bålstad og jeg har fulgt familien der fra 1850 og til hun emigrerer i 1877. Familien er slik:Torpare Johannes andersson 1/4-20 Elgåhustru Karin Persdotter 6/6-19. De ble viet 26/12-47.Barna:Kajsa Jonasdotter 11/8-42 ( Kan hun være fra hustrus tidligere ekteskap?)Jonas 13/9-48, død 29/5-64Maria 10/8-50Stina 3/8-53, død 5/11-60Kerstin 9/1-56Karin 16/7-58Per 11/3-62Jonas 3/4-65Hustru og barna er alle født i Köla. Marias bror Jonas f 1865 utvandret i 1894 til Oslo.Marias bror Per f 1862 utvandret i 1882 til V.Aker, så en tur tilbake til Sverige og så utvandret igjen i 1892 til Oslo. Når han flyttet tilbake igjen i 1892 var han gift og hadde barn, som alle var født i den tiden han igjen var i Sverige. Hustruen hans het Kristina Karlsdotter. Barna: Karl, 1885, Johan Peter 1888 og Anna Kristina 1891.Når det gjelder Jonas sin flytting til Oslo står flg på emibas:Post 790941Johannesson, Jonas Arbetare (ogift man)f. 3/4 1865 i Köla, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 10/11 1894 från Bålstad, Köla, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, Norge0641894023 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 14Emibas emigrationsakt: Köla S 1894 023Onormerade namnformer:Destinationsort: Oslo Destinationsland: NorgeNår det står at bilag/ytterligere informasjon finnes...... så betyr det jo at det finnes noe papirer på han i emigrantregisteret i Karlstad. Det kan være og er mest sannsynlig en flytteattest. Kan det stå noe der da ? Det er mulig å ta kontakt med emigrantregisteret og evt få kjøpt kopi av de papirene de har der, om du synes det er forsøket verdt. LenkeMen, hva denne Maria gjelder så har det heller ikke fremkommet noe som klart sier om det er henne eller ikke. Å finne hennes fars navn hadde jo vært flott, men det regner jeg med allerede er lett etter. Likeså hennes innflytting til Løten. Så langt har jeg desverre ikke noe svar og ikke noe særlig med gode forslag. Kanskje noen andre har ? I forhold til navneoppkalling så er kanskje den andre kandidaten foreløpig best, den jeg fant i innlegg 18 og hvor en evt navneoppkalling ble påpekt i innlegg 19 ?Det blir en del gjetting her.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.