Gå til innhold
Arkivverket

[#71664] Svenske-Marja i Løten


Gjest Jan Myhrvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Myhrvold

Da er endelig saken oppklart, men dette var ikke enkelt!Jeg har vært på Statsarkivet på Hamar i dag hvor jeg møtte Lars-Ove Wangensteen. Da jeg kom hadde han allerede fått hjelp av betjeningen til å finne Marias dødsinnførsel i kirkeboka for Løten (opplysningene er fremdeles klausulerte). I Løten kirkebok 1930-39 står Maria Johansson, ugift, født 13/12 i Sverige, død 26/7 1933, begravd 2/8 1933, bopel Løten sykehjem. Som jeg hadde håpet sto fødselsdatoen der. Dødsfallsprotokollen viste samme data.Når vi først var på Statsarkivet var det like greit å få sjekket rettsprotokollene fra hennes straffbare leiermål. På denne tida var det straffbart fra tredje leiermål, men det måtte være med tre forskjellige menn. Derfor ble ikke Maria straffet etter Kristine Jensdatters fødsel i 1878, men i 1884 etter Olines fødsel. Ekstrarettsprotokollen inneholdt mye god informasjon, men nå var fødselsåret igjen satt til 1871. De andre verdifulle opplysningene er at hun var datter av Johannes Nilsen og Maria Nilsdatter, født utenom ekteskap på gården ”Øien” i Frykerud og oppfostret av sin mor. Maria fortalte videre at hun hadde reist til Norge da hun var 18 år. Her tjente hun ett år på Stange før hun kom til Løten.Etter en rask sjekk av svenske kirkebøker via Arkiv Digital (fargebilder av kirkebøkene) kunne jeg dessverre konstatere at det ikke fins noen Maria Johannesdotter født på den datoen som er oppgitt ved dødsfallet. Jeg har brukt mange timer på å finlese kirkebøkene for Frykerud i det siste, og jeg har lest gjennom det som er av födelse- och dopböcker, husförhörslängder og inn- och utflyttningslängder. Derfor dro jeg kjensel på datoen. Jeg hadde nemlig registrert ei Maria Johannesdotter født samme dato, men i 1850. Hun var født utenfor ekteskap på gården Bodetta i Frykerud (”Öien” må være en gård under Bodetta), mora het Maria Nilsdotter og faren var korporalen Johannes Lindgren fra Gräsmark. Denne Maria hadde jeg sjekket ut av saken tidligere fordi hun fremdeles så ut til å være i Frykerud i 1871. Hun ble dessuten alltid kalt Maria Lindgren.Likevel er dette riktig Maria selv om hun aldri kalles Lindgren i Norge. Jeg klarte å følge henne mer nøyaktig gjennom husforhørene nå i andre forsøk. Maria flyttet ikke mindre enn ni ganger før hun tok turen til Norge. I 1868 står hun i Frykeruds husforhør under gården Högåsen på side 155. I margen står det at hun ble flyttet til side 596 i boka samme år. På side 596 finner vi ei liste over løsdrivere som er fraværende. I neste husforhør, som gjelder for perioden 1871 til 1875, på side 740 finner vi en ny oversikt over løsdrivere som er fraværende. Litt ned på siden står Maria Lindgren, født 30/12 1850 (presten skrev feil dato fra og med husforhøret for perioden 1866-70), sist kjente bosted er Högåsen i 68 og i høyre marg står det ”Norje 75 2/2”. For sikkerhets skyld sjekket jeg i oversikten over utflyttede fra Frykerud og det fjernet siste rest av tvil:Fra ”In och utflyttningslängd för Frykeruds församling” 2/2 1875: Lösdrif, piga, Maria Lindgren. Ställe hvarifrån flyttat: Frykerud. Ort hvarhän utflyttat: Löjtens Prestgjeld i Norige.Jeg har sett slikt tidligere. Folk som flyttet over grensen uten å ha papirene helt i orden ble først skrevet inn i ut- eller innflytningslistene etter at de ba om attest fra presten. Selv om Maria kom til Stange i 1868/69 tok det seks år før flyttinga ble registrert.Nok en gang vil jeg takke Lars-Ove Wangensteen som stilte opp for å bistå. Jeg mistenker ham for å ha blitt nesten like bitt av svenskemarja-basillen som meg. På Stasarkivet fikk vi dessuten veldig god hjelp av betjeningen! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Må bare få lov til å gratulere med et utrolig bra resultet til slutt. Det har vært svært spennende å følge debatten. Bra jobbet!Mvh. Gunn, som har fulgt med fra Sverige for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette var en morsom sak å jobbe litt med, og alle tilgjengelige kilder måtte benyttes. Jan gjorde det på en utmerket måte, og løsningen kom ikke før alt var prøvd.Men saken viser at noen ganger må man ut av sofaen for å lykkes, og i dette tilfelle hadde saken fortsatt ikke vært løst uten en fysisk tur på et Statsarkiv.Her på SAH fant Jan 3 avgjørende hendelser. Marias bosted og fødested i FT 1875 for Løten, dødsinnførsel i kirkeboken og en dom for leiermål.Andre hadde kanskje gitt opp, men Jan sto på og ga seg ikke før alle muligheter var prøvd, og det er bare å glede seg sammen med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, dette var utrolig hyggelig lesestoff på morgenkvisten. Gratulerer Jan.Ordene: Den som leter finner.. må jo ha sitt opphav i denne hobbyen her.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore S. Falch

Til Jan Myhrvold:Jeg har lest artikkelen din i det seneste nummeret av Genealogen (nr 2/2009) om letingen etter Svenske-Marja. Artig at du har tatt deg bryderiet med å skrive den artikkelen!Du nevner i artikkelen fire forhold som kan tale MOT at du har funnet riktig Maria, og ett av dem er at Marias far Johannes i ekstrarettsprotokollen fra Sør-Hedmark kalles Johannes NILSEN, mens födelseboken for Gräsmark viser at han var en KLASSON.Kanskje er det ikke slik likevel at det er motstrid mellom disse to farsnavnsangivelsene. Nå kjenner ikke jeg så godt til svenske navneforkortninger/-forenklinger, men kan det tenkes at Klas her er brukt som en kortform av Niklas - og at Niklas (Niklasson) er blitt til Nils (Nilsson/Nilsen) i norske ører i tingstuen på Løten? Bare en tanke som slo meg...(- navnene Klas/Klaus og Nils har jo den samme opprinnelsen i det greske Nikolaus).Denne Maria var dessuten født utenfor ekteskap og oppvokst hos sin mor, og det er vel ikke utenkelig at Maria hadde begrenset kjennskap til sin far og hans patronym, ikke minst fordi han jo brukte navnet Lindgren.Uansett: Det aller meste tyder på at du har funnet den riktige Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.