Gå til innhold
Arkivverket

[#71668] Knut Nilsen fra Nordfjord (i Sogn?) og Nilsvik i Hadsel, hvem var han


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiPå Hennes i Hadsel den 28/1 1842 får ungkar, Knut Nilsen fra Nordfjord en datter som ble kalt Lise Marie Knudsdtr opplysningen om han er: På barn nr. 8 av 'kvindekjønn' i 1842 oppgis han å være ungkarl fra Nordfjord nu i tjeneste hos Peter Olsen, Nilsvik [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16712&idx_id=16712&uid=ny&idx_side=-42>LenkeHan er ikke i Nilsvik i Hadsel i 1865, men det kan være han som er i tjeneste i Digermulen 1865 hos L. Dybfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ikkje heilt enkel denne, då det er lite å gå ut frå. Spesielt vanskeleg, når den eine linken viser til Nordfjord og den andre til Sunnfjord (Berre for å pirke litt, så ligg ikkje Nordfjord i Sogn, snarare tvert i mot). Det kan sjølvsagt også være snakk om to forskjellige personar.Eg har gått gjennom kirkebøkene for alle kommunane i Sunnfjord og Nordfjord, og lett etter Knut Nilsen f. ca. 1808 (Eg har lett i konfirmasjonsregistreringane for ca. 1820-1825, då det er enklast). Eg sit kun igjen med ein, men kan sjølvsagt ha oversett nokon. Den eg har funne bur på garden Rake i Innvik Herrad (No stryn) og er fødd i 1810 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=64&filnamn=dp14471750&gardpostnr=6078&personpostnr=18228&merk=18228#ovre>Lenke konf. 1824 (nr. 172) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Innvik, Ministerialbok nr. A 3 (1820-1832), Konfirmerte 1826, side 158. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeEg finn han ikkje funne han igjen i Innvik, verken som gift, død eller i 1865. Han kan sjølvsagt ha flytta ein annan stad. Kanskje BB for Innvik kan gje svar?Eg har funne mor hans død i 1854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Det kan også være Nordfjord i Nesna. Stefaren til Rebekka var Lars Petter Larsen Hennes. Hans far Lars Pedersen Brottøy kom fra Drevassbukten i Vefsn. Bror til Lars Pedersen, Thomas, slo seg ned i Nesna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHelt klart at dette er en vanskelig person å finne. Den Knut som finnes i Vågan i 1865 behøver slett ikke å være aktuell. Derfor er jo det som kommer fram i 1842 det som er aktuelt.Dessverre er listen over tilflyttede til kommunen nesten fraværende. Den begynner først i 1843 og det er jo litt i seneste laget. Siden jeg ikke vet vilket sogn han kommer fra (det er jo ikke bare ett sogn i Nordfjord) så blir det jo ikke så lett å finne han der i eventuell utflytterliste.Ellers er jeg klar over avstanden mellom de to nevnte fjorder. Har selv Aner på min mors side i bl a. Hornidal og Stryn. som jo ligger i Nordfjorden.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiså ikke inlegget (3) om Nesna før nå. Det er jo selvfølgelig et alternativ, har desverre ikke skiftesamlingen for Nesna slik at jeg kan sjekke.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Har bare Svein Edvardsens skifter for Nesna t.o.m 1845. Ingen Knut Nilsen der. Sjekket også Frode Holtes sider. Den Knut Nilsen i Vågan kan være denne mannen:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heide to Knut Nilsene er ikke de samme, så dette er nok en tredje Knut i området. Han blir foresten gift 1840 i Vågan.Trolig er den jeg leter etter død før 1865. Knut Nilsen fra Ål i Hallingdal har en søster som ble gift med Ole Olsen Gjemstad, har jeg fra http://trekilen.com/xls/Vaagen_1844_d.xls De bodde på Drag i Vikna.Det ville jo være særdeles merkelig om han senere benevnes født i Sunnfjord, siden han er fra Buskerud. Tror nok at Sogn er det aktuelle fylke for den Knut jeg leter etterSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.