Gå til innhold
Arkivverket

[#71672] Martin Andreassen (Mostuvangen)f. 1852 i Eidsvoll


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei alle sammen! Håper på hjelp til å finne ut hvor og når Martin döde! Han bodde på Trudevang/Mostue da han döde? Tror vi!! Men har ikke funnet ut så mye annet at han var gm Julie Andersdtr.og at var födt i Eidsvoll. Kjenner noen til ham?? Takknemlig for hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Ser at Martin med sine foreldre Andreas Gudbrands. f. ca 1816 og Kristiane Engebretsdtr. f.ca 1825 bor på Paulsbraaten i 1865 med flere barn. I 1875 har Martin overtatt som husfader og er husmand med jord. Faren hans er da föderaadsmand og er födt i 1813 i Eidsvold. Minstesönnen er da 4 år? Fant ikke mamman hans död i scanna kirkeböker for Eidsvoll. Håpet på noen ledetråder!! Noen som er intressert å hjelpe?? Skal ha slektstreff i morgen...hjelp!!! :-)) Takker! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være en mulighet for at han bor på Hamar i 1900? Ugift i så fall her? LenkeBare gjetting fra min side? Har du sjekket DIS Gravminner?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Takk Gunn! ja, jeg tror også det at han er dobbel innfört i 1900 tellingen. Martin var en ivrig skriver i Eidsvoll avis i sine dager. Han skrev også om sitt liv som ble levert ut på begravelsen. Håpet at det var noen der ute som visste litt om ham. Tusen takk for ditt innlegg. Skal på Mostuvangen i morgen med hans etterkommere, men de vet desverr ikke så mye om ham. Hadde värt artig med mer opplysninger. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Her er også et foto, mulig at det er brudebilde av dem! Gammelt og slitt, men flott ikke sant? Mvh Wenche

bilete7446.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Ser i bygdeboka for Tangen at Martin var födt 22/10-1852 på Frilseteie i Eidsvoll. 27/12-1876 giftet han seg med Julie Andersdtr og döde 28/8-1928. Barn: Ragnvald f.1877 og Thora f. 1881.I 1900 tellingen bor min oldefar Anders Halvorsen(Julias far) hos dem. Fremdeles har jeg misset hvor Martin döde og hvor han ble begravet! Tenk om jeg fikk vite det!!! Nei, har ikke sjekket Dis-Gravminner! Hvordan gjör jeg det mon!? Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Veldig fine bilder, Wenche! Jeg søkte Dis Gravminner uten å finne noe der under Stange/ Tangen.Jeg har Stangebøkene, der du vel har funnet dødsdato? Har ikke lett etter hustru og barns begrevelser. Kan hende de er gravlagt samme sted?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøvde Dis gravminner igjen, og fant en et par som kalles Mostue gravlagt på Tangen.LenkeMulig du må dobbeltklikke på lenken for å finne gravstøtten.Kan det tenkes at Martin brukte Mostue-navnet også?Jeg fant omtalen av familien i Stangebøkene under Mostuvangen :-)Ha en hyggelig dag. Mvh. GUnn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Takk Gunn! Det står litt uklart, etter, giftet seg 27/12-1876 med Julie.d.28/8-1928? Kan det väre han som döde da, eller Julie? Kanskje det var han!Men hvor?? Skulle tro han ble gravlagt på Stange eller Tangen. Strandlykkja kapell ble bygget i 1915 tror jeg. Vi skal jo dit imorgen, så jeg får sömfare gravlunden der! Takk for alt enn en gang kjäre Gunn! Du er snill som er så hjelpsom! Ha en god natt! Jeg titter vel inn på morgenkvisten i håp om noe nytt! Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Det var Julie som døde 28.08.1928, nr. 10: Lenke Kirkebøkene er sprerret for innsyn etter 1929 for gravlagte. Vil anta at Martin ble gravlagt i Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at ekteparet Martin Mostue og Thea fra Øvre Mostue er gravlagte på Strandlykkja. Dette paret er nevnt i Stange bygdebok som foreldre av Einar Mostue, eier av Mostuvangen etter din Martin A.Her er deres gravsten, Dis gravminner: LenkeHåper du kan komme innom Tangen kirkegård, vil tro du kan finne gravstedet der.Ha god natt.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei og takk! Nå har vi hatt slekttreffen og jeg fikk nytt! Julie döde som skrevet 28/8-1928 i kirkeboka, Strandlökken kapell. Det heter Strandlykkja kapell idag! Martin Andreassen Mostuvangen ble også gravlagt der. Ville bare informere om dette da andre kanskje kan få bruk for disse opplysningene. 3 av oldebarna til Martin og Julie kom på treffen, det var veldig koselig. Martin og Julie fikk jo 2 barn, Thora og Ragnvald. Takk for all hjelp også denne gangen. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.