Gå til innhold
Arkivverket

[#71673] Christian Floor Krüger (f 1770)


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Har forsøkt lenge å finne ut om Christian Floor Krüger vokste opp og fikk familie (f 1770). Han var sønn av Prest i Os, Joccum Conradson Krüger f 25.6.1743 i Bergen, d 18.4.1786 Os og hans 1. kone Wenche Catarina Floor, døpt 18.12. 1744, Nykirken i Bergen, død 1778. De, foreldrene, ble gift 20.8. 1765 Rennesøy. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For å holde din etterlysning varm, legger jeg inn denne lenken til Joccum Conradsons dåp i Bergen fra denne kilden: LenkeHar ikke greid å finne sønnen Christian Floor Kruger i 1801 ved landsomfattende søk i Norge? Kan han ha reist utenlands for studier, og oppholdt seg utenfor Norge i 1801?Håper noen eksperter kan hjelpe deg her.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her på prestegården i Ous bor det i 1801 en enke med Kruger som etternavn og hennes sønn med etternavnskrevet litt forskjellig? LenkeVet ikke om dette kan være slektninger av Christian Floor K? Har lett nok en gang etter Christian i 1801 tellingen i Norge, fortsatt uten hell.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her gifter en annen Kristian Edvard Floor seg i Bergen 1897 med Ingeborg Lydia Sars, men dette er vel ikke den etterlyste? Muligens en slektning?Se Domkirken i Bergen under trolovelser: LenkeJeg prvde først å lete på Fam, s. og da fant jeg også den samme Kristian E. Floors vielse, men det gir nok ikke svar på ditt spørsmål.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ut til at jeg har funnet prestens andre hustru Drude Marie Friman Astrup i 1801 tellingen , innlegg 3.På Distreff fant jeg noen opplysninger om denne slekt, men dette har du vel fra før:Joccums foreldre: Conrad Christian Kruger f. 1713 , Tyskland, ( 1737-1786 Bergen)Magdalene Christine Stuwitz ( 1713 -1747) Bergen.Sønn : Joccum Conradson Kruger f. 1743 Bergen d. 1786 Fusa) g. 1. Wenche Catrine Floor. g.2. Drude Marie Friman Astrup-sønn : Hans Astrup Kruger.Her er ikke ført opp andre barn i de innleverte data her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn denne damen som her er ført som en fosterdatter Chr Flor , 25 år 1801 i Bergen??LenkeHar ikke greid å finne Christian Floors dåp i den gamle kirkebokkopien. ( Svært vanskelig å lese)Lurte på om det kunne være en feilskrift i folketellingen og at denne vanføre jenta også var en datter av presteparet?Bare spekulasjoner:-)Er redd jeg ikke kommer vidre med dette spørsmålet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Som regel betaler det sig også at vende blikket sydpå, når det gælder disse embedsmandsfamilier. : )Studiosus Theologiæ Christian Flor Krüger blev viet d. 23 juni 1796 med Ida Birgitte Sophie Arentzen på Søholm ved Lundehuset af præsten ved Frederiks Hospital.AO: København, Sokkelund, Frederiks Hospital 1757-1807, opslag 230.Christian Flor Krüger blev præst i Durup-Tøndering 1798. Han er omtalt i Wibergs præstehistorie. Se Tom Stryhns hjemmeside: http://tom-stryhn.com/wibergxx/Wiindex.php Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Her er han i 1801:Viborg, Harre, Durup, Durup Bye, , 1, FT-1801, A9216Christen Flor Krüger 31 gift Huusbond Sognepræst Ida Birgitte Sophie Arentzen 22 gift Hans kone . Sophie Emilie Krüger 2 ugift Deres Datter . Christen Espersen 36 ugift Tjenestefolk . Gregers Johannesen 23 ugift Tjenestefolk . Niels Andersen 20 ugift Tjenestefolk . Ane Helvig Lauerberg 39 ugift Tjenestefolk . Anne Pedersdatter 27 ugift Tjenestefolk . Kirsten Rasmusdatter 20 ugift Tjenestefolk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Her er han omtalt (se litt nede på siden): LenkeSitat:I det nye våbenhus med et reliefkors i gavlfeltet er der indmuret en ligsten over 'den i Livet Höylærde Hr. Christen Flor Krüger', født i 1771 i Malmanger Præstegård i Norge. Han var sognepræst i Durup fra 1798 til 1806, gift med Ida Birgite Sophie Arentzen, hvis mor var en kendt kniplingshandlerske i København. Teksten på ligstenen over den 35-årige sognepræst munder ud i gode ord til senere slægter: 'Lev, Læser, som han leve her, saa bliver du Gud og hver Mand kier'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk til dere alle for god hjelp. Så levde gutten opp og fulgte i farens fotspor. Meget intr. Faren var jo gift 2 ganger, og så langt jeg har klart å finne ut var det kun denne ene sønnen fra 1. ekteskapet. Barna i det 2.ekteskapet kjenner jeg til. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Kunne vært spennede å finne ut om det ble flere barn enn Sophie Emilie, og hva som skjedde med henne. Levde hun opp og fikk familie ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Litta ! Dette var ikke så lett å tyde. Tror du det er Ungkarl og Landmand Christian Gerhard Arentzen det står ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Etter å ha studert litt nærmere hva som står i Kirkeboken, innlegg 13, tror jeg at mannen heter Christian Richardt Arentzen, men hva som er hans yrke klarer jeg ikke å tyde. Noen som skjønner hva det skal være ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.