Gå til innhold
Arkivverket

[#71680] Skifte Høland i 1855 for Peder Andersen på Bjerkenes


Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

Kan noen hjelpe med oppslag i skifte for Peder Andersen på Bjerkenes i 1855? Han var født i 1764 og jeg er spesiellt interessert i evt. info om datteren Anne Pedersdatter. Den siste informasjonen jeg har om Anne er i 1844, så hun kan ha dødd før sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg antar at det er en annen Peder enn han som bodde på Bierkenes i 1801 siden alderen ikke stemmer ? FT 1801 LenkeHar du sjekket bygdebøkene fra Høland. Det er jo mulig at gården er med i de bøkene som har kommet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Joda, det er riktig familie du henviser til selv om ikke alt stemmer. Andre kilder viser at dette paret var Peder Andersen Bjerkenes f. 1764 og Martha Maria Guldbrandsdatter Daltorp f.1759. Dermed står det feil data i tellingen både mht begges fødselsår og hennes farsnavn. Uansett er det deres datter Anne som interesserer meg mest og om hun var omtalt i farens skifte i 1855. Moren Martha Maria døde i 1835, men jeg antar at det ikke var noe skifte etter henne ettersom faren levde.Nei, jeg har dessverre ikke sett bygdebøkene fra Høland, men det var et bra tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Dessverre var det ikke mer informasjon om Anne i bygdebøkene enn når hun var født, men via DIS-forumet har jeg fått oppgitt at Peder og Martha Maria solgte gården på Bjerkenes til sin sønn Anders i 1815, så det kan jo finnes informasjon ifm dette eller når Martha Maria døde i 1835.Anne er min tipptipp-oldemor og jeg skulle så gjerne ha funnet det endelige beviset på at hun var datter av Peder og Marta Maria. Jeg har tidligere, i samsvar med andre, kommet frem til at dette hørtes veldig riktig ut, men ser nå i ettertid at jeg ikke har det helt endelige beviset.Da hun forlovet seg med sin første mann, soldaten Guldbrand Christophersen i 1806, oppgis de begge å bo på gården Gangnes, som ligger lengere nord på andre siden av Øgderen, men hun er da allerede 5 måneder på vei med deres datter, så her kan det jo være duket for at det har vært litt dramatikk i kulissene. Og dessverre står det her ingen ting om navn på foreldrene. Kausjonister er her Christopher Simensen Gangnes og Even Hansen Hellegård, men disse to har jeg ingen kjennskap til.Guldbrand Christophersen dør i 1808 og det står heller ingen ting om foreldre når hun gifter seg på nytt i 1809 med Christian Olsen. Kausjonister ved dette siste ekteskapet er Peder Bjerkenes og Nils Guldbrandsen Daltorp. Hvis mine antakelser om Annes foreldre stemmer er sistnevnte Nils antakelig begges onkel ettersom de da samtidig var søskenbarn. Og Peder Bjerkenes kan jo rett og slett ha vært Annes egen far.Det tar nok litt tid før jeg får kommet med til Riksarkivet på leting etter skifter, så hvis noen vet mer som kan koble Anne med Peder og Marta Maria hadde det vært fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.