Gå til innhold
Arkivverket

[#71694] Skanna kyrkjebøker – lite brukervennlig


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg vet det finnes mange kirkebøker fra Åmot, så jeg er interessert i å søke i dem. Derfor prøver jeg Bosted inneheld Åmot, for kanskje å kunne eliminere andre kirkebøker fra søkingen. Jeg får frem 3 kirkebøker fra hhv Østfold, Hedmark og Rogaland (men ingen fra Åmot) med hhv 8, 6 og 30 personer. Jeg klikker på disse 3 etter tur, og hele tiden står overskriften ” Skiptvet MINI 9 1878-1900” bak antall 8. Men det kommer jo fram et varierende antall linjer, nemlig 8, 6 og 30. Kan dere ikke snart få fjernet denne overskriften eller satt inn den riktige? Eller rett og slett plassert listen der den hører hjemme – nemlig til høyre for det aktuelle Databasenavnet? Dette er veldig dårlig layout! Hvis Antallskolonnen ble flyttet foran Databasenavnet, så vil det ikke se så forvirrende ut med diverse tall mitt inne i listen over personer. (Men problemet blir jo borte hvis man plasserer listen der den hører hjemme) Hvis jeg bare søker etter fornavn John, børjar på Johns – som veldig mange i Åmot heter, kan dere få et lite inntrykk av hvor forvirrende disse tallene er. Er det mye jobb å forbedre dette?Tiltaket er jo så bra, så det skal ikke så mye til for å få det nesten perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Du kan ikkje søkje i skanna kyrkjebøker. Det er - som namnet seier - skanna bilete av boksidene.Eller meiner du dataregistrerte kyrkjebøker? Der kan du søkje etter bustad - men det er vanlegvis gardsnamnet, ikkje prestegjeld/sokn. Det er ein privatperson som har registrert og gjort tilgjengeleg i Digitalpensjonatet kyrkjeboka for Rendal sokn, Åmot prestegjeld 1661-80. Denne finn du om du søkjer etter 'Åmot' i databasenamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hvis det er kirkebøker fra Åmot i Østerdalen du leter etter kan jeg muligens hjelpe deg. Jeg har skrevet av flere av kirkebøkene fra ca 1785 og fremover.Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.