Gå til innhold
Arkivverket

[#71697] Søking i indeks til Skanna kyrkjebøker


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg vil søke etter Peter Severin Larsen, men vet at Peter kan være Petter og Severin Siverin m.m. Kan man søke på flere fornavn? Kan man bruke * og ? ved søking? Nå jeg søker etter Børjar med Pet i fornavn, kommer det opp 7 personer i Åmot MINI 6 1842-1861. Når jeg deretter søker Børjar med Lars i etternavn, kommer det opp 163 personer i Åmot MINI 6 1842-1861. Resultatet viser at jeg får fram alle personer som har Peter eller Petter som første eller andre navn ELLER Lars... som etternavn. Det var jo ikke akkurat det jeg ønsket. Finnes noen dokumentasjon på hvordan denne søkerutinen skal virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Her er det en feil i systemet. Søkingen skal bidra til å redusere antall treff og ikke øke.Dette søket fungerer som det globale søket http://da3.uib.no/cgi-win/WebGlobal.exe?spraak=n Du kan lese om søketips der. I prinsippet skal du søke etter et og et navn. Søkemotoren bryr seg ikke om rekkefølgen på navnene hvis det forekommer flere fornavn eller etternavn på en person. Så hvis du gjør et søk etter fornavn er lik pet[t]er vil du få tilslag på alle som har peter eller petter i fornavnet sitt, og søker du så videre etter fornavn børjar på s vil du få tilslag på fornavn som begynner med s i peter/petter-utvalget ditt.Hadde alt fungert som det skulle, ville listen over navn vært betydelig redusert og du ville bare sett personer med en kombinasjon av peter/petter og s-fornavn.Vi skal se på feilen, men jeg kan ikke love noe om når dette er fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Kari Larsen (1):Hvor kan man søke på navn i kirkebøkene for Åmot? Jeg kan ikke se at de er registrert og lagt ut her i Digitalarkivet ( Lenke ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Mer pirk til Anette! Siden du henviste til forklarte jo mange flere alternativer enn jeg var klar over. Men der var også noen små skrivefeil, siden jeg er i det lunet:# Skriv du [ck]ari vil systemtet (=systemet)Ein enkelt bokstav i hakeparentesar betyr av (=at) bokstaven kan finnast.# Du kan skriv (=skrive) %henrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (4):Takk for den opplysningen - jeg var ikke klar over denne muligheten! Digitalarkivet har vel heller ikke drevet utstrakt markedsføring av denne funksjonen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Til Anette (2): Ved indekssøking ser det ut for at det finnes følgende antall personer med fornavn lik:Kersti 4Kjersti 3Kiersti 68Jeg greier ikke å få frem alle de relevante personer om jeg søker på K*ersti, K?ersti, K[ij]ersti (den finner ingen).Er det meg som gjør feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Tore (4),Denne søkemuligheten hos DA er et resultat av et privat initiativ fra Kari Thingvold på vårparten 2007, da hun inviterte til dugnad for å etablere navneregistre til de skanna kirkebøkene. Hennes utgangspunkt var å få til et enkelt oppslagsverk, som i motsetning til full avskrift av kirkebøkene, kunne tas i bruk raskt (Brukerforums tema 47574).En henvendelse fra Kari til Digitalarkivet allerede i 2005 med spørsmål om navneregistre var interessant for dem, førte til negativ respons. Etter flere forsøk på ny kontakt etter at Kari’s prosjekt hadde pågått en tid, ble resultatet det som nå framstår som ’Søk i register for skanna kyrkjebøker’ – omtalt av Kari Larsen i denne debatten [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=kyrkje&temanr=71694&sok=&nr=3&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke .Navneregistrene ble opprinnelig lagt ut på http://nr-norge.blogspot.com/ hvor de ligger sortert på fornavn og kjønn. Et fruktbart samarbeid med Dag Antonsen har ført til at registrene idag finnes digitalt søkbare og med god brukervennlighet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Takk til Kjell Halvorsen for god og interessant informasjon! Det er flott med uegennyttige ildsjeler som foretar slikt registreringsarbeide til glede for mange.(Referansen til brukerforumtema 47574 må vel være en trykkfeil..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Ja, jeg pekte til feil tema i Brukerforum, beklager det. Rett tema er 47575 med tittel 'Invitasjon til dugnad – registrering av navneregistre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.