Gå til innhold
Arkivverket

[#71712] Margrete Falch/Falck (d. ca. 1692) på Strømsø


Gjest Simon Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Simon Ellefsen

Jeg har fundet Margrete Falck / Falch (d. ca. 1692), nævnt hos Mogens Bugge 'Schjerven i Lardal' (tillæg 1943), i NST 9 (1944) 'Schierven-slekten fra Lardal', s. 126 og NST 38 (2001), s. 12 'Slekten Flor fra Firenze', men ingen steder står der skrevet noget om hendes ophav og baggrund. Så mit spørgsmål er - kender man hendes ophav ? Hun blev gift (ca. 1656) med Nils Nilssøn [berg] af Schjerven slægt (f. ca. 1633, død før 1683), borger på Strømsø og havde med ham 3 døtre: 1. Elisabeth Nilsdatter Berg, f. ca. 1658, begr. på Strømsø 4. jan. 1742, 83 år gl. Gift på Strømsø 6. okt. 1682 med enkemand Peder Frantssøn Flor (ca. 1648 - 1692).2. Magdalene Nilsdatter Berg, f. ca. 1662. Gift 1. på Strømsø 1682 med Nils Matssøn Norup (d. o. 1701-04). G. 2. med renteskriver, etatsråd Johan Neve (1648-1718).3. Anna Livia Nilsdatter Berg, f. ca. 1664. Gift 1. på Strømsø 1687 med Jacob Wølner. G. 2. (før 1713) med overtollbetjent i Drammen Hans Nilssøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Denne Henrich Nielsen Falch var kanskje sønn av Niels Falck døpt ca. 1733 i Helsinge kirke, Holbæk, g. 2 aug. 1769 s.st. m. Anne Christiansdatter Host døpt 3 mai 1737 s.st. i hennes 2. ekteskap? (Hun var g. 1. m. Christian Hansen Langemach døpt 2 nov. 1727 Kalundborg, død 22 des. 1767 s.st., begr. 29. des. s.st.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig at jeg ikke finner flere navn som passer til de oppgitte i de gamle skifter i Drammen?Ingen av døtrene og heller ikke Margrete finner jeg nevnt i skiftene, kan være jeg søker på feil navn, men døtrene burde vel finnes nevnt i disse skiftene, siden de var gift på Strømsøe??Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I disse skifteprotokoller som er avskrevet her. Larvik Skifteprotokoller ( N. Jarlsberg)1702-1709: nr. 6. Niles Madsen Nor.. C. Anne Livia g.m Jacob WølnerLenkeMulig du kan finne spor i denne kilden?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Uten å ha kontrollert opplysningene; Ifølge 'spørsmål & svar' (NST 18 & 20) som egentlig omhandlet Peter Neve og spørsmål rundt hans ekteskap med Malene, sies det at Margrethe Falchs mor het Elisabeth Hansdatter (Høybye). Dette skulle gå frem av et skifte i Bergen (14.01.1730) etter Claus Ditlevsen Paust og Margrethe Hansdatter Høybyes ugifte datter Karen - Margrethe Falchs mor skulle være hennes moster.Men dette er hentet fra en oppfølging av et annet spørsmål som ser interessant ut (NST 16, s.286), rekker ikke mer nå, om ikke andre kan slå opp i mellomtiden, kommer jeg tilbake ikveld/imorgen.PS. Generelt er kvaliteten på materialet i NST på denne tiden mildt sagt vekslende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Christian, dette er ingen fasit over slektskapsforholdene - dette er antagelser basert på i beste fall sekundærkilder (og andres antagelser). Og den er ikke uten feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Christian, dette er ingen fasit over slektskapsforholdene - dette er antagelser basert på i beste fall sekundærkilder (og andres antagelser). Og den er ikke uten feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Iflg. NST XV s. 286 blir prokurator Nils Nilsen Berg i Sande, som antaes å være identisk med Margrethe Falcks ektemann, kalt 'svoger' av trelasthandler Kjeld Eriksen i Larvik som var g.m. Magdalene Lauritzdatter Falck (NST II s. 126 f.)Kanskje Margrethes far kan ha vært en bror av denne Magdalena, f.eks. Ambjørn eller Christoffer, hvis hustruers navn ikke er kjent? Isåfall blir Nils Nilsen Berg sønn av Kjeld Eriksen svoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. (12); Gjerne for meg, 'svoger' er en så upresis omtale at alternativene er nær sagt legio. NST XVIs spekulasjoner vedr. svogerskapet blir da også kommentert av 'forslagsstilleren' selv i NST XVIII s.74 - uten at vi bringes en millimeter nærmere svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

For å rekapitulere: som n. i H. Kiellands spørsmål 406 i NST XVI s. 287 foreslår han at Margrethe Falch kan være datter av Kjeld Eriksen og Magdalene Lauritzdatter Falch, men går senere bort i fra dette i sitt innlegg i NST XVIII s. 287 da han da er blitt oppmerksom på at Margrethe Falchs mor het Elisabeth Hansdatter.Mitt spørsmål i innlegg 12 dreier seg om å få vurdert hvem Elisabeth Hansdatter kan ha vært gift med. En mulighet er at hun var gift med en av sønnene til Vestfoldslekten Falcks stamforeldre - Lauritz Christoffersen Marstrand og Else Frønick. Kan en av deres sønner Christopher og Ambjørn ha vært g.m. denne Elisabeth Hansdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg får svare på en annen måte så det ikke oppfattes negativt; ja, Elisabeth Hansdatter kan meget vel ha vært gift med en av nevnte brødre. Men såvidt jeg vet har ingen nye opplysninger kommet til etter NST XX. ( Et lite PS; I skiftet det vises til i Bergen hvor Margrethe Hansdatter (Høybye) navngis (tror det var i NST XVIII), får man inntrykk av at Karen Clausdatter Paust døde ugift. Men den eneste Karen Paust jeg har funnet død i Bergen før skiftet, er i Nykirken 13.10.1724 hvor Henrich Thoravesis enke begraves.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Geir! Den Karen Hansdatter Høybye som er nevnt i skifter i Drammen 1708, se lenke innlegg nr. 8, lurer jeg på om er en slektning av Elisabeth Hansdatter Høybye?Kan det være et spor som er mulig å følge?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

100 år senere er det nevnt en rekke Hansdøtre Falch i skifter Kongsberg? LenkeMulige etterkommere?Både i Sandsværbygden og i Eiker finner jeg Falch-navn. I skiftet i Drammen der Karen Hansdatter Høybye er nevnt, finnes også nevnt en Margrethe Styr g. med Anders O. Sandsvær , se innlegg nr. 8.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Jeg takker for alle de indspil der er kommet.Jeg fandt skiftet 1730 efter Karen Clausdtr Paust blandt Sollieds afskrifter: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1487&storleik=>Lenkeog her får vi udvidet slægtskredsen med endnu en søster Karen Hansdtr (Høybye).Vi finder også skiftet efter Claus Ditlefsen 1677:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Vedr. (21). Tak Egil, det giver meget bedre mening.Hvor kommer tilnavnet Høybye fra ?Det ser ud til at der står noget om Paust familien i NST 4, s. 247 flg. hvis man kigger i navneregistret til NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.