Gå til innhold
Arkivverket

[#71724] Trenger tydehjelp av gårdsnavn i Sørum 1797


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei!Kan noen hjelpe meg med gårdsnavnet på Thorer Christophersen ved vielsen med Else Nilsdatter Ålgård i Sørum dem 28. desember 1797?Vielsen er nest nederst i høyre spalte på pag. 40: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Sørum, Ministerialbok nr. 2 (1759-1814), Trolovede 1797, Fødte og døpte 1759, side 40-41. Permanent sidelenke: LenkeVennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Klarer heller ikke å tyde dette, men på 1801 tellingen i Sørum er ekteparet på gården Aalgaard hvor han er jordløs husmann og de har en datter Anne på 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei og takk!Jeg har samlet sammen en del informasjon om hva som skjer videre i livet med Thorer Christophersen. Han ble gift i alt tre ganger og fikk mange barn. Det er en av døtrene i tredje ekteskap som jeg følger videre. Hun er en anemor til samboeren min.Hvor Thorer Christophersen selv kom fra er derimot et mysterium for meg. Det er heller ikke kjent for forfatteren av gårdshistorien for Sørum, som jeg ellers synes er _veldig_ grundig. Kan imidlertid ikke se at dette stedsnavnet som 'henger ved' Thorer er drøftet der (det forklares derimot om hvordan Else var på Ålgård ved vielsen, og at de bodde på en plass under denne gården i 1801), så jeg tenkte at om jeg bare hadde forstått hva som står ved vielsen, og funnet ut av om det faktisk er et gårdsnavn i Sørum eller et navn et annet sted i verden, kunne det muligens være et spor bakover i tiden.Det blir spennende om noen klarer å knekke nøtten. Med litt lokal geografikunnskap (som jeg dessverre helt mangler) er det kanskje såre enkelt og innlysende.Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Kan nok ikke bidra med lokalkunnskap, men hvis du ser på håndskriften i navnet til forlover Niels Smedsrud, kan siste stavelsen i gårdsnavnet du lurer på se temmelig lik ut: -srud. Det skulle snevre inn mulighetene noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Marius, Smedsrud og Ålgård er nabogårder. Jeg vet ikke om de har felles grenser, men det er ikke snakk om avstand av betydning. MVHK.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Takk så langt! Det er merkelig at det skal være så utrolig vanskelig å lese akkurat dette ene gårdsnavnet. Presten skriver jo ellers stort sett så pent som bare det.Enig i at endelsen ser ut til å være -tsrud, og i hvert fall helt sikkert -srud. Det burde jo begrense utvalget noe. Jeg har søkt både i matrikkelutkast og ulike folketellinger på navn som ender både på -srud, -tsrud - og for sikkerhets skyld også -dsrud - men er like klok. Smedsrud og Ålgård ligger altså like ved hverandre, men det er jo ikke sikkert stedet Thorer Christophersen kom fra er i Sørum i det hele tatt. På den annen side, ser jeg det i noen andre tilfeller da står et bygdenavn, men dét kan vel dette knapt være?Det kan godt hende at navnet er todelt. Den karamellen må jeg suge litt mer på :-)Håper fortsatt det er noen som kanskje kan sitte med løsningen på denne noe forsinkede påskenøtten fra Sørum!Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Nei, det er helt riktig - som jeg også selv skriver i innlegg 8 - han er mest trolig ikke fra Sørum i det hele tatt, og hverken funnet døpt eller konfirmert der i bygden. Kandidatene fra Ullensaker kan således absolutt være verdt å undersøke!Men som sagt, det ser ut til at presten gjerne har 'hengt på' bygdenavnet dersom en av de som gifter seg ikke har et innenbygds gårdsnavn. Og selv om 'min' Thorer faktisk er identisk med en av de to fra Ullensaker, kunne det jo vært interessant å forsøkt fått tydet hvor han faktisk bodde da han giftet seg i Sørum i 1797! - Et sted innen bygden eller et sted utenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.