Gå til innhold
Arkivverket

[#71732] Jakob Hansen Hals fra Kvikne/Rennebu


Gjest Andrea Hånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Andrea Hånes

Jeg søker informasjon om en Jakob Hansen Hals (senere Sørmeland) og hans forfedre, fra Rennebu/Kvikne. Ifølge Bjørnørboka skal det i en soldatrulle være oppført at han er fra Rennebu. I 1790 dro han sammen med søstrene Anne og Marit til Bjørnør. Han skal være født rundt 1770 og ble i Bjørnør gift med Kirsten Amundsdatter Hopstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Her kan det nok tenkes at du skal til halsslekten i Kvikne, Hedmark. Hans Nilsen Hals, Brevadslien f ca 1735 og Anne Jonasdatter Bjørgan fikk 10 barn iflg Kvikne II (1951). Jakob var etter denne boka nr 5. Han ble iflg FamilySearch døpt på Kvikne 4/8 1771. Han hadde også søstre som het Anne og Marit. Det finnes bl a et langt tema om Hals på Kvikne i 35514.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andrea Hånes

Takk for hjelpen, Randi. Jeg finner lite om 'mine' personer her (mulig jeg er dårlig til å lete), så jeg tror jeg må starte med Kvikneboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andrea Hånes

Nå har jeg fått satt ting litt i system og fått litt bedre oversikt. Ser diskusjonen går omkring hvem som er stamfar til Halsene i Kvikne. Hvis vi går ut i fra at det er Jens Andersen Hals. Da skal hans far være Anders Jensen Hals, g.m Sidsel Ring? Hvem er da foreldre bakover herfra, er det noen enighet om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Den klare konklusjonen ut fra tema 35514 er at Jens Andersen Hals utvilsomt ikke er stamfar til Hals-slekten i Kvikne. Det er derimot (bortimot helt sikkert) hans slektning Jens Nilssen Hals, som i Kvikne nok er gift med prestedatteren Dorthe Hansd. Lauritzen (datter av Kvikneverkets grunnlegger) og prestedatteren Anne Rasmusd. Madssen, med sannsynlige aner fra Møn, siden hennes far først kalles 'Mønbo'.Etter å ha deltatt i en haug med innlegg i nevnte tema, samt i enkelte andre om denne personkretsen, har jeg ikke tenkt å si mer om dette her. En gang får det faktisk være nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Andrea (7), jeg lurer også på hvordan du kan konkludere som du gjør når en av konklusjonen i debatten #35514 var at vi nå kan '...motbevise påstandene om at Jens Andersen Hals var stamfar til Hals slekten i Norge...' Kfr. Roger Fossum på LenkeDette var konklusjonen etter en veldig grundig debatt, så en lurer jo på om du vet noe ingen av oss andre vet?Hilsen Torgeir (Hals-etterkommer:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Korrektur, siden det gikk litt vel raskt i mitt innlegg ovenfor:Meningen i første avsnitt i (8) er selvsagt at Dorthe Hansd. (gift Hals) er datter av hr. Hans Lauritzen og hans første kone, Anne Rasmusd. Madssen. Hr. Hans Lauritzen er muligens norsk, mens hans svigerfar ser ut til å komme fra Møn via Fyn. (Hr. Hans kan tenkes å være fetter av Anne, i så fall med forgjengeren hr. Hans Olsen som felles opphav. Den eldre hr. Hans er antagelig Annes morfar, siden hennes mor Dorthe Hansd. ifølge vanlig skikk nok ganske sannsynlig er Hans Olsens datter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andrea Hånes

'Konklusjonen' min var kun et tankesprang ut i fra hvor langt jeg hadde kommet i å lese alle de tusen forskjellige innleggene så langt. Legg merke til at jeg skrev 'hvis'. Ingen absolutt konklusjon det;) Uvilkårlig av hvem som er stamfar til Halsene, så lurer jeg fortsatt på slekten bakover fra Jens Andersen Hals, da jeg er interessert i slekten bakover på begge Halsene som er diskutert.Takk for informasjon om slekten bakover på Jens Nilsen Hals :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Lenken i (13) virker dessverre ikke, men den samme finnes via lenken i (12). For øvrig viser vel dette at det snart er på tide at Brukerforum evner å innføre samme rettingsmulighet for egne innlegg som DIS Slektsforum for lengst har fått til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.