Gå til innhold
Arkivverket

[#71733] Noen som kjenner til Norsk Jernbanemuseums søkbare database på nett ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Norsk Jernbanemuseum http://www.norsk-jernbanemuseum.no/ har en søkbar database. Se under samlinger øverst litt mot høyre på siden og deretter 'søk i databasen'.Når jeg forsøker å søke i databasen, får jeg bare en beskjed om at den oppretter forbindelse. Noen forbindelse får jeg aldri, slik at jeg får søkt.Er det noen her som har benyttet den databasen og kan ane hva jeg gjør feil, eller hva jeg bør gjøre.Den databasen skal også inneholde mye bilder, og jeg leter så sårt etter et bestemt bilde. Det var meningen jeg skulle ha reist til Hamar tidligere i sommer for å lete i bildene der selv, men den gang var vedk som er ansvarlig for bildene på ferie. Så da utsatte jeg det. Det er jo et stykke fra Moss til Hamar, så jeg kunne tenke meg å søke i databasen på nett først.Noen som har noen tips til meg ?Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg har brukt denne databasen tidligere med stort hell, og jeg har forsøkt igjen nå på morgenen, og det fungerer greit.Etter å klikket på ''Søk i databasen' i menyen i venstre marg, får jeg opp flere valg, bl.a. '' Søk''. Under ''Enkelt søk'' kan man bruke rullemenyen og velge Foto. I fritekstfeltet kan du skrive f.eks. et slektsnavn, og du vil kunne få opp alle fotografiene der personer med dette navnet er registrert. Deretter går det veldig greit å bestille kopier av fotografiene.Jernbanemuseet har forresten en veldig rikholdig personaliasamling med biografiske opplysninger om jernbaneansatte gjennom tidene, og de er veldig serviceinnstilte og behjelpelige når man ber om opplysninger og kopier derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Til Tore, du nevner at jernbanemuseet er serviceinnstilte og behjelpelige....Men jeg har to ganger i løpet av de siste 5-6 årene (en stund siden siste nå) forsøkt å senne en høflig mail dit med spørsmål om hva de har om opplysninger om min oldefar som jobbet i NSB hele livet. Dessverre har jeg aldri mottatt noen svar på disse mailene. Ikke en gang et høflig 'Dessverre har vi ikke tid til å hjelpe...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

(3) høres veldig atypisk ut i forhold til mine egne og andres erfaringer med bibliotekansvarlig ved Jernbanemuseet på Hamar. Benyttet du denne adressen biblioteket@norsk-jernbanemuseum.no ? Uansett, sjøl ville jeg ikke hatt tålmodighet nok til å vente 5-6 år uten respons på flere mail; hva med en oppklarende telefonhenvendelse, Tlf: 62 51 32 60 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, erfaringene som referes i innlegg (3) er stikk i strid med mine erfaringer også. Jeg har skrevet både brev og mailer til Jernbanemuseet flere ganger de siste 15-20 årene og fått tilsendt fotokopier og fotografier med kort leveringstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Anne Lene: Hvilken nettleser bruker du? Jeg prøvde med Firefox og fikk samme resultat som deg. Med Internett Explorer fikk jeg opp søkebilde.Nok en nettside som desverre gjør oss avhengig av IE. :-(Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Takk for svar til dere som har svart. Hm, med din forklaring Tore så skjønte jeg at jeg var ganske så korttenkt. Det var dette med at man ser ikke skogen for bare trær noen ganger da. Jeg har forsøkt med Mozilla firefox og der var det nok noe som sperret. Forsøkte nå med Internet explorer og da gikk det.Desverre fant jeg ikke det jeg søkte, men jeg får kanskje forsøke et par ganger til. Ellers får det vel bli en Hamar tur for å lete. Jeg har sendt mail til museumets bibliotek, for å høre om de har noe tips, og om det er noe materiale for meg å søke i, evt om de kan hjelpe meg pr mail. Det er et par uker siden, men smører meg med litt mer tålmodighet først og avventer et evt svar der.Til Frank i innlegg 3. Jeg har også ved flere anledninger spurt museet om hjelp og kan vel slutte meg til det som Tore og Kjell sier. De er utrolig hjelpsomme der. Så send evt en ny mail, for ting kan jo komme bort for dem om det er stor pågang mht spørsmål.Igjen takk, da fikk jeg som sagt kommet inn i databasen, om jeg ikke fant akkurat det jeg søkte. Men, sånn er det jo noen ganger.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Berit. Vi skrev visst samtidig vi. Du var inne på det riktige det løste seg med IE. Takk for responsen. Veldig godt å ha dette stedet å spørre om man står fast.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.