Gå til innhold
Arkivverket

[#71741] Digitalisering av skifter og tingbøker


Gjest søren hald
 Del

Recommended Posts

Gjest søren hald

Jeg er informert om at dere jobber m. digitalisering av skifter og tingbøker. Når regner dere med å legge ut materialet på digitalarkivet? Hvor omfattende blir digitaliseringen (hvilken periode omfatter den og hvilke landsdeler) og hvilken progresjon for utleggingen har dere planlagt? søren hald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skifteprotokollene opp til ca. 1850 er mikrofilmet. Det vil være dette materialet som først kommer til å bli digitalisert. Meningen har vært at dette skal være skannet, indeksert og utlagt i løpet av 2009. Det man har ventet på er tilrettelegging av programvare.Tingbøkene ble i sin tid mikrofilmet opp til 1700. Seinere har man fulgt opp med filming atskillig lengre opp i tid. Dette materialet vil kunne skannes fra film. Indekseringen vil være enkel, av samme type som tinglysingsmaterialet. Sammenlignet med tinglysingsmaterialet er dette ikke spesielt omfattende, og vil altså kunne gjøres relativt raskt, uten at jeg kjenner til når man setter i gang selve prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Jeg ser i siste nummer av Genealogen at det var håp om å få de innskannede tingbøkene på nett før første november i år. Betyr det at de er like om hjørnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg ser at spørsmålet var altfor ullent for et så krystallklart svar, så jeg omformulerer: Når kommer tingbøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Se her - Lenke .Og ettersom jeg ikke kunne vente helt til den 10.november(!), gikk jeg inn og kikket - og jommen ligger de ikke der allerede! En fantastisk kilde er gjort tilgjengelig på nettet. Gratulerer - og takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Jeg slutter meg til hurraropene: Dette er en fantastisk ressurs og her kommer det til å gå med mye tid.Men, jeg savner protokoller fra flere rådstueretter (Bergen, Christiania, Kristiansand m.m.). Er det fordi de ikke er mikrofilmet? Og hvor er tingbok for Bergen etter 1701.Vil det som er lagt ut suppleres på noen måte? Mye vil ha mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Der var katta ute av sekken! Offisiell lansering med pressemelding vil være i morgen, men pga fravær i Digitalarkivets redaksjon i morgen, måtte vi legge ut lenka i ettermiddag. Det er vel neppe noen som gråter av den grunn!Ola: Vi har skanna alt som har vært mikrofilmet, og litt fra original også, og alt dette er indeksert og tilgjengelig fra dag én. Foreløpig har vi ikke planer om suppleringer til tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Lanseringen av tingbøkene på nett har også vært tema for en egen tråd på Brukarforum - se debattnr. 82271 Lenke .For noen tingbøker/sorenskriverier finnes det allerede håndskrevne kortregistre. Kan vi håpe på at disse registrene også blir digitalisert og tilgjengelige på Digitalarkivet?Tilsvarende finnes det enda mer omfattende kortregistre for skifteprotokollene. Disse finnes i original på de forskjellige statsarkivene, og jeg mener jeg også har sett noen av dem på mikrofilm. Vil disse også bli lagt ut på Digitalarkivet?Det er fantastisk flott at vi nå kan sitte hjemme og bla i både tingbøker og skifteprotokoller, men disse kildene vil jo bli enda mer tilgjengelige dersom de allerede eksisterende registrene også blir lagt ut på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.