Gå til innhold
Arkivverket

[#71743] Fam. Fredrik Julius Johannesen og Gy Amalie Jørgensen, 1900 telling Kristiania


Gjest Edith  M Toft
 Del

Recommended Posts

Gjest Edith  M Toft

Er det noen som har kjennskap til denne familien.Er interessert i etterkommere, og når disse to døde. Finner dem ikke i Dis sitt gravstedsregister.Gy Amalie ble døpt Jørgine Amalie. Jeg har forfedrene, men ingenting om barna, LenkeFamilie bor i Hægdehougsveien 18, Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiLegger inn konfirmasjonen til Agnes 22 mai 1910 Familien bor da i Incognitogt 2 Kildeinformasjon: Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. II 4 (1896-1915), Konfirmerte 1910, side 186. Permanent sidelenke: LenkeJulie ble konf 4 okt 1908,da hadde de også adresse Incognitogt 2Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Tusen takk Solveig!Jeg har lett, med ujevne mellomrom i mange år etter deres konfirmasjon, foreldrenes dødsfall osv.Du gav meg en liten åpning.Jeg kommer ikke inn i de skanna kirkebøkene nå. Får prøve litt senere.Tusen takk igjen. Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Har lett i skannede bøker, innflyttere til Trefoldighet menighet fra 1894-1912, men finner de ikke der.De kom flyttende til Kristiania etter 1894, fra Barbu Arendal, der deres yngste datter Agnes ble født.I 1900 telling bodde de i Hægdehougv. 18. Hvilke menighet hørte den til?Fredrik Julius var Telegraf-assistent ved Rigstelefonen, i 1900. Fins der en bok som omhandler telegrafen i tidligere år?Ellers så står det at han var Telegrafist, da jentene ble konfirmert.Han drev og med oversettelsearbeid for aviser. Var der mange aviser i Oslo på den tiden?Håper noen har svar på disse spørsmål. Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiHar sett litt på denne saken da jeg var innom Oslo byarkiv idag Ser ut som familien bodde i Incognitogt ihvertfall t.o.m. 1948 som er den siste tilgjengelige kommunale FTFT 1.feb 1916 bor familien i Incognitogt 2 b 2.etg Leiligheten har 5 rom og kjøkken Husleie kr.1250,00 pr år.Om Julie står det på yrke:Uddannet folkeskolelærerinde,har aldrig været i virksomhetFT 1917,1918,1921,1936 her er ikke Julie med,hun kan ha flyttet,giftet seg eller er død.1936 er siste gang Gy Amalie er med i FT Gy Amalie Johannesen døde 3 april 1937 adr.Incognitogt 2 b (Kilde: Anmeldte døde i Oslo 1936-1938)FT 1 desember 1937 Incognitogt 2 b:Lars Albert Racine Aadnesen f.6/7-1909 Stavanger,Baker,bodde 1936 i Stavanger Flyttet 15/1-1937Agnes Aadnesen f.Johannesen 8/9-1894FT 1 okt 1948 Incognitogt 2 b: Lars Alfred Racine Aadnesen f.6/7-1909 Stavanger Konditor og bakermester hos Adamstuen brød og kakerAgne Aadnesen 8/9-1894 HusmorFredrik Julius Johannesen Enkem.Fhv.vaktchef i Rikstelegrafen Oslo Stasjon Lever av sin pension siden han tok avsked fra RikstelegrafenAgnes Aadnesen er gravlagt på Vestre gravlund i OsloPå Riksarkivets lesesal i Oslo har de en bok med ansatte i TelegrafverketHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Tusen, tusen takk Solveig!Du har hatt en god del arbeid med denne familien.Får si meg ferdig med denne familien, bare små detaljer igjen. Ser av innflytter til Oslo at det står Lars Albert Racine. På gravstene står Lars Alfrede. Var inn i de skanne kirkebøkene fra Domkirken i Stavanger,og fant dåpen, han het Lars Alfred. Ser han ligger gravlagt med en Ingrid Tommelstad.Ser ikke ut som de hadde barn, da hadde det vel stått i folketellingene.Julie døde vel ung siden hun ikke hadde jobbet som lærer.Kan fortelle deg at Jørgine Amalie bodde i Stavanger da hun var liten. Bodde hos en halvsøster. Hun har skrevet boken 'Erindriner av GY' 'Fra Stavanger i 60 aarene'. Vet ikke om hun har skrevet flere bøker. GY var vel kunstnernavn.Takk igjen!Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.