Gå til innhold
Arkivverket

[#71750] Kilde for fødsel på Bragernes 1628


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

En av mine aner, Peder Madssøn Kinck, var kjøpmann i Chra., ble gift 1653 med Anna Mortensdatter Heide, og døde i Chra. 1659. (Hans kone giftet seg 2. gang med Peder Leuch i Chra.).E.A. Thomle skriver i Personalhistorisk Tidsskrift 1895 (s. 320) at Peder ble født i Bragernes i 1628, men han angir ingen kilde. Dette er som kjent før kirkebøker for både Bragernes og Christiania ble ført, og en god stund før de første overleverte skifteprotokollene for Chra., men Thomle må jo ha tatt opplysningen fra et sted.Jeg ville være takknemlig om noen kunne gi meg råd/tips om hvor jeg burde lete for å finne primærkilden for denne fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det eneste Kinck-navn jeg kommer over i digitale kilder som finnes her for Bragernes er denne enken: LenkeFolketelling 1665 er den eldste kilden som er søkbar her . Håper spesialister på eldre kilder kan hjelpe deg med ditt spørsmål.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Alder og navn på på salige Madz Kinckers enke kunne vel passe med at hun var mor til Peder Madssøn Kinck, uten at dette hjelper til med å finne fødselsår.Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Så vidt jeg kan se henviser Thomles kommentar til en annen artikkel i PHT. Hvilke artikkel er det? Og kan det stå noe om hvor opplysningene er hentet fra der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Jeg takker for innspill selv om spørsmålet fortsatt står ubesvart. I denne anledning kunne det jo være interessant å høre med forumet hvilken vekt vi skal tillegg de gamle 'pionerene' innen norsk slektsforskning når det gjelder udokumenterte opplysninger i deres artikler og arbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg setter i alle fall ikke to streker under opplysninger fra eksempelvis Thomle eller Finne-Grønn uten at jeg selv har lest originaldokumentasjonen. Ikke én strek engang.Men som 'hjelpemiddel' har jeg hatt stor glede av nevnte 'eksempler'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.