Gå til innhold
Arkivverket

[#71754] USA, hvor levde Ole fra 1909 til han døde i 1941 ? En stor gåte.


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Ole Olsen Rønningen emigrerte til USA i 1887. Han var født i daværende Vågå i 1854. Frem til 1909 bodde familien i La Crosse, WI. Han mistet kona si i 1909 og etterpå forsvinner han. Da har han barna Herm ?? (20) og Lillian (Lilly) 10. I 1920 bor hun i Montana og er gift. Hvor er Ole ? 1893-1900 heter han Ole Oleson Rynning, samt Ole O Rynning. I 1907-09 er han Ole O Runningen. Ikke funnet i mellomtiden. Er du der gåteløser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Dataene for census i 1900 har du kansje allerede? Kona Mary har født tre barn som alle er i live i 1900.1900 United States Federal CensusName: Ole Ryning Home in 1900: La Crosse Ward 10, La Crosse, Wisconsin Age: 46 Birth Date: Oct 1853 Birthplace: Norway [No] Race: White Ethnicity: American Gender: Male Immigration Year: 1887 [1857] Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's Name: Mary Marriage year: 1884 Marital Status: Married Years Married: 16 Residence : La Crosse City, La Crosse, Wisconsin Occupation: Day laborerHousehold Members: Name AgeOle Ryning 46 Mary Ryning 47 Carrie Ryning 19 (daughter) Werm Ryning 9 (son) Lilly Ryning 2 (daughter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er en Mary Rynning i Wisconsin som er enke i 1910, men alderen hennes stemmer ikke.1910 United States Federal CensusName: Mary Rynning Age in 1910: 63 Estimated Birth Year: abt 1847 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Brunswick, Eau Claire, Wisconsin Marital Status: Widowed Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1880Household Members: Name Age Mary Rynning 63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Finner ham ikke, ei heller noen av barna, Carrie (Kari), Werm (Herm.), Lilly (Lillian).Kan de ha flyttet til Canada ? (Jeg har ikke tilgang på Canada).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hallo. Takk for at du hjelper. Har ingen anelse, enn at Lillian var gift i Montana 1920 og at Carrie døde i La Crosse 1907. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er vel Lillian vi finner i California i 1930 ?1930 United States Federal CensusName: Lillian I Boerke Home in 1930: Santa Clara, Santa Clara, California Age: 30 Estimated Birth Year: abt 1900 Relation to Head of House: WifeSpouse's Name: Ernest WRent/home value: RentedAge at first marriage: 19Parents' birthplace: NorwayHousehold Members: Name AgeErnest W Boerke 34 (født i Montana) Lillian I Boerke 30 (født i Wisconsin av norske foreldre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og det er nok samme familie, her i census for 1920, selv om det står at Lillians foreldre er født i Wisconsin.1920 United States Federal CensusName: Lillian Boerke Home in 1920: Livingston Ward 1, Park, Montana Age: 20 years Estimated Birth Year: abt 1900 Birthplace: Wisconsin Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Boerke (skal være Ernst) Father's Birth Place: Wisconsin Mother's Birth Place: Wisconsin Marital Status: Married Race: White Sex: Female Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age Boerke Boerke 23 Lillian Boerke 20 Ernest E Boerke 1/12 (sønn) Robert Stark 18 Mike Tripack 29 Engward Jacobson 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kurt, Hjertelig takk for at du står på. Det er rett Lillian du har funnet. Det var godt gjort. Men hvor er faren, Ole ? that's the question. Altså var han tilbake i La Crosse, WI da han døde i 1941 og hadde oppgitt Mrs. Ernst Boerke, San Jose, CA som eneste gjenlevende (Lillian). (De hadde flyttet dit). Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Søndag så kommer barnebarnet til Lillian på besøk hit. Da hadde det vært ekstra kjekt å vite mere om oldefar hennes. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Nedenfor er Ole Rynning som du spør om, i 1930, 1920 og 1910. Fant ham ikke i 1900 census.1930 United States Federal CensusName: Ole Rynning Home in 1930: Beloit, Rock, Wisconsin Age: 75 Estimated Birth Year: abt 1855 Birthplace: Norway Immigration: 1880 Relation to Head of House: Head Race: White Occupation: Farmer Rent/home value: Owned Age at first marriage: 32 years Parents' birthplace: NorwayHousehold Members: Name Age Ole Rynning 751920 United States Federal CensusName: Ole J Raymming [Ole Rynning] Home in 1920: Plymouth, Rock, Wisconsin Age: 65 years Estimated Birth Year: abt 1855 Birthplace: Norway Relation to Head of House: HeadSpouse's Name: MattyFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1880 Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age Ole J Raymming 65 Matty Raymming 66 (wife) Arthur Raymming 18 (son)1910 United States Federal CensusName: Ole T Rynning Age in 1910: 55 [58] Estimated Birth Year: abt 1855 [abt 1852] Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwaySpouse's Name: MattieHome in 1910: Plymouth, Rock, Wisconsin Marital Status: Married for 25 years Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1880Household Members: Name Age Ole T Rynning 55 Mattie Rynning 50 Theodore Rynning 23 Jennie Rynning 15 Arthur Rynning 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kan det være ham, enkemann på 75 år, som er innlagt på La Crosse County Home i 1930 ? Det står immigrasjonsår 1853, men det er nok sitt fødselsår han har oppgitt.1930 United States Federal CensusName: Ole Running Home in 1930: Shelby, La Crosse, WisconsinAge: 75 Estimated Birth Year: abt 1855 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Inmate Race: White

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg får si om deg Kurt som det har blitt sagt om meg: Du gir deg aldri. Dette var rent fantastisk, for jeg er overbevist om at det er rett person. Hadde jeg hatt hatt på hodet, så hadde jeg tatt den av. Beste hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Josten

HeiBeklager, glemte å svare deg på spørsmål om navnet. Ble så ivrig i min egen søking.Jeg er gift Josten, og min manns slekt er fra Otta så jeg skal titte mer på innleggene dine etterhvert og se om det dukker opp noen felles aner.Mvh Irene Josten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hei Irene, Min Josten-tilknytting går tilbake til Marie Josten, som var gift med Alfred Hølmo Josten. Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I det forenklede census-søk på Ancestry finner jeg Ole Ruming f 1854 og som bor i La Crosse. Hva mere fortelles det om han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det forrige innlegget (24) gjadlt det 1920 folketellingen. Tilsvarende i 1910 er det en Ole O Running f 1851 som bor i Winneshiek, Iowa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.