Gå til innhold
Arkivverket

[#71770] Direktør Albert Kvaal (1884-1950) og hans familie i Oslo


Gjest Trond Gellein Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

Jeg er på jakt etter opplysninger om en mann som het Albert Kvaal. Jeg vet ikke så mye om ham, men her er det jeg vet:1) Han var administrerende direktør Albert Kvaal direktør for Elektrisk Buereau i Oslo2) Han var gift med Katharina (Katja) vargunin (1893-1953) født i St. Petersburg. 3) Han har funnet ut at han hadde fire barn: - Knut Ivan Kvaal - Vera Kvaal - Hans Paul Albert Kvaal, født 31. desember 1912 og døde 26. november 1965. - Grethe Kvaal, konverterte til den gresk ortodokse kirken og skiftet navn til Marguerite Kvaal, hun ble gift med en rumensk prins, Georges M. Sturdza. Lenke Lenke Det jeg er interessert i er hvor Albert Kvaal kom fra, når hans barn er født, hvor mange barn var det og hvor ble det av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Rumensk prinsessebryllup i Oslo i 1937:Utdrag: Dette er hentet fra div. publikasjoner fra april 1937 og viser at menigheten allerede den gang omfattet flere nasjonaliteter og kulturer: 'Det er ikke hver dag en ung norsk dame gifter sig med en rumensk prins, men det hendte i Oslo i går, idet frøken Marguerite Kvaal, tidligere norgesmester i tennis, datter av direktør Kvaal ved A/S Elektrisk Bureau og hans russiske kone, blev viet til Prins Georges M. Sturdza i Prestenes kirke. Frøken Kvaal er egentlig protestantisk døpt Grete, men for å bli gift med sin prins, måtte hun bli gresk-katolsk, og da fikk hun navnet Marguerite. Brud og brudgom har truffet hverandre i Oxford, hvor de begge studerte engelsk.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Det er nok den riktige Albert Kvaal som Ann-Mary har funnet - innlegg 2. I Førde bygdebok II under gården Halbrend bruk nr 16 finner jeg (side 418-19)Samuel Elias Markvardson f. 1841 på Kvål, død 1930. Snikkar. Gift 1877 med Malene Ivarsdotter f. 1849 på Hafstad , død 1939. Blant barna er nevnt Albert født 1884 død 1951, gift med Katja (russisk) bustad Oslo. Born: Hans, Grete, Vera og Knut Ivan.I bygdeboka finnes mange aner til Albert og dersom interesse, kan jeg være behjelpelig med oppslag - eventuelt scanne sider av bygdeboken.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hvem er hvem i næringslivet 1939: Albert Kvaal, dir., ing. (A/S Elektrisk Bureau, Middelthinsgt. 17, Oslo), f.22-6-1884 i Førde, Sunnfjord. E.tekn. sk. Oslo, 1901, tekn.høisk. Charlottenburg 1903-04, Hannover 1905-06, tehn. leder privat telefonselsk. Strasbourg 1906, civiling. og tekn. konsulent samme sted 1909, dir. A/S Watt. Oslo, 1912, adm.dir. ovenn. selsk. siden 1928.Form. dir. Norsk Kabelfabr., Drammen siden 1931. Oppfinner og konstr. en rekke patenter, i bruk i inn- og utland. Storridder Isl.F.O. Særintr.: Jakt og fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Oi, så fort dette gikk! Kjempebra, her fant jeg ut hvor han kom fra og hvor mange barn han hadde. Takker også for de mer utfyllende opplysinger om hva Albert Kvaal drev med.Nå gjenstår det å finne hvor i Oslo de bodde, for å fine frem i kirkebøkene.Tusen takk for god hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Og i dag kan man lese i bl a Aftenposten at prinsesse Greta Sturdza f Kvaal er avgått ved døden LenkeKan ikke finne de i FT 1900 el kommunal telling 1923 i Oslo. Spørs om de har bodd i Asker/Bærum området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Flott Arnfrid, takk for at du tipset meg om denne. Albert Kvaal var gift med en russisk dame, men ikke av adel men i en velstånde borgerlig familie. Hennes navn var Katharina (Katja) Pavlovna Wargunina (1893-1953), født i St. Petersburg.Katharinas far var en velstående fabrikkeier i St. Petersburg før i 1917. Men kapitalistens familie måtte flykte da bolsjevikene stormet Vinterpalasset. Derfor havnet de i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Albert hadde ein bror - Matias Guttorm Kvaal 1877 * 1961 - som også var elektroingeniør. Kva skjedde med han? Har eit svakt minne om at eg har høyrt at han vart gift med syster til Katja. Men har ikkje notert noko om det. Katja skulle elles 'Vere god for' 4 millionar, men om det var rublar eller kroner veit eg ikkje. Vart i alle høve rekna som eit 'Godt gifte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Spennende, det viste jeg ikke. Skal forhøre meg litt.Ellers har jeg sakset dette fra 'The European Royals Message Board':Grete 'Marguerite' Kvaal, m. Oslo 1937 Prince George M. Sturdza (b. ca. 1912; of Romanian nobility). Grete, a former Norwegian tennis champion, was the daughter of Director Albert Kvaal (Førde, Sunnfjord 22 June 1884-15 August 1950) by his Russian wife, Katharina 'Katja' Wargunin (18 Feb 1893-? Oct 1953), daughter of factory owner in St. Petersburg, Paul Wargunin (1860-1900) and Marie Michailowa (1867-1930). Albert Kvaal was the son of carpenter Samuel M. Kvaal (1841-1931) and Malene Hafstad (1849-1939). At least one son, Dimitrie Sturdza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Ser elles at ein ungdomskamerat av Albert skriv at Katja var 'Ei polsk adelsdame', men eg kan ikkje verifisere opplysninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 14: Du kunne da i det minste ha oppgitt at det var jeg som skrev innlegget på The European Royals Message Board?[url="http://members3.boardhost.com/EuropeanRoyals/msg/1259872832.html>LenkeDødsannonsen i Aftenposten oppga 29. november 2009 som dødsdato, mens franske kilder (deriblant nekrolog i Le Figaro 3. desember 2009) oppgir 30. november.Og når ble Grete egentlig født - 1914 eller 1915? Har ikke funnet henne i kirkebøkene for Oslo/Aker så langt, men hun kan jo ha vært døpt ortodoks pga. moren?Grete og Georges hadde 5 barn. Det er ellers opprettet en egen tråd på Nobiliana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Katja som 'Polsk adelsdame': I ungdommen arbeidde Alb. Kvaal på ein trevarefabrikk her i Naustdal. Fabrikken brann ned oktober 1902. Ein kamerat som arbeidde på same fabrikken skriv ein alder av kring 90 år om tida i Naustdal, Firda Folkeblad 1964. Forf. uttala seg upresist om andre ting, og det går også fram at han miste kontakten med Albert i vaksen alder, men har 'fylgt med' kva Albert dreiv det til. Derfor inga verifisering. Eg har aldri høyrt anna enn at ho var russisk, det går også fram av Bygdeboka for Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Beklager Dag, jeg så ikke grundig nok på hvem som hadde skrevet innlegget på The European Royals Message Board.Takk for opplysningen (19) Harald, dette var interessant.Dag: Jeg skal forsøke å se etter dåpen til Grete samtidig som jeg leter etter dåpen til hennes bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 20: Takk for det Trond, vil sette pris på å høre fra deg hvis du skulle komme over dåpen til Grete.Dag T. Hoelseth, med tippoldemor fra Folldal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Albert Kvaal kjøpte eiendommen Kjølvangen og noen flere parseller i Tylldalen og bygde opp en gard som fekk namnet Tronsjø, etter vatnet på vatnet Tronsjøen som ligger like ved riksvegen, midtveis mellom Tynset sentrum og sentrum i Tylldalen. Han drev med pelsdyrfarm.Han var eier fra 1936 til 1943, da sønnen Knut Ivan tok over. Også han drev med pelsdyr. I 1958 vart det nye eiere på garden.Garden og folket er omskrevet i Tylldalen- Brydalen Bygdebok 1997Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.