Gå til innhold
Arkivverket

[#71772] Tyding og forklaring av tekst i et gammelt dokument.


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg holder på med gården Nes på Nøtterøy og her finnes et gammel diplom fra 1355 der det fortelles at Gaute Aslaksson vistnok kjøper seg inn i Nes på Nøtterøy for penger han har fått etter å ha solgt sin kone Margrete Hermundsdatters giftingsgods. jeg vet også at det står der om mange gaver i gull han ga henne.Kan noen gi meg en skikkelig bokmålversjon av denne delen av dokumentet:Sitat: ........kændis ok Gauthi adernæmpder at han hafde gefuæt Margreto kono sinn(i) sex merker gulz j tillgiof ok sætti þinguæd hennær jn j Næss. er ligger j Niotar/oe/ynn(i). kændiz ok optnæmpder Gauthi at han hafde gefwet Margreto æit stettar kær er stænder tuær merkar j bækkiar giof ok æina gulsilgiu æin storan gulpeningh æit fiingargull j fæstar giof ok annat pusada gull en j er æin safir þriar siluær bikara er standa tolf aura.På forhånd takk.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Ulltveit-Moe

Et forsøk: .... vedgikk også den andre Gaute som er nevnt (adernæmpder) at han hadde gitt (til) Margrete sin kone seks merker gull i tilgift (giftingsgave) og satt motpartens tingmøte i Næss som ligger i Niotar/oe/ynn(i) (þinguæd oppfatter jeg som vedermålsting: det ting hvor motparten skulle møte for å svare på anklagene. Se Norsk Historisk Leksikon s. 364) Ovenfornevnte Gaute vedgikk også at han hadde gitt Margrete et stett-kar som står (er verd) to merker i uvillig gave (bækkiar av bægja: være uvillig, motstrebende. I.Aasen s 96) og et gullsegl, en stor gullpenning, et fingergull (gullring) i festergave og annet avgifts-gull (pusada av pusa, pusefe: avgift til presten for vielsen. Norsk Historisk Leksikon s. 263) som det er en safir (stein) i, (og) tre sølvbegre som står i (er verd) tolv øre.I en ryddigere form: .... vedgikk også den andre Gaute som er nevnt at han hadde gitt (til) Margrete sin kone seks merker gull i tilgift (giftingsgave) og satt motpartens tingmøte i Næss som ligger i Niotar/oe/ynn(i). Ovenfornevnte Gaute vedgikk også at han hadde gitt Margrete et stett-kar som står (er verd) to merker i uvillig gave og et gullsegl, en stor gullpenning, et fingergull (gullring) i festergave og annet avgifts-gull som det er en safir (stein) i, (og) tre sølvbegre som står i (er verd) tolv øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk skal du ha. Ja, det er akkurat rundt delen '...ok sætti þinguæd hennær jn j Næss. er ligger j Niotar/oe/ynn(i)' som problemet oppstår, for det var helt ukjent for meg.Men hvis det er snakk om et tingmøte her og en motpart. Hva er det da som skjer, og betyr dette at gården Nes her ikke er gods hun får/eier som det står i sammendraget i D.N., men faktisk bare et tingsted på Nøtterøy???Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg anbefaler å først sjekke med RN, som kan gi en bedre plattform, enn å måtte begynne fra 'scratch': LenkeSom det fremgår av RN så har ikke 'bækkiar giof' noe med uvillighet å gjøre. Det er rett og slett benkegave. Det er et par andre ting som ikke treffer i Olavs utkast, men det er kanskje fordi Norrøn ordbok ikke er benyttet.Dette som Torbjørn trekker frem 'sætti þinguæd hennær jn j Næss', har med å sette noe i pant å gjøre. Ofte er kun verbet 'sette' som benyttes i eldre tekster. Noe eget tingmøte er det ikke snakk om, altså kun formuleringer som må til for å sikre Margrete rettigheter til erstatning for det av hennes hjemmefølge Gaute hadde disponert annerledes med.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen hjertelig. Jeg har sett ordet i pant et annet sted, men jeg kjente ikke igjen dette her. Da har man fått oppklart disse krumspringene.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.