Gå til innhold
Arkivverket

[#71774] Kristoffer Kristoffersen gårdbruker på Vaggestein i Maridalen


Gjest Mona Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Thomassen

Søker Kristoffer Kristoffersen Sine aner, han var født ca 1875 og han og kona Siri/Sigrid halvorsdatter fra Lunner var på Vaggestein iallefall fra 1828 til 1842.Mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Så flott da, ser at jeg har skrevet at Kristoffer er født ca 1875 og det stemmer selvfølgelig ikke, ca 1775 blir mer rett.Mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Sigrid/Siri Halvorsdtr. 1791- viet 1817 Kristoffer Kristoffersen 1786-barn: Anne Kristine 1819 Karen Sørine 1821-1894 g.m. Peder Hans Kristian 1824- Inger Marie 1826-1831 Elisabet Margrethe 1828- g.m. Johannes Jacobsen 1817- Inger Marie 1832- Maren Randine 1835- Hermane Juliane 1837- Fam. registrert på Sandungen og beskrevet som flyttet til Vaggestein. Ager.no/sorkedalen -(er Sørkedalssidene med Sandungen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Helge R. Naess

Advarsel - til innlegg 2 og 12 etc.Jeg har ikke krefter til dette og min PC slaar seg vrang, men det er mulig at dere blander sammen 2 helt forskjellige slekter.Christopher var et meget alminnelig navn i Aker omkring 1700-1825 og nevnte 'Christopher Hansen Waggestein' var en helt annen slekt som ca. 1760 kom fra Gaustad i Aker, til Waggestein. (Den er ogsaa nevnt i Bulls' Akers historie).Det var vel omkring 1820-24 at 'den nye' Christophersen-slekten hadde kommet inn her, og gaarden ble etter hvert oppdelt i ca. 5 forskjellige deler. [Ref. Dag Brodin.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Dag Brodin

Hei Mona, vi har vel noen aner vi kan grave frem fra kistebunnen her. Du kan jo begynne med å legge ut hvordan du er kommet frem til denne personen, din tilknytning etc. . Det som er fremkommet i denne diskusjonen stemmer vel for det meste. Kristoffer ble født og døde på Vaggestein, det var kona hans som var fra Lunner/Sandungen. Kristoffer var storbonden på øvre Vaggestein som var hovedbølet og siden middeladeren kirkegods. Det nye Norge trengte penger til å bygge opp skoleverket og solgte unna alle disse eiendommene.Bykslerene fikk forkjøpsrett, men det var ikke alltid gleden av å være sjøleier ble så langvarig; Kristoffer døde utfattig og jordløs hos sin datter Elisabeth på en husmannsplass.Ja,sånn kan det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Hei Dag!Min tippoldefar Edvart Thomassen fra Hole i Buskerud gifta seg med Elise Jakobsen fra Oslo. og min far mente at hennes mor var født på Vaggestein i Maridalen, og det var jo rett. Så Elises mor Elisabet Christoffersdatter gifta seg med Johannes Jakobsen fra Nannestad og hennes foreldre hvis jeg er på rett vei var Christoffer Christoffersen fra Vaggestein og Siri Halvorsdatter fra Lunner/Sandungen i Oppland. Men at han var storbonde og døde fattig var nytt for meg,men artig er det å få med inn i historien om slekta. Hilsen Mona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.