Gå til innhold
Arkivverket

[#71778] Gjertrud Davidsdatter f ca 1775, Ask på Askøy 1801 - hennes foreldre?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Hei! Jeg finner Giertrud Davesdatter på Ask i 1801: Lenke Jeg tror hun gifter seg med Peder Nielsen (også tjener på Ask i 1801). De gifter seg 18. okt 1801 og får sønnen David f. 22.jan 1802 i Askøy. Jeg tror Peder Nielsen kom fra Haugland i Manger (Radøy). Spørsmålet mitt er hvem Gjertrud Davidsdatter var. Hvem er hennes foreldre? Kan Dave Johannessen (Ask 1801) være hennes far? - Og hvem var han? Og hvem er hennes mor? Mange spørsmål, alle bidrag mottas med takk...:) Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved søk IGI Fam.s. finner jeg to mulige kandidater?Legger lenke til denne damen døpt 13 August , Haus. Lenke (Bergen)&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Det er også en dame med samme navn som døpes på Voss 20 nov 1774. Hun var datter av David Iversen og Sidselle Samsonsdatter.Om du finner barndåper av ekteparet så kan det være faddere kan være spor. Eller oppkallinger?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er sønnen Davids dåp på Askøy 1802: nederst v. s. LenkeDessverre ingen av hennes slekt som faddere, ser det ut til.Det står vel ikke farsnavn nevnt ved vielsen, siden du lurer på hvem hennes foreldre var?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vielsen her i 1801, se nr. 2 høyre side: Lenke Ikke enkelt å lese hva som står etter ekteparets navn her, men håper eksperter på gammel skrift kan hjelpe her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Gjertrud Davidsdatter ser ut til å være konfirmert . Ask på Askøy også: LenkeMulig også en søster?Ville tro at foreldre kom fra samme gård , Ask.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

En Peder Nilsen Haugland blir døpt i Manger 22 oktober 1774. Foreldre Nils Anderssen og Kari Persdatter. Venstre side:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Manger, Ministerialbok nr. A 1 (1759-1791), Kronologisk liste 1775, side 107. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11603&idx_id=11603&uid=ny&idx_side=-108>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Tusen takk, Gunn! - og Øystein! Til innlegg 2: Jeg håper det kan være riktig jente som er født i Haus. Prøver nå å finne et farsnavn til David Helde. Mvh Signe Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

I BB for Haus Ådna Sokn, side 576 på Garden Haugland nr 87, finner jeg David Andersen Stanghelle fødd 1750-død før 1825, gift 1776 med Gjertrud Monsdtr. Helle 1754-1783, de har en datter Gjertrud født 1776, som flytter til Askøy og gifter seg på Haugland, er i live i 1825, du finner mere i BB for Vaksdal Dale Sokn, Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Så flott, Rune! Det var et stort skritt nærmere en bekreftelse på at vi er på riktig spor. Hjertelig takk ! Mvh Signe Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.