Gå til innhold
Arkivverket

[#71783] Ulfsrud gård i Svinndal, Våler og Karoline Olsd. født 1868


Gjest Irene Westin
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westin

Hei, jeg leter og leter, men finner ikke min oldemor Karoline Olsdatter. Hun skal være født på Ulfsrud gård i Svinndal 6.okt.1868, men jeg finner heller ikke den gården.Foreldre er oppgitt til å være Olaus Fredrik Olsen og Anne Marie Christine Olsdatter Gomsrud, og jeg har funnet dem. De giftet seg på Kongsberg i 16.05.1860 og jeg har funnet alle barna deres i kirkeboka i Horten fra 1860 til 1873, untatt Karoline! Under tellingen i 1875 bodde familien i Oslo, da var heller ikke Karoline der, ei heller en av hennes søstre (født 1864). Kan de 2 barna ha vært i pleiehjem, eller på sykehus, eller noe, som gjør at de ikke har blitt med i tellingen sammen med resten av familien? Familien flyttet til Horten som nygifte, og det virker som de ble i Horten fram til 1873-1875, og så flyttet til Oslo. Med unntak av Karoline - da skal de ha vært en tur i Østfold! Under tellingen i 1900 finner jeg Karoline, gift med oldefar og med flere barn. Under samme telling finner jeg det jeg tror er hennes far på hybel i Oslo, men oppgitt som gift. Hvor moren hennes da har tatt veien, vet jeg heller ikke.Alle søsknene til Karoline som jeg har funnet, har flere fornavn. Kan det være at jeg ikke finner henne fordi Karoline er 2. eller 3. fornavnet? (Men i kirkeboka da hun får sitt første barn, så er hun kun oppgitt som Karoline.)Det virker som Karoline ikke fantes før hun var godt gift:-/ Jeg finner heller ikke dato for ekteskap med oldefar, men antar det skyldes at det står i kirkeboka der hun bodde - og det har jeg jo ikke klart å finne. Hun giftet seg inn i Elvestad -slekta, som det ble skrevet slektbok om ca i 1980, men den boka forteller ingenting mere om henne.Noen som vet noe? Eller har noen gode tips til meg? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei,Det finnes ei Caroline født 6. okt. 1868 på Ulsrød i Svinndal som nr. 79 her:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Våler, Ministerialbok nr. I 8 (1862-1876), Fødte og døpte 1868, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=465&idx_id=465&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen jeg foreldrene stemmer ikke. Jeg tror det står Ole Fredrichsen og Nicoline Olsd. Ulfsrød. Trolig er det de samme folkene som finnes på Ulsrød i 1865 med datteren Kristine født ca. 1862 i Horten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westin

Tusen takk for raske svar! Storesøsteren til Karoline het enten Kristine eller Kirstine og var født i Horten, så døtrenes navn passer bra - men ikke foreldrenes navn da. Jeg har opplysningene om Karoline fra slektsboka som ble skrevet ca 1980, og der står det at søstrene Karoline og Kirstine/kristine giftet seg med hver sin bror, Karoline med Olaf og søsteren med Hans Olous, de var sønner av Peder Hansen Elvestad, men brukte etternavn Hansen og ikke Pedersen. Jeg finner ikke Karoline verken vedr konfirmasjon eller bryllup - jeg finner henne rett & slett ikke før tellingen i 1900, sammen med Olaf og barna. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00134&personpostnr=6952&merk=6952>Lenkeog her er Kirstine i kirkeboka:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westin

forresten - disse 2 jentene hadde også en lillesøster ved navn Olava, som forble ugift, og det stemmer med de foreldrene jeg har funnet. Moren min husker denne grandtanten. Etternavnet Kase skal også ha vært i bruk på jentene, iflg den berømmelige slektsboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westin

Anne, dette ser så riktig ut. Navnet Kase blandet seg t.o.m. inn via en forlover. Men da er informasjonen i slektsboka feil da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westin

Jeg klarte nå også å finne broren Fredrik med de 'nye' foreldrene dere har fremskaffet, så nå gjenstår bare Olava/Lava, født ca 1870. Jeg leter videre... og må huske på at slektsbøker kan være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westin

- og jeg som har lett etter Olava, født 1869-1872 en gang, siden jeg har blitt fortalt 1870... Det ville tatt lang tid før jeg hadde tenkt på å 1880.Dette har vært til stor hjelp. Tusen takk igjen!Det er første gangen jeg besøker dette forumet, men jeg skjønner at jeg må innom her mer. Jeg hadde bare vært innom dis-forumet tidligere, og ikke spurt om noe, - men da kunne jeg svare på noe. Slektsforskning er gøy!Et lite spørsmål til slutt - finnes det mulighet for å finne folks dødsdato når de er født på 1800-tallet, og død på 1900-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Iflg Våler Bygdebok - Gårshistorie for Svinndal Bind 2.:Om gården Ulsrød står det bl.a.: Ole Fredriksen Kase 1830-1893 (sønn av kirsti og Fredrik Eriksen Ulsrød) var gift (1863) med Nikoline Olsdatter f. 1837 (datter av Anne Kirstine og Ole Nilsen, Åsgården i Rygge) hadde 8 barn.: Kristine f. 1862 g.m. Hans Hansen, Elvestad, Råde - Fredrik f. 1866 g.m. Marie Kjøniksdatter fra Onsøy - Karoline f. 1868 g.m. Olaf Hansen, Råde - Olaves 1871-1893 - Edvardt 1877-1894 - Olava 1877-1878 - Olava f. 1880, sykepleierske - Nikolai, f 1883, emigrerte til USAOle Fredriksen Kase fikk skjøte av sin far i 1863 for 1500 spd. Han beholdt gården til 1874 og kjøpte senere Sarpebakken i Råde.Karoline giftet seg altså med Olaf Hansen, Elvestad i RådeHilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westin

Dere er til utrolig mye hjelp, takker & bukker! Nå skal jeg inn og finne detaljer på min 'nye' slekt, og se hvilke etterkommere vi kan klare å spore opp.Hvis noen skjønner hvorfor i all verden Ole Fredriksen skulle kalle seg Kase, så blir jeg glad for en oppklaring altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Ole Fredriksens far kom nok opprinnelig fra gården Kase i Moss Landsogn.Hans alder må vel være feil i FT 1865. Sjekk FT 1865 for Moss under gården Kasemvh. Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Hei!Ole Fredriksen var sønn av Fredrik Eriksen og Kirsti Amundsdatter. Fredrik Eriksen var født på Søndre Lundem i Svinndal og sønn av Erik Magnussen og Sidsel Olsdatter. Fredrik var ikke født på Kase, men kjøpte i 1858 gården Kase på Jeløy og flyttet dit.Dette er hentet fra Våler Bygdebok, forfatter Einar Pedersen.Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westin

Takk igjen!Jeg gjettet på at gården var kjøpt og ikke arvet, ellers ville han vel mest sannsynlig hett Kase han også.Nå har jeg utfordringen å finne ut hva som skjedde med Nikolai som dro til USA, jeg har aldri prøvd å lete opp noen som dro dit før. Han mønstret på skip i Oslo i april 1907, men det gikk bare til England, såvidt jeg forstår - og da stoppet jeg opp i går kveld.Kristine og karoline sine etterkommere har jeg full kontroll på, Fredrik & Marie tror jeg kanskje ikke fikk barn, og da er det bare Nikolai igjen. Den grenen av slekta ble mindre enn jeg trodde, siden så mange døde unge.(ikke for det, 2 av gutta hadde rukket å bli far om det var så, - så helt sikker kan jeg jo ikke være ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.