Gå til innhold
Arkivverket

[#71795] Tydehjelp, kirkebok for Grytten 1816.


Gjest Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Bonesmo

På s. 614 vises giftermålet mellom Agathe Eriksdatter Sogge Megård og Lars Olsen (Fanesletten?)Trenger hjelp til såvel navnetyding som geografisk plasering for Lars Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Olav!d. 26de November ægtevied i Gryttens Kirke Ungkarl Lars Olsen Faverslætten med Pigen Agathe Erichsdatter Midgaard. Caut. Knud Friisvold fra Eridsfjorden og Elling Sogge Midgaard, hvilke tillige indestode for at begge disse ægteviede have havt de naturlige Børnekopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Bjørg/Gunnar!Takk for tyding! Koblingen mot Fagerslett virker lovende, selv om Agathe har fått seg en ektemann som er ca.ti år yngre enn henne.Jeg finner ikke noen av dem i 1865 tellingen på Fagerslett, men det er ikke så rart siden de er født i 1782/92.Hvis noen har tilgang til bygdeboka for Nesset hadde jeg satt pris på å få et signal om Lars Olsen og Agathe Eriksdatter noen gang var brukere på Fagerslett, og eventuelt Agathes dødsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

I b. 5 av Nessetbøkene s. 267, står det at Lars Olson f. 1792 hadde odel på Fagersletten, og det var sak på tinget høsten 1813 om stefarens bruk av garden. Han fikk skjøte på garden i 1815, og han måtte løse ut søskena sine for 75 rd., samt skaffe 2 tylfter tømmer til kårstue for mora og stefaren. Han vart g.m. Ågot Eriksdtr. Midtgard frå Grytten, og de fikk dattera: 1. Kari f. 1817 i Grytten d. 1904. Lars Olson døde som kårmann 8.1.1852. Det står ikke når Ågot døde. Kari gifta seg i 1847 med Ole Aslakson Nerås f. 1804 d. 1898 fra Eresfjord. Før Kari gifta seg hadde hun med Peder Torson Soggebakken fra Grytten dattera: 1. Elen f. 3.3.1841, gardkone på Fagersletten, stor etterslekt. Med Ole Aslakson hadde hun dattera : 1. Oline, f. 30.4.1847, gardkone på Øvre Slenes i Eresfjorden, stor etterslekt.Foreldra til Lars Olson var: Kari Henriksdtr. Myklebostad f. 1751 d. 1817 fra Vistdalen (også b. 9 s. 72) og Ole Larson Fagerslett f. ca. 1749. De hadde barna: 1. Lars d.e. f. 1784 d. 2 uker gl., 2. Ingri, f. 1785, 3. Ildri, f. 1788 og 4. Lars, f. 1792.Det står mer om slekta til Lars både framover og bakover i tid i denne boka, så den bør lånes. Og om morsslekta står i b. 9 om Vistdalen, den har du kanskjes siden du var borti slekt der tidligere.Lykketil videre! Mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Randi!Som vanlig har du kunnskapen på plass! Tusen takk-du har spart meg for mye arbeid!Bakgrunnen for jakten min er at jeg har ambisjoner om å tette en del huller i boka Raumadalsfolket,og nå er det Erik Hansen Sogge Megård (Aag)sine koner og hans åtte barn som er under arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.