Gå til innhold
Arkivverket

[#71796] Søker min farmor Signe Løvås og hennes etterkommere - mine nære slektninger


Gjest Jan Erik Syversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Syversen

KAN NOEN HJELPE MEG Å FINNE MINE ANER PÅ FARSIDEN. MIN FAR ARNE EIOLF SYVERSEN - DØDE OKTOBER 1981 - BLE FØDT UTENFOR EKTESKAP 28.12.1920 I OSLO. HANS MOR SKAL VÆRE SIGNE LØVÅS - FØDT RUNDT 1901-02 I HEDMARK FYLKE. VAR KONFIMERT I KIRKENÆR KIRKE I 1915 (16). HUN FLYTTET TIL OSLO DA HUN VAR RUNDT 16 ÅR OG SKAL HA FØDT MIN FAR I 1920 BARE 18 ÅR GAMMEL. HUN KUNNE IKKE BEHOLDE BARNET DA HUN VAR TJENESTEPIKE HOS EN (UKJENT FOR MEG) FAMILIE I OSLO. HUN TRAFF MIN FAFFAR EIVIND SYVERSEN DA HUN JOBBET PÅ NASJONALTEATERET SOM 'SJOKOLADESELGER'. MIN FAR BLE ADOPTERT TIL FAMLIEN ROSSMER I OSLO OG VOKSTE OPP HOS SIN FARS SØSTER OG SVOGERJEG HAR FÅTT SVÆRT LITE INFORMASJON FRA FAMILIEN ROSSMER OM SIGNE LØVÅS. JEG HAR FÅTT VITE AT HUN SENERE SKAL HA GIFTET SEG I OSLO (?) OG FÅTT BARN. MER OM DET VET JEG IKKE - SKULLE GJERNE HA VIST MER OM DETTE - HVEM BLE HUN GIfFT MED, HVOR BODDE HUN MESTEPARTEN AV SITT LIV OG HVA HETER HENNES BARN OG BARNEBARN (MINE HALVSØSKENBARN). dETR HADDE VÆRT ARTID Å FÅTT VITE LITT MER OM DETTE.ER DET NOEN DER UTE SOM KAN HJELPE MEG? SEND MEG GJERNE EN MAIL TIL jan.syv@adsl.no - om det skulle tilfalle meg mer informasjon i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiFinner en Arne Oddvar med mor Signe Løvås Kildeinformasjon: Oslo fylke, Petrus, Fødselsregister nr. 1 (1916-1922), Fødte og døpte 1921, side 162. Permanent sidelenke: LenkeHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Hei Jan Erik!Eg trur Solveig har funne rett barn og mor. Det som står er at barnet Arne Oddvar var fødd 29. desember 1920 og døypt 16. februar 1921.Mora var stuepike Sofie Løvaas, fødd 1900 i Askim, adresse Markveien 55. Barnet var uekte fødd og faren sitt namn er ikkje oppgitt beinveges.Vidare står det at nedkomsten var meldt av frøken Sofie Syversen. Og endelig:'Barnet født paa Vøienvolden. indført der med no (?, kanskje nummer). Det er nu bortsat hos faderens mor i Tromsøgt. 1.'Håper dette kan vere til hjelp. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg var litt for rask her, for faren sitt namn er tydelig oppgitt:Trælastexpeditør Eyvind Syversen, Tromsøgt. 1, fødd 1896 i Kristiania.Dermed får du litt å tygge på, Jan Erik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Selv om det står at Signe er født i Askim, er denne jeg har funnet i Eidsberg i Østfold interessant, FT 1900: Signe Hansdatter Løvaas, f. 30.12.1900. (Moren og en søster er født i Askim) - Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Gikk litt for fort her.... Signe Larsdatter Løvaas er det korrekte, hun står oppført som barnebarn, så det hennes bestemor som er født i Askim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

I Sagene 1921 #7: Faren har et navn til, Adolf E...d Syversen, f. Chr 1896. Moren f. Eidsberg 1899.Meldt av Kra ? foged. (Finnes det da muligens en bidragssak e.l.?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Eidsberg #5 1900 passer, f. 29.12.1899. Signe Aslaug. Denne er vansklig å lese - jeg klarer det ikke. Henvisning til #37 1895 [Eidsberg], som er Margit Henriksdatter, som er i FT 1900, se (5), passer.Så rett mor er nokk funnet av Grete Singstad Paulsen.Det er to muligheter på gravminner f. 29.12.1899 som heter Signe. En er begravet i Oslo. d. 1975. Kanskje noenting å finne der (skifte e.l.)for å bekrefte om hun kunne vaere rett dame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kofirmasjonen til Signe,pike nr 9 Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg i Eidsberg, Ministerialbok nr. I 14 (1902-1919), Konfirmerte 1914, side 178. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det står over namnet hennar ved konfirmasjon: Att.25.07.1924, det er godt mogeleg at ho har bede om ein attest då avdi ho skal gifta seg.Det kan vera lurt å sjekka krk.bøkene med vigde _etter_ den datoen.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Vibeke i (8) skriv at ho har funne ei Signe som døydde i Oslo 1975, dersom du ringjer til krk.kontoret, så får du vita kven som har(evt.hadde) feste på grava.Då er det 'berre' ein tlf. som manglar. Ikkje alltid like lett med tlf. i ein slik situasjon, det kan jo vera at det fyrste barnet er heilt ukjent for dei som er kjent.Lukke til!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ja, det ser ut som Signe fødte sin sønn på sin 21-årsdag.Signes far, Lars Hansen Fjeldbo (Berg) ble konfirmert i Eidsberg 4. oktober 1891. Født 8. sep. 1876, døpt 29. okt. s.å. Foreldre: husmann Hans Larsen og Elen Sofie Pedersdatter. Det er skrevet 2-3 anmerkninger, den første gjelder Signes dåp i 1900. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5458&idx_id=5458&uid=ny&idx_side=-138>LenkeHar ikke funnet Lars i FT 1900, men har funnet foreldrene og en bror, Torvald. Torvald var fadder til Signe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

At vi har funnet den rette Signe er hevet over en hver tvil når man ser på Sagene fødselsregister (som Vibeke henviser til i innlegg 7). Her står det at Signe Løvaas er født 1899 i Eidsberg. Barnefarens fulle navn er Adolf Eivind Syversen, f. 1896, Tromsøg. 1. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=688&idx_id=688&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-44>Lenke Her er Signe oppført med adresse Parkveien 55, ikke Markveien 55 som det står i Petrus fødselsregister. Men det nok Markveien som er det riktige. Markveien ligger ikke langt fra Sofienberg kirke, som Petrus kirke heter i dag. Tromsøgata ligger nordøst for Sofienbergparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Syversen

Hei alle sammen !Tusen hjertelig takk for mange gode innlegg og innspill. Takket være Bjørn Jonson Dale har jeg nå fått vite mer enn jeg har funnet ut selv de siste 20 årene. Dette forumet er jo helt fantastisk.Tenk at jeg kanskje får vite om mine slektninger på Singe Løvås sin side! Om det er noen som kan hjelpe meg videre hadde jeg satt stor pris på dette. Ble hun gift og hvor bodde hun og hennes familie.Jeg skal følge med videre hva som kommer fram i dette forumet.En god kveld til dere alle;Med vennlig hilsen Jan Erik Syversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Så flott at du har fått hjelp! Men i den vidare leitinga etter etterkomarar bør ein hugse på regelen om å unngå omtale av nolevande personar her på forum. Eg vil råde deg til å følgje tipset i (11).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Syversen

Takk for tipset Aase - jeg har fått dette av andre tidligere, men det er alltid ok å bli minnet om det.Jeg må nok ta noen telefoner nå - har fått en del tips og innspill - så ser jeg hvordan dette ender.Signe Løvås døde i 1975 og det ligger nok en del informasjon på kirkekontoret i Oslo. Men jeg lurer på om hun beholdt sitt pikenavn etter at hun giftet seg. Eller var hun gift.?Takk så langt! Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Personen som det er referert til i (8) var sannsynligvis gift - det ser ut til det er er et dobbeltgravsted ifølge gravnummer og navn.Søk på Gravminner i Norge hos DIS-Norge. Da kommer informasjon om kirkegård, felt, rad og nummer for graven, og begravelsesdato frem. Det kann vaere praktisk å ha infor samtale med Kirkekontoret.Hvis du ikke vet fra før at Signe f. Løvås døde i 1975 og er begravet i Oslo kanskje en bekreftelse av at fullt navn er Signe Aslaug f. Larsdatter/Hansen/Løvås er det første .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Her ser du den Signe som ligg begravd i Oslo, død 1975: Signe Haugen f.29.12.1899 d.24.09.1975 begr.30.09.1975.Ho ligg begravd her:Nordre gravlund Adresse: Kierschowsgate 10, 0462 Oslo Tlf: 22 58 17 30 Faks: 22 58 17 35 Åpningstid: kl. 08.00 - 15.00Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Syversen

Hei !Takk Mariann for 100 % korrekt informasjon. Jeg er nå i dialog med en person som arbeider ved Nordre Gravlund og hun sjekker om det er noe festeavtale for Signe sitt gravsted. Da 'rykker' jeg stadig framover og sjekker nå opp Signe sine barn og eventuelt barnebarn - mine søskenbarn.Jeg vet nå hennes familienavn og da er jeg på et bra spor.Takk Mariann spesielt, men også til dere andre. Med vennlig hilsenJan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Syversen

Hei !Det stemmer med f. dato til Signe Løvås og annen informasjon jeg har fått tidligere tyder på at jeg er på rett spor. Men jeg er i dialog med Nordre Gravlund i Oslo og har foreløpig ikke hørt noe fra dem. Regner med å høre noe neste uke - da kontoret er stengt i helgen.jan erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Hei!Har sendt deg et bilde av gravsteinen til Signe Haugen (ref innlegg 20) på privat e-post. Ville ikke legge den her siden vi ikke vet om det er rett Signe.Jeg var på de kanter og da knipset jeg like godt et bilde. Det var ikke mer opplysninger på steinen enn vi finner i Gravminneregisteret.Lykke til videre!/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Syversen

Hei Steinar og dere andre!Takk til Steinar for bilde av gravstøtten - det er rett person. Jeg har dobbelsjekket.Jeg har en jobb å gjøre nå - da jeg nå vet hvem som er hennes sønn (muligens hun har flere barn) - det vet jeg ikke i dag. Men hun har en sønn som er 77 år og som bor i Oslo. Kommer nok i kontakt med ham etterhvert - i dag er telefon og mail gode kommunikasjonskanaler.Vil komme tilbake på forumet når jeg vet mer og takk så langt til alle dere som har hjulpet meg i denne saken.Jeg kommer tilbake til saken når jeg vet mer - navn nevnes ikke i dette forumet - ialle fall ikke på de som lever i dag. Jeg håper å komme i kontakt med Signe (Løvås) Haugen sine etterkommere - barn og eventuelt barnebar. Jeg er nærme nå - takket være dere som har hjulpet meg ! MVHJan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.